SMS-átverés terjed

Az utóbbi időben egyre gyakoribb probléma, hogy egyes csalók a gyors és könnyű pénzszerzés reményében a telefonon online felugró ablakokkal hirdetnek.
A figyelmetlen előfizetőket folyamatos költségek terhelik, emeltdíjas SMS fogadása miatt. Az NMHH felhívja a figyelmet, hogy az átverések elkerüléséhez az emeltdíjas szolgáltatás ingyenes letiltását lehet kérni a telefonszolgáltatótól.
Alaposan el kell olvasni a felugró üzeneteket, linkeket, apró betűs részeket, és ne küldjön senki ismeretlen 06 90-es, 06 91-es telefonszámra, illetve 16-tal kezdődő ötjegyű rövidszámra üzenetet.
Ál-vírusirtók emelt díjas áron, felugró ablakok, ismeretlen e-mailek
A telefon-előfizetők számára kevésbé megszokott, hogy nagyon hasonló visszaélésekkel találkozhatnak okostelefonjaikon, mint az asztali számítógépek felhasználói.
A kellően vonzó vagy ijesztő reklámok alkalmasak arra, hogy egyetlen kattintással vagy gombnyomással elindítsanak egy folyamatot, amelynek végén a gyanútlan telefontulajdonos olyan emelt díjas szolgáltatás előfizetője lesz, amire véletlenül, figyelmetlenül iratkozott fel. A szövegekben azt állítják, hogy a telefon vírussal fertőzött – pedig nem biztos, hogy az –, és rögtön, felkínálva a megoldást is, „vírusirtás” elindítását javasolják és ajánlják fel.
Elhallgatják, vagy szinte észrevehetetlenül elrejtik, hogy az ajánlat valójában SMS küldését jelenti.
Kattintással az előfizető nemcsak a kétes értékű „vírusirtást” hagyja jóvá – amivel akár épp az ellenkező hatást elérve maga fertőzheti meg a készülékét valamilyen vírussal –, hanem az SMS elküldésével valójában megrendel egy olyan haszontalan SMS-küldő szolgáltatást, amely során a naponta vagy hetente érkező üzenetek fogadásáért egyenként akár több ezer forint kifizetésére is kötelezi magát.
Ezeket a magyarországi emelt díjas számról küldött, de általában külföldi székhelyű szolgáltatásokat nem, vagy csak nagyon nehezen lehet lemondani, a díjakkal gyakran csak utólag, a számlán lehet szembesülni, és a probléma megoldását nehezíti, hogy az apró betűs részben megadott ügyfélszolgálati elérhetőségek a valóságban sokszor nem is elérhetők.
Fellép a hatóság
Karl Károly, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hírközlés-felügyeleti főosztályvezetője mai háttérbeszélgetésen közölte: az eddig felfüggesztett három szám tizenegy tartalomszolgáltató legalább ennyi különböző szolgáltatásához biztosított hozzáférést.
Az összes érintett magyar telefonszolgáltatót – Telekom, Telenor, UPC, Invitech, Calgo, 4Voice – részletes adatközlésre kötelezték, és az első körben látótérbe került DIMOCO nevű, ausztriai székhelyű tartalomszolgáltatót is.
Ez a piac több milliárd forintra tehető, az NMHH mindent megtesz a csalások visszaszorításáért, a visszaélések miatt jelenleg is tart az eljárás.
Karl Károly közölte: az eddig érintett 11 tartalomszolgáltató Magyarországtól Olaszországon át Szingapúrig változatos székhelyeken található, ők a tartalom előállítói.
A szabályozás alapján ezeknek a vállalkozásoknak a szolgáltatók által közzétett listákon, a ténylegesen nyújtott szolgáltatásokkal kellene szerepelniük, és a megjelölt ügyfélszolgálatokon elérhetőnek lenniük. Mivel ezek nem valódiak, a hatóság a telefonszolgáltatókon kéri számon az üzletszerű csalásnak látszó tevékenységet.
Forrás: hirado.hu