Nem egyezett meg a város, ezért kell többet fizetni a távolsági buszokon

November 1-től újabb teher sújtja a Vásárhelyen busszal közlekedőket. Erről többek között olvasónk is panaszosan számolt be. Azt írja, míg korábban a távolsági buszok, például Békéssámson, Földeák, Maroslele, Mártély, stb irányából a városon belül helyijáratként (is) üzemeltek, tehát helyi jeggyel, bérlettel használhatók voltak, addig november 1-től ezekre külön jegyet kell váltani – 250 forintért. Erről az önkormányzat oldaláról értesült, de a Volánt megkeresve, a cég erről, mint írja, nem is tudott. Azt kérte, nézzünk utána, miért történt mindez.
Hódmezővásárhely Polgármesteri Hivatala közösségi oldalán azt írta: ” 2020. október 31. napjának 00.00 órájától kezdődően az Innovációs és Technológiai Minisztérium tájékoztatása alapján a Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén áthaladó helyközi járatok a helyközi díjszabásnak megfelelő díjszabással közlekednek. 2020. november 01 napjától a helyközi járatokon nem érvényesek a helyi menetjegyek, illetve helyi bérletek, kizárólag helyközi díjszabással, helyközi menetjeggyel, illetve helyközi bérlettel vehető igénybe az utazási szolgáltatás. ”
Azt már elfelejtették közölni, hogy a korábban, egész országra elfogadott döntés értelmében semmi sem akadályozza azt, hogy továbbra is elfogadják ezeken a járatokon is a helyi jegyeket, ehhez csupán tárgyalásokat kellett volna folytatni és megegyezni a szolgáltatásról.
Megkeresésünkre a Volánbusznál azt közölték hogy 2020. november 8., vasárnaptól Hódmezővásárhelyen és Oroszlányban – megállapodás hiányában – a helyközi járatokon nem tudják elfogadni a helyi jegyeket és bérleteket. A továbbiakban az utazáshoz helyközi díjterméket kell vásárolni.
A Volánbusz később azt írta, az autóbusszal végzett helyközi személyszállítási közszolgáltatás megrendelője az Innovációs és Technológiai minisztérium, a helyi közszolgáltatás megrendelője pedig az érintett települési önkormányzat. Társaságuk a mindenkori megrendelői igényeknek megfelelően végzi tevékenységét.
Oroszlány városa közleményében kerek perec kijelenti, nem fizet azért, hogy a helyközi buszokat helyi járatként is lehessen használni. Vélhetően Vásárhelyen is ez történt, csak éppen azt már nem emelték ki, a város nem élt a megállapodás lehetőségével és nem támogatja az utazóközönséget ebben a formában.
A vásárhelyi utazók cserbenhagyása mellett a legnagyobb baj az, hogy míg Oroszlányban tisztességesen elmondták, a város nem biztosít többlettámogatást a szolgáltatáshoz, Vásárhelyen ezt próbálták a minisztériumra tolni.
Vásárhelyen már korábban eltervezték a helyi közlekedés átalakítását, azzal kapcsolatban csütörtökön délutánra fórummá alakult közmeghallgatást is szerveznek. Korábban felmerült a helyi közlekedés kiszervezése magánkézbe, vállalkozóhoz, és erről a járványhelyzet rendelkezései miatt a polgármesternek immáron egyedüli döntési jogköre is lesz.
Az eddig megismert változások – pl körjáratok megszervezése – sokak szerint nem nyújt megoldást a város közlekedési problémáira, az pedig teljesen egyértelmű, ha – mindezektől függetlenül – a helyközi járatokról nem állapodik meg a város a Volánnal, az rendkívül hátrányosan érinti a vásárhelyieket, más városok lakóival szemben, hiszen például az orosháziak, szentesiek, makóiak vélhetően – az önkormányzat támogatásának és megállapodásának köszönhetően – továbbra is helyi jeggyel használhatják a távolsági buszokat…
Másik olvasónk konkrétan le is írta észrevételeit a tervezett változásokkal kapcsolatban:
A november 5.-re meghirdetett helyi tömegközlekedéssel kapcsolatos közmeghallgatás előtt a nyilvánosság útján kívánok tenni néhány ajánlást.
A járványhelyzettel kapcsolatos rendelkezések a járatok sűrítését írják elő a megyei jogú városok számára(több busz közlekedjen és sűrűbben kevesebb utassal )
A helyi járatainkon jelenleg 4 darab jármű közlekedik,amennyiben ezt lecsökkentik 3-ra a zsúfoltság és a menetidő fog növekedni(a körjárat mellékhatása)ez pedig szembe megy a védekezés irányelveivel.
A későbbiekben sem kívánatos mert lassítja az eljutás gyorsaságát a kívánt úticélhoz. A jelenlegi járatok számát emelni kell arra számra ,amely egyszerre nyújt gyors elérhetőséget a periférikus városrészek lakosainak ekkor beszélhetünk fejlődésről. Ez a csökkenő járműszámmal kivitelezhetetlen.
Détár Zoltán.