quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 24. csütörtök
  -  György
Promenad.hu archívum

Rosszul megy a számítógépes szövegértés

2017. december 13.


A PIRLS-teszt és a PISA-teszt között módszertani különbségek is vannak ugyan, de a legfontosabb az életkori különbség, hiszen a PIRLS 4. évfolyamos diákokat vizsgál, míg a PISA-teszt 15 éveseket. A PISA-teszt emellett számítógépes környezetben méri a szövegértést, míg a PIRLS papír alapon történt – mondta Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal köznevelési, elemzési főosztályának vezetője a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Kiemelte: úgy tűnik, hogy a magyar diákoknak rosszabbul megy a számítógépes szövegértés, mint a papíralapú.

2011 és 2016 között jelentősen javultak az eredmények; 2021-ben kiderül, hogy ez egy trend-e, vagy ingadozás lesz tapasztalható – fűzte hozzá. Fontos, hogy sok más adatot is felvesznek ezek a vizsgálatok, melynek fényében lehet vizsgálni az eredményeket. A PIRLS-ben például azt is megnézték, hogy a kora gyermekkori közös tevékenység mennyire fontos – magyarázta Balázsi Ildikó.

Sokszor a beszélt szöveg megértése sem megy

Leginkább az iskolában derül ki, ha a gyereknek szövegértési problémája akad, ám nem itt kezdődnek a problémák. A szövegértés ugyanis magának a beszélt szövegnek az értésével is összefüggésben van – magyarázta Pécsi Rita neveléskutató  a műsorban.

Sokszor a családi társas kapcsolatok az elsődleges okai a problémának. Ha egy szülő annyira elfoglalt, hogy kevés ideje van gyermekére, akkor a gyermek nem fog kérdezni, keveset fog beszélgetni – fűzte hozzá.

Pécsi Rita aláhúzta: már csecsemőkorban elkezdődik a folyamat azáltal, hogy beszélnek a gyermekhez. A kisgyermek lassan elkezd megfogalmazni, visszatükrözni érzéseket, ennek pedig nagy jelentősége van a fejlődésben.

Később a mondókák, mesék is nagy jelentőséggel bírnak – melyek a szókincset fejlesztik –, illetve a képzelet és a fantázia és a játék is – mondta Pécsi Rita.

Arról is beszélt, hogy sok esetben nemcsak a hosszú, de a rövid szövegek megértésében is baj van, és nemcsak szavak megértésének hiánya a probléma, hanem például az egészben látás képessége is sokunkból hiányzik.

Forrás: hirado.hu