quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Férfi és nő – végső megoldás: a halál

2017. október 30.


A 30 éves Szegedi Kortárs Balett a 2017/2018-as színházi évadban elsőként két olyan egyfelvonásos darabot fűzött egybe, amely első ránézésre nagyon különbözik egymástól. Hiszen a Don Juannak a vágyakat kergető férfi áll a középpontjában, míg A négy évszak – Feminizma főszereplője, Lili a nőiség útvesztőiben próbál boldogulni. Mindkét táncjátékban azonban a főhősöknek meg kell küzdeniük saját démonaikkal, hogy aztán ez a küzdelem a fináléban valóságos párharc formájában jelenjen meg. Közös vonás még a szexualitás hangsúlyos megjelenése az egyes darabokban.

Don Juan (Hegedűs Tamás) a testi gyönyörök embere. Sorra nyílnak meg előtte az ajtók, amelyek a társadalom minden szegmensébe tartozó vezetik el őt. Olykor küzdenie kell az áhított nő elnyeréséért – ennek oka néha maga a nő, aki ellenáll, máskor egy-egy másik udvarló, férj okozza a nehézséget.

Don Juan azonban mindig győz, és a strigulák, amelyeket segítője, Sganarelle (Csetényi Vencel) vés az ajtókra, csak szaporodnak. Hogy ez valódi boldogságot hoz-e Don Juannak, nem lehet tudni. A folyton a közelében settenkedő ördögszerű lény (szintén női alak) azonban sok jót nem sejtet. Don Juan bukása elkerülhetetlennek látszik. Végül a Pokol kapuja is feltárul előtte, és az ördöggel való utolsó egyesülést követően, el is nyelik a kénköves lángok. Christoph Willibald Gluck klasszikus zenéje gondoskodik a klasszikus alapokról, amelyhez nagyon jól illeszkedik a modern tánc, illetve Bianca Imelda Jeremias barokkot idéző jelmezei is.

A Feminizma Nagy Kriszta Tereskova szövegkönyvére épül, és Vivaldi örökérvényű dallamai teszik felejthetetlenné Juronics Tamás és társulata táncos produkcióját. Ahogy az évszakok múlnak, úgy nő fel, érik nővé a kis Lili (Pataki Noémi a fiatal, míg Szigyártó Szandra a felnőtt Lilit táncolja a színpadon), hogy aztán beköszöntsön az életébe a tél. Küzdelmekkel teli életet láthatunk.

A közösségből való kitaszítottság érzése több szinten is áthatja a történetet. Először a női társadalom veti ki Lilit. A szerelemben sem boldogul. Emiatt férfiruhát ölt, de ez a csoport sem fogadja be. Az átváltozások sorát az zárja, amikor levedli férfiúi kosztümjét, hogy helyét a vad nőiség foglalja el. Nem kíméli a férfiakat, akik most már mind a lábai előtt hevernek. Ő azonban végez velük, hogy aztán utolsóként a Halállal (Borovics Tamás) járjon el egy táncot.

ÉR.

Képek forrása: Szegedi Kortárs Balett facebook oldala (Dusha Béla, Tarnavölgyi Zoltán)