Handicap Vs szakértelem és rutin a hétfő reggeli vásárhelyi buszindulásnál

Vasárnap este még nyoma sem volt Vásárhely buszmegállóiban annak, hogy itt holnap reggel már nemcsak a Volánbusz jól megszokott járatai, de az önkormányzat által egy új, másik – érdekes körülmények között kötött – szerződéssel is rendelkező Joványbusz is elindítja járműveit. Hétfő reggelre aztán, nyilván az éj leple alatt, kitette előbbi szolgáltató is az utastájékoztató menetrendet. Ezt a Jókai utcán és a Damjanichon sikerült is elpuskázniuk. A 44-es járat menetrendje a 45-ös helyére, a 45-ösé a 44 helyére került ki. Még szerencse, hogy ez egyelőre senkit sem zavart meg. Felszállók hiányában.
Az éjszaka még arra is jó volt, hogy a Jovány tájékoztatóival lefedjék a Volánét (azt így eltakarva) a buszmegállókban. Pedig, állítólag ezek a táblák a Volánbusz tulajdonát képezik. Arról is kaptunk jelzést, hogy azokban a buszmegállókban, ahol a Volánnak igen, de a Joványbusznak nincs megállója, (mert pl másfelé megy) a régi Volános menetrendet, utastájékoztatót, több helyen is eltávolította valaki…
Korábbi cikkeink : ITT és ITT
(ennek a Jovány táblának nem itt a Damjanichon, hanem a Jókain lenne a helye…)
A Volán Kincses- temetőtől induló, 14-es, Porcelángyári reggeli járatának a 45-ös Jovány járat felel meg. A Volán a már megszokott, elfogadott és bejáratott útvonalon 20 perc alatt, 5:30-ra ezúttal is megérkezett a Porcelángyár elé, ezúttal összesen 14 utast szállítva. (egyébként ez a legkisebb porcelános-volános járat, a többin mindig többen vannak, annak más az útvonala is) A Jovány járata szintén 5:10-kor indult a Kincses-telepről, de, a kacskaringózásnak köszönhetően 10 perccel később 5:40-re ért a Porcelángyárhoz. Itt mindössze hárman szálltak le a buszról. Még ennél is kevesebb utasa volt a Jovány másik, más városi útvonalon közeledő buszának, melyről egy (1) utas szállt le a végállomáson.
A Serháztéren fél tucat utas szállt fel a Volán 14-esére, köztük olyanok is, akik nem vásárhelyiek, pl a hajnali székkutasi busszal jöttek idáig, hogy innen a csatlakozással eljussanak az ipari park munkahelyeinek az egyikére. Az egyik várakozó, István azt mondta: “hallottam tegnap a polgármestereteket, amikor azt mondta, lesz akinek nem jó az új városi járat menetrendje, például a vidékről érkezőknek, azok jöjjenek egy korábbi vagy későbbi busszal. – Hát gyere te, egy korábbi busszal! – fakadt ki az utas.
A porcelángyári végállomáson is voltak elégedetlen hangok. Az egyik ipartelepre utazó hölgy – Éva – azt mondta, a Volánnal eddig is időben ideért, még rossz útviszonyok és baleseti torlódás esetén is – ezután is azzal utazik. Ez azért fontos, mert majdnem mindenki még betér munka előtt a büfébe. Ez a Jovány járatot választva már nem nagyon férne bele, tette hozzá. Ráadásul a másik Jovány járat az 5:40-es időpont után jó 5 perccel később futott be a Porcelángyári parkolóba.
Egy harmadik olvasónk, még pár napja azt írta, a délutános műszakváltásnál is óriási különbségek vannak a két társaságnál. A Volán 14:30 kor indítja járatait a Porcelángyártól befelé, a Jovány 14:20-kor és 14:22-kor. Ez utóbbit elérni lehetetlen azoknak, akiknél az ebédidő kiadásával megnövekszik a munkaidő, éppen 20 perccel. Ők esélytelen, hogy elérjék a Jovány járatot. Erre persze az volt a kibúvó magyarázat, hogy semmi baj, hiszen félkor jön a Jovány körjárata. Ezen azonban a problémát felvető olvasónk nem akar utazni, mivel egy 8 órás műszak után a fenének sincs kedve, munka után még körúton zötykölődni a városban.
Hogy jogilag melyik járatnak van létjogosultsága azt jogászok fogják valószínűleg eldöntetni, a Volán mivel véleményük szerint érvényes szerződésük van, addig biztosan szolgáltat. A vásárhelyi buszkáosz nyertesei az utazók lehetnek, feltéve ha a most kialakult káoszban nem tévednek el. Az biztos, a következő hetek megmutatják, az utazók melyiket társaságot, szolgáltatást és tempót választják. Az első menetet mindenesetre fölényesen a Volánbusz nyerte…
Olvasónk, Bencze Tamás is személyesen követte a reggeli eseményeket:
Tegnap este a kijárási tilalom előtti 1 órában semmi utastájékoztató anyag nem volt elhelyezve a megállókban. Ezt az éj leple alatt sikerült megoldani a HMSZ Zrt.-nek vagy az új közszolgáltató Jovány Busz Kft.-nek. Nem teljes a siker, mert a Kincses temetőnél a két dolgozói járat tájékoztató anyaga fel van cserélve… Kicsire nem adunk, a nagy meg nem számít. Voltak itt nagyobb hibák is.
A Márki show-ban és a Jovány szervezte decemberi buszsimogató videóban azt ígérték, hogy modern, korszerű kis buszokkal lesz megoldva a helyi járatos busz közlekedés. Ekkor az is elhangzott, hogy a dolgozó járat nem a videóban látható kis busz lesz. Erre a célra beszerzett buszokat nem mutatták meg akkor a „nagyközönségnek”. De hol vannak a kisbuszok és a beígért dolgozói járatos nagyobb buszok? (Nem a kölcsön járművekre gondolok…)
Ma reggel korán felkeltem és kimentem megnézni a csodabuszokat. (Csodavonat Marika után szabadon…) Betartották az ígéreteket! Tényleg modern buszok jöttek és ránézésre az életkoruk is 10 év alatt volt. Azonban nem mondanám őket kicsinek. Ezek valószínűleg a Budapestről kölcsönkért gépezetek lehettek. A Porcelángyárnál a két buszról összesen 6 ember szállt le. (5+1) Ez már sikernek számít??? Én a Volánbusz által üzemeltetett járatot választottam, amin 10 felett volt az utasszám. A többi kiérkező járaton is többen utaztak.
Az általam tesztelt járat a kiírt indulási időben érkezett a kiválasztott megállóhelyre. A jól megszokott ISUZU Citibus típusú busz volt. Menetrend szerint 5:30-kor már a Porcelángyárnál voltunk. A Jovány által üzemeltetett egyik járat 5:40-kor érkezett- ez is van kiírva-, a másik járat 5:45-kor 5 perc késéssel. Az összes volán járat már kint volt, amikor az új szolgáltató időben érkező járata kiért, a későről pedig ne is beszéljünk. Aki dolgozott már gyárban vagy olyan munkahelyen, ahol pontosan szükséges megérkezni a munkaterületre az jól tudhatja, hogy mennyi minden múlik 5-10-15 percen. (Ezt polgármesterünk soha nem fogja megérteni és könnyen vagdalkozik olyan kijelentésekkel, hogy a vidékiek induljanak el egy busszal hamarabb vagy akinek nem jó a menetrend menjen taxival. Neki biztos telik minden nap taxira… És feltételezem azzal sincs tisztában, hogy milyen amikor pontosan be kell érni a munkahelyre, mert láttam már 9 óra körül a polgármesteri hivatal felé sétálgatni a Kossuth téren… Kedvesen mosolyogva, integetve… Neki nem kell 10 perc alatt átöltözni, elintézni az egyéb szükségleteit és beállni a gyártósorra… Ráér.)
A buszon utazva hangzottak el érdekes beszélgetések. Az utasok továbbra is a Volánbuszt fogják választani, mert nem mindegy, hogy mikor érnek ki. A sofőrt is biztosították, hogy amíg indul a járat, addig vele fognak utazni, még akkor is ha fizetni kell.
Az első reggel látottak és tapasztaltak alapján ez messze van a sikertörténettől. Tévesen kirakott utastájékoztatás, kölcsönbusz, késő járat, kevés utas. Várjuk a folytatást. Ezt MÖGCSINÁLTÁK. És a Márki show-ból kiderült, hogy a 90 millió már nem is 90, hanem 96 millió jó magyar forint. Mennyi lesz a vége?
Bencze Tamás