Itt az új járműellenőrző rendszer térképe

A túlterhelt tehergépjárművek fokozott mértékben károsítják az utakat, a szabályszegő gyakorlat baleseti kockázata is nagyobb (pl. a hosszabb fékút miatt). A vagyonvédelmi és közlekedésbiztonsági megfontolásokon túl kiemelt szempont a versenyegyenlőségé is, a túlsúllyal nagyobb haszonnal közlekedtetett járművek rontják a jogkövető vállalkozások piaci helyzetét. Ezek miatt vált szükségessé a TSM kiépítése, írja az Útdíj.hu.
A projekt során a járművek megállítását nem igénylő, automatikus működésű mérőállomásokat alakítanak ki. A mérési pontokon olyan érzékelőket (WIM = Weigh In Motion szenzorokat) telepítenek, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, helyszíni ellenőrzés után vagy objektív felelősség alapján is kiszabható a bírság.
Mire számít a kormány?
A jelenlegi 2 százalékról várhatóan 51 százalék felettire nő az ellenőrzési lefedettség a tengelysúly mérés tekintetében.
Rövidtávon nő, hosszútávon csökken a bírságok száma.
Közép-, illetve hosszútávon lényegesen csökken a túlsúlyos tehergépjármű-forgalom.
Csökken a tengelyterhelés- és össztömegmérés átfutási ideje.
Az objektív felelősség bevezetésével a közigazgatási eljárási ügyek hatékonyabb lebonyolításával csökken az átfutási idő.
Mennyire büntethetnek?
A jelenleg hatályos, 30-500 ezer forintos bírságtételeket a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet rögzíti.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium holnapján az alábbi büntetési tételek vannak feltüntetve:
500 kg össztömeg- vagy tengelytúlterhelés felett:
5%-ig 30 ezer Ft. Felelős: feladó
5%-tól 10%-ig 80 ezer Ft. Felelős: feladó
10%-tól 20%-ig 200 ezer Ft. Felelős: felrakó
20%-tól 30%-ig 350 ezer Ft. Felelős: szállító
30% felett 500 ezer Ft. Felelős: gépjárművezető
Azt több helyen is hangsúlyozzák, hogy a hatékonyabb ellenőrzési rendszer bevezetésével a bírságok száma minden bizonnyal nőni fog, azonban a rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása. A bevételek átmeneti növekedés után hosszútávon várhatóan fokozatosan csökkennek majd a jobb ellenőrzési lefedettség, és így a jogkövető magatartás általánossá válása miatt. Legalábbis a TSM elemzői szerint, hiszen a VÉDA bevezetésével is ez lett volna a cél, de sajnos nem csökkent számottevően a gyorshajtók száma, így a bűnetetések sem.
forrás:vezess.hu