quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Promenad.hu archívum

Utánképzés ittas vezetőknek

2017. május 22.


A Pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve… Háy János darabjának végső tanulsága talán ez is lehetne. A kacagtató vígjáték során ugyanis kiderül: mindannyian emberek vagyunk, így hibákat (is) követünk el, illetve döntéseink mások sorsát is meghatározzák, befolyásolhatják. Az Utánképzés (ittas vezetőknek) című színmű kesernyésen zárul, de a több mint két órás produkció során azért számos olyan pillanat adódik, amikor nevethetünk, akár a hasunkat fogva. Szerencsére ebből van több. Az a kis tanulság a végére pedig még értékesebbé teszi a darabot.

Spiró György, a Szegedi Nemzeti Színház művészeti tanácsadója kereste meg Háy János írót, drámaírót egy darab megírásának gondolatával, amelynek eredménye az Utánképzés (ittas vezetőknek) című produkció lett. Az ősbemutató április 6-án volt a Kisszínházban, azóta rendkívül népszerű lett a darab, amit mutat, hogy a vasárnap délutáni előadáson is telt ház előtt mutatták be a művet.

A történet, az alapszituáció rendkívül egyszerű: a társadalom különböző rétegeiből származó egyéneket összezárnak egy erősen megkopott előadóterembe, hogy részt vegyenek egy háromnapos tréningen, amelyet olyanoknak szerveznek, akiket ittas vezetés miatt megfosztottak jogosítványuktól. A darab során megismerjük az állami intézetben nevelkedett, nehéz sorsú, nehéz természetű Tibort (Gömöri Krisztián), az olasz-magyar Máriót (Szívós László), aki nem tud magának nőt szerezni, ezért inkább a kokainnál keres vigaszt, a projektmenedzser, fűzfafilozófus Sándort (Kárász Zénó) és a kikapós, trendi, műkörmös Bogit (Szilágyi Annamária) is. Az utánképzésen résztvevők sorát színesíti még a multinál dolgozó, munkamániás Réka (Tolnai Hella), Laci, az éltes korú közös képviselő (Jakab Tamás), valamint Emil (Barnák László), akiről jól szabott öltönyén kívül csak annyi derül ki, hogy nem beszélhet a munkájáról, illetve Anna (Csorba Kata), az újságíró és egyben a szerelem áldozta. Az ittas vezetők világát teljessé Sanyi (Rédei Roland), a szerencsétlen vendéglátós teszi, aki mindig az aktuális borvacsorájára készül, és nagyon szereti a gyerekeit. A tréning résztvevőin kívül a terápiát vezető két pszichológusnőről is egyre többet tudunk meg: Tünde (Szabó Gabi) a keleti kultúrában mélyedt el, míg Csilla (Borsos Beáta) inkább a szabályok szögletes betartásában hisz. Mai emberekről, mai embereknek szól az Utánképzés (ittas vezetőknek), őrületes poénokkal és mélyen elgondolkodtató tartalmakkal, amely leginkább a felénk mutatott görbe tükörnek köszönhető.

A háromnapos előadásfolyam során kiderül, kit milyen körülmények között kapcsoltak le, de feltárulnak az egyes személyiségjegyek, a vágyak, az álmok, egy-egy megtört sors szilánkja is a felszínre tör. A sok nevetés mellett egyre inkább kap a történet szomorkás felhangot, amelyet a végső csattanó mélyít el. Szerencsére azonban a keserédes a finálé zenei betétje, illetve videóbejátszása lazítja. A mozgóképes elemek egyébként is üde színfoltjai a produkciónak. Ezek során egy-egy ittasan vezető történetét jelenítik meg a szereplők, maguk alakítva a rendőröket is.

A rendezés (Szőcs Artúr munkáját dicséri) egyáltalán nem túlzó, nincsenek benne görcsös elidegenítő momentumok, ennek köszönhetően a színészi játékra és a pergő dialógusokra helyezhető a hangsúly, illetve a nézők figyelme is. A színészek szárnyaltak, kiteljesedhettek a karaktereikben.

ÉR.

Képek forrása: szinhaz.szeged.hu