quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 07. 20. vasárnap
  -  Illés
Promenad.hu archívum

Egykori iskolatárs, mint érettségi feladat

2017. május 08.


A frissen kibontott csomag, mely a feladatlapokat rejtette

Hétfőn a középiskolákban a magyar és irodalom írásbelivel kezdődött meg a 2016/2017-es tanévben az érettségi. A Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum Návay Lajos Szakgimnáziumát, Szakközépiskoláját kerestük fel, hogy megnézzük, hogyan is oldják meg a makói diákok a különféle feladatokat. Igazi megdöbbenést váltott ki a tanárok között, mikor a választható feladatok között megpillantották az iskolájukban még 1995-ben leérettségizett egyik tanulójuk nevét. A volt keris, Tisjlár Roland Pécsen 2011-ben írta azt a doktori értekezést, melyet választhattak szerte az országban a középiskolások. A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című anyagot több jelenlegi návays is kidolgozta.

A 2017-ben érettségi feladattá vált Tisljár Roland (középen) 1995-ös tablója

– Az iskola négy termében írta az 52 végzősünk a magyar és irodalom érettségit – nyilatkozta Kincses Tímea igazgató. A vezető visszaemlékezett: amikor ő érettségizett csak egy feladatsor volt, vagyis még nem volt szövegértés, csak szövegalkotás. – A három lehetőségből én Karinthy Frigyes: A kulcs című novelláját választottam – tudtuk meg Kincses Tímeától. Sikerrel vette ezt az akadályt, ami nem volt csoda, hiszen elmondása szerint már akkor is az irodalom volt a szíve csücske. Ez a későbbiekben sem szakadt meg, mivel magyar nyelv és irodalom szakos tanár lett belőle.

A végzős návays diákok nem is sejtették, hogy az érveléses feladatban szereplő Tisjlár Roland keris volt. – Csak az írásbeli után tudtam meg, hogy ő is ide járt, de én ezt választottam, mert szerintem jóval könnyebb volt, mint a másik lehetőség – árulta el Vörös Attila. A későbbiekben informatikát tanuló végzős szerint nem volt nehéz a magyar és irodalom, ennek a részleteit tőle itt hallja:

##audio:4009##

Vörös Attila és Luncz Lili

Luncz Lili is a korábbi keris által írt értekezést dolgozta ki. – Ebben jóval kevesebb a hibázási lehetőség, mint a másikban, ezért döntöttem így – szögezte le a diáklány, aki szeptembertől kereskedő szakra jön vissza az iskolába. A több órás írásbelin sok energiát elhasznál a maturáló, ezt Lili is tudta, mert csokikkal, kakaós csigával és egyéb finomságokkal megpakolva jött be reggel az iskolába. Számára milyen is volt az első írásbeli, azt itt részletezi:

##audio:4008##

Munkatársunktól. K.