quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Az irodalom „nagyágyúi” az érettségin

2017. május 08.


Két nagy feladatrész és összesen 240 perc állt a végzősök számára, hogy bizonyítsák rátermettségüket az magyar írásbelin. Ráadásul az idei évben a korábbi megszokott gyakorlattal szemben egy kis változás is történt. A szövegértési feladat mellé került az érvelés és gyakorlati szövegalkotás, ezeket a feladatokat 90 perc alatt kellett teljesíteniük a vizsgázóknak. Míg a 150 perces feladatban két verset lehetett összehasonlítani vagy a novellaelemzést választhatták a vizsgázók.

Szerencsénkre a szerkesztőségünkben Égető Réka személyében akad magyartanár is – aki az idén érettségiztet is – így rögvest ki faggattuk arról, hogy a változások nehezítést vagy könnyítést jelentenek-e tanári szemmel.

„Szerintem ez könnyebbség a diákok számára. Én üdvözöltem a változást, hogy az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás átkerült a másik részbe, erre az első egységre így 90 perc jut az érettségin. Ennek a nehézsége az időhiány lehet, kevés a 90 perc a két feladat megoldására. Az viszont mindenképpen könnyebbség, hogy az érvelési feladatnál egy kevésbé elvont irodalmi témában kell érvelniük a vizsgázóknak.” – véli Réka.

Az érvelésnél a humor volt az értekezések témája illetve a másik választás, a gyakorlati szövegalkotás tekintetében egy motivációs levelet lehetett elkészíteni. A szövegértési feladatban egy Petőfi Sándorral kapcsolatos szöveg szerepelt.

„A szövegértési feladat nehéz volt, főleg az idő szűke miatt. Könnyebbé tette talán az értelmezést, hogy egy Petőfiről szóló szöveg volt, ami az irodalmi tanulmányok során is előkerül. A nehézségét pedig továbblazíthatta a szöveg interjú formája. A hozzákapcsolódó feladatok között pedig már eddig is megszokhattuk, hogy akadnak nehezebb és könnyebb részek is. Ilyen szempontból az idei magyar érettségi sem volt kiugró.” – teszi hozzá Réka.

Lapozzunk. A 150 perces feladat során Kosztolányi Dezső: Boldogság című novellájának elemzése volt az egyik feladat. A másik pedig József Attila: Elégia és Radnóti Miklós: Nem tudhatom című versének összehasonlítása volt.

Égető Réka szerint a feladat nem volt annyira nehéz, hiszen mindhárom szerző ismerős lehet a diákok számára, a szóbeli résznél is szerepelnek az érettségin. József Attila és Radnóti verse is része a tananyagnak. Kosztolányitól a Boldogság ugyan nem feltétlen fordul elő a négy év tananyagában, ugyanakkor Kosztolányi alakja szintén ismerős lehet. Ez könnyebbséget jelenthetett a vizsgázók számára.

De hogy mi történt a gyakorlatban?

A Bethlen Gábor Református Gimnáziumból fél 12 után nem sokkal három mosolygós vizsgázó lépett ki.

Bordás Kitti

„A novellaelemzést választottam. Egyszerűbbnek és könnyebbnek tűnt. József Attila amúgy sem a kedvencem, az összehasonlítás így nagyobb gondot okozott volna. Sokat készültünk a magyar érettségire.” – meséli Bordás Kitti, aki biológiából emelt szintezik, jövőre azonban lehet kémiából is hasonlóan tesz és az orvosira jelentkezik majd.

Tóth Martin Szilárd is a novellaelemzést választotta.

Tóth Martin Szilárd

„A verselemzés nem az erősségem, a novella pedig jó is volt és könnyebb. Az órákon gyakoroltuk és az ottani instrukciók alapján készültem. Az első részben az érvelést választottam, arra külön is készültünk.”

Bajnóczi Bendegúz a két vers összehasonlítását választotta feladatul.

Bajnóczi Bendegúz

„A novella hirtelen hosszúnak tűnt, inkább átlapoztam a másik oldalra és ott maradtam. Elolvastam a verseket és megpróbáltam leírni a gondolataimat. 3 oldalt sikerült összehozni. Én elégedett vagyok. Hasonló feladatokat órákon is csináltunk, így a feladatok szempontjából nem ért meglepetés. Az órákon jól sikerültek, bízom benne, hogy most is.”

Lakatos Anna

A Corvin Mátyás Szakgimnázium és Szakképzőiskola ajtajában Lakatos Annával találkoztunk, akinek tavaly nem sikerült a magyar érettségi, a mostanit azonban könnyebbnek érezte és sokat is készült rá. Anna már a cukrászszakmát megszerezte, az érettségit követően pedig fagyizót vagy cukrászdát szeretne nyitni. Vásárhelyen próbálna szerencsét, de lehet, hogy az osztrák határ közelsége és az ebből fakadó nagyobb turizmus miatt Vas megyébe fog költözni.

Volt azonban olyan is, aki szerint nem volt a legkönnyebb a mostani érettségi vizsga.

Gémes Tamás

„Korábban csináltunk egy próbaérettségit, ahhoz képest ez nagyon nehéz volt. A szövegértésnél nagyon oda kellett figyelni, az idő is kevés volt. 60 percet hagytam a szövegértésre és harmincat az érvelésre, így próbáltam beosztani az időmet. A novellaelemzés viszont könnyebben ment.  Meg is fogott Kosztolányi írása, tetszett a mondanivalója.” – mondta Gémes Tamás, aki a következő évben is maradna a Corvinban és a vendéglátó, vendéglátás szervező szakot végezné el.

szcs

Címkék: