quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Vásárhely24.com archívum

Csak lassan tér magához idén a használtautó-piac egy felmérés szerint

2021. február 16.

Az online használtautó-piactér összefoglalója szerint a használtautó-import terén borúsabbak a piaci kilátások, a tavalyi 17 százalékos visszaesést idén stagnálás vagy további kisebb visszaesés követheti, így a behozott járművek száma a 2020-ban regisztrált 130 ezer alá is csökkenhet.

A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő megkérdezése alapján készült elemzés adatai szerint az autópiac működése legkorábban tavasz végén térhet vissza a koronavírust megelőző, régi kerékvágásába. A kereskedők 43 százaléka erre már néhány hónapon belül is lát esélyt, 21 százalékuk nyárra, 18 százalékuk a második fél évre teszi ennek várható időpontját, míg a fennmaradó 18 százalék szerint a konszolidáció egészen a jövő évig várat majd magára.

Bár a várakozások átlaga a használtautó-piac 2-3 százalékos bővülését mutatja, a piaci szereplők eltérően ítélik meg a kilátásokat: 39 százalékuk számít idén növekedésre, további visszaeséssel 14 százalék kalkulál, míg 47 százalék változatlan piaci aktivitást vár.

A közleményben Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója kifejtette: a növekedést várók elsődleges okként az elmaradt vásárlások pótlását, valamint a környezetvédelmi szabványok és a devizaárfolyamok miatt megdráguló új autók helyett a fiatal használt autók iránti növekvő igényt említették. A piaci aktivitás csökkenését okozhatja a járványhelyzet további elhúzódása, illetve az, hogy továbbra is ötéves mélyponton áll a külföldről behozott használt járművek száma.

A hazai használtautó-piac meghatározó utánpótlási forrása, a használtautó-import 2017-ben 155 ezres darabszámmal gyakorlatilag csúcsra ért, majd két év stagnálás után tavaly 17 százalékos mínuszba fordult. A kereskedők a visszaesés fő okát a magánimport határzár miatti kiesésében látják. Sokan ugyanakkor a koronavírustól független tényezőket is említettek, a romló forintárfolyamot, valamint azt, hogy a külföldről behozott használt autók első műszaki vizsgáztatását végző vizsgabázisok szűkös kapacitása miatt az év második felében jelentős várakozási idő alakult ki.

A használtautó-import idei kilátásairól a kereskedők véleménye nagyon megosztott, 28 százalékuk további visszaesést, 25 százalékuk növekedést vár, 22 százalékuk pedig az idei forgalom ismétlődésére számít, a válaszadók negyede ugyanakkor bármit elképzelhetőnek tart. A válaszok összegzése alapján a tavalyi 130 ezres forgalom megismétlődése már az átlagos várakozásnál kedvezőbb eredmény lehet – jelezte a JóAutók.hu.

A közlemény szerint a járványhelyzet, különösen a tavaszi első hullám alatt bevezetett zárlat érzékenyen érintette a használtautó-kereskedéseket, 75 százalékuk forgalomcsökkenésről számolt be; 18 százaléknyian 20-50 százalék közötti, 7 százaléknyian pedig 50 százalékot meghaladó visszaesést szenvedtek el tavaly.

(Borítókép: illusztráció, Fotó: MTI/Kovács Tamás))