quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 28. péntek
  -  Elemér
Vásárhely24.com archívum

Palkovics: mintegy hatezer milliárd forintos vasútfejlesztés várható

2021. február 19.

Palkovics László a német tulajdonú logisztikai cég 15,7 milliárd forint értékű zalaegerszegi beruházásával összefüggésben beszélt arról, hogy az Európai Unió elvárása szerint 2030-ig 30 százalékkal kell növelni, 2050-ig pedig a jelenleginek a duplájára kell bővíteni a vasúti árufuvarozást.

Ennek a célnak is megfelelve Magyarországon összesen mintegy 6000 milliárd forint értékű vasúti beruházást tervez a kormány. Ezzel nemcsak versenyképes, kényelmes és biztonságos vasúti infrastruktúrája lesz Magyarországnak, de előmozdítja a vasúthoz kapcsolódó ipari fejlesztéseket is – fogalmazott a miniszter.

Kitért arra is, hogy egy térség vagy település vonzerejét három tényező megfelelő együttállása növelheti hosszú távon: a színvonalas közlekedési és digitális infrastruktúra, a minőségi szakemberképzés és az innovációt támogató környezet. A Metrans zalaegerszegi beruházása is annak köszönhető, hogy földrajzilag az adriai kikötők és az európai piacok között húzódó útvonal mentén fekszik, helyileg pedig a járműipari tesztpálya és a Rheinmetall harcjárműgyárának közelségében épül meg.

A területhez szükséges vasútfejlesztéshez kapcsolódóan Palkovics László kifejtette: öt szempontot helyeznek előtérbe a magyarországi vasúti beruházásokat érintően. A vasúti hálózat minőségének – teherbíró-képességének és biztonságtechnikájának – javítása, a főváros és a megyeszékhelyek vasúti összeköttetésének versenyképesebbé tétele, a nagyvárosok elővárosi vonalainak fejlesztése, a környező országok fővárosaival a nagysebességű kapcsolat megteremtése, ötödik pontként pedig annak megvalósítása, hogy Magyarország legyen Közép-Európa teherszállítási központja.

A miniszter jelezte, hogy jelenleg a magyarországi vasúti projektekben 85 százalék a hazai hozzáadott érték aránya, de nincs például vasútisíngyártás, szükség lenne tehát ennek a megteremtésére.

Palkovics László a nagyobb vasúti projektek közül említést tett a Budapest és Belgrád közötti építkezésről, amivel a görögországi Pireusz kikötőjéből az ázsiai áruk szállításának közvetlen útvonalát alakítják ki. Tervezik, hogy Záhony és Győr között – a Dunát Budapest alatt keresztezve – hoznának létre összeköttetést, illetve az elmúlt száz év fejlesztési hiánya miatt az egykori, ma már az országhatáron túl húzódó déli vasúti gyűrű újbóli feltámasztására is szükség lenne.

Kiss Péter, a Metrans-csoport elnök-vezérigazgatója a zalaegerszegi rendezvényen videóüzenetben beszélt a zalai intermodális konténerterminál építéséről, úgy jellemezve, hogy azzal új fejezet kezdődik Zalaegerszeg, Zala megye és a Nyugat-Dunántúl logisztikájában.

A Metrans-csoportról elmondta: az Európában piacvezető német tulajdonú társaság érdekeltségeivel tíz országban szolgálják ki a megrendelőket az északi és déli nagy tengeri kikötőkön keresztül zajló globális konténeres áruforgalom kiszolgálására. Magyarországon 2017-ben Budapesten nyitották meg az első konténertermináljukat.

Az adriai-tengeri kikötők és az európai piacok között húzódó közlekedési tengelyen fekvő Zalaegerszegen 2023-tól több mint 120 új munkahelyet jelent a logisztikai központ megépítése, amihez a kormány közel 4 milliárdos beruházásösztönzési támogatást nyújt – mondta el az elnök-vezérigazgató.

Navracsics Tibor, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos videóüzenetében úgy fogalmazott, Zalaegerszeg az egyik legdinamikusabban gyarapodó helyi gazdaság az országban. A zalai megyeszékhelyen 2014 óta több mint 4 ezer új munkahely jött létre, ráadásul olyan iparágakban, amelyek hosszabb távon is emelik a térség erejét.

Vigh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője egyebek közt arról tett említést, hogy már több mint 80 százalékos készültségen áll a zalaegerszegi járműipari tesztpálya építése, gőzerővel folyik és 2023-ra elkészül az M76-os autóút a zalai megyeszékhely és az M7-es autópálya összekötéseként, illetve elkezdődött már a leendő harcjárműgyár épületeinek alapozása is.

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere (Fidesz-KDNP) a város közlekedési és logisztikai előnyeit ismertetve emlékeztetett arra, hogy már készülnek a Zalaegerszeget Körmenddel, a 8-as főúttal, illetve a 86-os főúttal összekötő, szintén kétszer kétsávos gyorsforgalmi út tervei, kapcsolatot teremtve északi irányba Szombathely, Győr és Ausztria felé. A városnak közvetlen összeköttetése lesz az M76-os révén a sármelléki repülőtérrel is.

Kifejtette, hogy a Metrans Európa egyik legmodernebb vasúti-közúti konténerterminálját építi fel Zalaegerszegen, az önkormányzattól megvásárolt területen, és ez a kapcsolódó fejlesztésekkel együtt akár 500 új munkahelyet is jelenthet a térségnek.

A beruházáshoz az önkormányzat egymilliárd forint ráfordítással alakítja ki az útkapcsolatot és a közműveket, a magyar állam pedig megépíti azt a deltavágányt, ami a nemzetközi vasúti korridor gyorsabb és közvetlenebb elérését teszi lehetővé. Mindezek együttesen mintegy 30 milliárd forint értékű fejlesztést jelentenek Zalaegerszegen – közölte Balaicz Zoltán.

(Borítókép: MTI fotó/Varga György)