quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 28. péntek
  -  Elemér
Promenad.hu archívum

A Dóm téren zeng a Notre Dame

2017. augusztus 14.


A Notre Dame-i toronyőr történetéből 20 évvel ezelőtt készült romantikus, zenés rajzfilm a Disney gondozásában. És az, ahogy egy magára valamit is adó Disney-mesében lenni szokott, egy jó nagy pohár sziruppal nyakalják meg a készítők még a legszívszorítóbb cselekményt is. Márpedig Quasimodo történeténél kevés szomorúbb van a világirodalomban.

A harangtorony magányában a torz testű fiú (Veréb Tamás) mégis megtanul szeretni – úgy szeretni, ahogy csak kevesen képesek. Őt magát – külseje, mássága miatt – azonban csak kevesen szeretik viszont. Esmeralda (Gubik Petra) az egyik, aki maga is a kitaszítottak táborába tartozik. A cigánylány nem testi fogyatékossága miatt kerül a társadalom peremére, hanem származása miatt. Csakúgy, mint egész népe.

Szegeden augusztus 11-én mutatták be az 1999-ben debütált musicalt, amely erősen reflektál saját jelenünkre – ezt csak erősíti a vizuális egymásra játszás, ami a párizsi Notre Dame (cselekményhelyszín, díszlet) és a Dóm téri Fogadalmi templom (a háttérül szolgáló építmény) között valósul meg. Kirekesztés, mások nem elfogadása külsőségek, származás, hovatartozás miatt, a hatalommal való visszaélés és még sorolhatnánk azokat a kérdéseket, amelyeket érint a darab. Mindezt egyáltalán nem erőltetett módon, hanem úgy, hogy további gondolatokat ébresszen a nézőben. Persze, a komoly témákat nagyon is fogyasztható, populáris körítéssel tálalják. A csodálatos zene és a remek látvány, nagy tömegeket megmozgató koreográfiák teszi teljessé a kulturális csemegét Kerényi Miklós Gábor rendezésében.

A musicalváltozat merít Victor Hugo eredeti művéből is: Quasimodo bájos együgyűséggel szemlélődik, majd válik cselekvővé a Notre Dame-ban és környékén, illetve a befejezés is a romantikus regény sorait idézi.

A szereplők közül talán Frollo (Szabó P. Szilveszter/Szomor György) alakja kapja a legtöbb pluszt a musicaltől. Egy egészen új történetszálat emeltek be az alkotók az ő figuráján keresztül, megspékelve azzal, hogy Quasimodo és ő rokonságban állnak egymással. A vele szemben tanúsított viselkedése így még elkeserítőbb. Ugyanakkor a testvére (Quasimodo apja) „elveszelytéséért” felelőssé tett cigányokkal szembeni ellenérzése is új színben tündököl így. Clopin gúnyájában Mészáros Árpád Zsolt (a másik szereposztásban: Homonnay Zsolt) egy kicsit háttérbe szorul: inkább csak a mesélő, játékmester funkcióját tölti be a cigánykirály. Kedvesek, szerethetőek a vízköpők (Ottlik Ádám, Vágó Zsuzsi, Szerémy Dániel) is, míg Phoebus (Kocsis Dénes/Szerényi László) megint csak egy olyan karakterré válik, aki elveszik a sok szereplő között.

A Szegedi Szabadtéri Játékok szervezői bíztak az előadás sikerében, 2017-ben összesen hat alkalommal tűzték, tűzik műsorukra (az utolsó három ezen a hétvégén), illetve még a szegedi premier előtt meghirdették a jövő évad programját is, amelyben ismét találkozhatunk a púpos harangozóval.

ÉR.

Fotók: Dusha Béla, Szegedi Szabadtéri Játékok facebook oldala