Férfi és nő – végső megoldás: a halál

A 30 éves Szegedi Kortárs Balett a 2017/2018-as színházi évadban elsőként két olyan egyfelvonásos darabot fűzött egybe, amely első ránézésre nagyon különbözik egymástól. Hiszen a Don Juannak a vágyakat kergető férfi áll a középpontjában, míg A négy évszak – Feminizma főszereplője, Lili a nőiség útvesztőiben próbál boldogulni. Mindkét táncjátékban azonban a főhősöknek meg kell küzdeniük saját démonaikkal, hogy aztán ez a küzdelem a fináléban valóságos párharc formájában jelenjen meg. Közös vonás még a szexualitás hangsúlyos megjelenése az egyes darabokban.
Don Juan (Hegedűs Tamás) a testi gyönyörök embere. Sorra nyílnak meg előtte az ajtók, amelyek a társadalom minden szegmensébe tartozó vezetik el őt. Olykor küzdenie kell az áhított nő elnyeréséért – ennek oka néha maga a nő, aki ellenáll, máskor egy-egy másik udvarló, férj okozza a nehézséget.
Don Juan azonban mindig győz, és a strigulák, amelyeket segítője, Sganarelle (Csetényi Vencel) vés az ajtókra, csak szaporodnak. Hogy ez valódi boldogságot hoz-e Don Juannak, nem lehet tudni. A folyton a közelében settenkedő ördögszerű lény (szintén női alak) azonban sok jót nem sejtet. Don Juan bukása elkerülhetetlennek látszik. Végül a Pokol kapuja is feltárul előtte, és az ördöggel való utolsó egyesülést követően, el is nyelik a kénköves lángok. Christoph Willibald Gluck klasszikus zenéje gondoskodik a klasszikus alapokról, amelyhez nagyon jól illeszkedik a modern tánc, illetve Bianca Imelda Jeremias barokkot idéző jelmezei is.
A Feminizma Nagy Kriszta Tereskova szövegkönyvére épül, és Vivaldi örökérvényű dallamai teszik felejthetetlenné Juronics Tamás és társulata táncos produkcióját. Ahogy az évszakok múlnak, úgy nő fel, érik nővé a kis Lili (Pataki Noémi a fiatal, míg Szigyártó Szandra a felnőtt Lilit táncolja a színpadon), hogy aztán beköszöntsön az életébe a tél. Küzdelmekkel teli életet láthatunk.
A közösségből való kitaszítottság érzése több szinten is áthatja a történetet. Először a női társadalom veti ki Lilit. A szerelemben sem boldogul. Emiatt férfiruhát ölt, de ez a csoport sem fogadja be. Az átváltozások sorát az zárja, amikor levedli férfiúi kosztümjét, hogy helyét a vad nőiség foglalja el. Nem kíméli a férfiakat, akik most már mind a lábai előtt hevernek. Ő azonban végez velük, hogy aztán utolsóként a Halállal (Borovics Tamás) járjon el egy táncot.
ÉR.
Képek forrása: Szegedi Kortárs Balett facebook oldala (Dusha Béla, Tarnavölgyi Zoltán)