Magyar sikerek a nemzetközi fotópályázaton

A szlovéniai Pannonia Fotográfiai Társaság (Photography Society Pannonia) a FIAP, a PSA és FZS védnökségével hirdette meg a 3. PANNON REFLECTIONS nemzetközi fotópályázatot, amelyre a világ 48 országából – Anglia, Ausztrália, Belgium, Belorusszia, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, Csehország, Dánia, Dél-Korea, Franciaország, Görögország, Hollandia, Hong Kong, Horvátország, India, Irán, Írország, Kanada, Kína, Lengyelország, Litvánia, Luxemburg, Makaó, Macedónia, Magyarország, Malaysia, Málta, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Oroszország, Katar, Románia, Spanyolország, Sri Lanka, Svájc, Svédország, Szaúd-Arábia, Szerbia, Szingapúr, Szlovénia, Tajvan, Törökország, Ukrajna, USA, Vietnam – összesen 4419 fotó érkezett, négy kategóriában (Open Color, Open Monochrome, Portrait, Water).
A zsűri – Eifert János, Stefi P. Borko, Vinko Šebrek – Lendván (Szlovénia) találkozott, ahol a szervezők – Davor Dolenčić, Nikolaj Bažika, Klaudija Dolenčić és Ivo Borko – előkészítették és levezényelték a több napig tartó bírálati munka utolsó szakaszát, melynek során végleges kiválasztásra kerültek a kiállításra kerülő és díjazásra érdemes képek.
– Mint a zsűri elnöke, igen jó helyzetben érezhettem magam, hiszen zsűri társaim – Stefi P. Borko és Vinko Šebrek – hasonló szigorúsággal és hozzáértéssel kezelték a pályázatra elküldött képeket, és nem volt szükséges az ellentétes megítélések „kivasalására”, azaz a zsűri elnökének „mindent visz” szavazati jogára. A beérkezett képek elbírálásánál nem a saját ízlésünket érvényesítettük, sokkal inkább igyekeztünk helyet adni a különböző művészi felfogásoknak, stílusoknak és azoknak a tendenciáknak, amelyek a világ legkülönbözőbb országaiban és kultúráiban gazdagon virágoznak. Ezért a kiállításra elfogadott képek rátekintést jelentenek a világra, amelynek szépségei és feszültségei a fotográfia nyelvén, esztétikai és technikai eszközökkel formálva művészetként jelennek meg. – magyarázta a tárlat megnyitóján a 3. Pannon Reflections 2016 elnevezésű nemzetközi fotópályázat háromfős zsűrijének elnöke, Eifert János. – Napjainkban a fénykép már nemcsak dokumentál, de nem is a világ precíz képének a megörökítésére hivatott, hanem az események és az életszerű pillanatok rögzítése mellett képes az érzelmi állapotok, hangulatok, formai-dekoratív élmények megjelenítésére is. Az igazság keresése mellett, a szépség megtalálásában is szerepet játszik.
A 3. PANNON REFLECTIONS szalon legjobb szerzője – 15 elfogadott és három díjazott képe alapján – a kínai Hong Li lett. A legjobb fotóklubnak járó elismerést a szintén kínai Shangtuf Image and Art Club kapta, amelynek 38 tagja 105 elfogadást mondhatott magáénak. A szervező bizottság elnökének különdíját Deqiang Zhang „March of boatmen” c. képe érdemelte ki. A szerző szintén kínai. A magyarok is szépen szerepeltek, hiszen Csörögi Dóra két FZS aranyéremmel, Törköly József FIAP ezüstéremmel, Kerekes István FZS ezüstéremmel, Újhelyi Zsolt és Gyöngyösi János pedig egy-egy FIAP kék szalaggal gazdagította a magyarok sikerét. Bíró Lajos, Bozsik József, Déri Judit, Kovács Krisztián, Lakatos Krisztián, Simán László dr., Varga Szilárd, Kiss Imre több képét a zsűri elfogadta és a Lendva Galéria-Múzeumban rendezett kiállításon – a díjazott képekkel együtt – a közönség számára is bemutatta. A tárlat március 5-ig tekinthető meg a Lendvai Galéria-Múzeumban (9220 Lendva, Bánffy tér 1., Szlovénia).
Eifert János fotóművész, a zsűri elnöke – 2017. február 3-án nyitotta meg a kiállítást. Most megnyitóbeszédéből idézünk: „A fotográfia története a nemzetközi pályázatok, és az azokból rendezett kiállítások története is. Amikor Henry Fox Talbot 1839. január 31-én bemutatta a londoni Royal Society-nek negatív-pozitív eljárását, majd ugyanezen év augusztus 19-én ismertették a Francia Tudományos és Művészeti Akadémia együttes ülésén Joseph Nicéphore Niépce és Louis-Jacques-Mandé Daguerre fényképrögzítési eljárását, már lehetett sejteni, hogy a fotográfia világhódító útja elején áll.
Azóta már tudjuk, hogy a fényképezés a XIX. század legnagyobb találmánya, és művelői számára szerteágazó, különféle témákat és műfajokat, a legváltozatosabb eszközhasználatot és technikát igénylő alkotó tevékenység. Fizika, kémia, geológia, csillagászat, anatómia, pszichológia, technika és esztétika, ember és környezete, teste és lelke, és még sok minden – bármennyire is meglepő megállapításnak tűnik – a fotográfiában fókuszál. Akár mesterségként, művészetként, tudományként, hitként, vagy a kommunikáció eszközeként „használjuk” – a világ, benne önmagunk megismerésének és megörökítésének eszközét jelenti.
Míg korábban élesen elvált az amatőr, vagy a professzionista státusz, napjainkban – amikor a képből, mint műalkotásból indulunk ki – ezek érdektelen mellékkörülmények. A tehetség önképzés és tapasztalat útján is képes a mesterség-művészet eszközeit megszerezni, magas szinten birtokolni.
Ki hogyan fényképez? A megmérettetésre a nyilvánosság előtti megjelenés, a pályázatokon és kiállításokon történő megjelenés tűnik a legalkalmasabbnak. Egy 1859-ben rendezett párizsi tárlaton – ahol a fotográfia történetében először a fényképezők önálló szekcióban mutatták be alkotásaikat – 148 kiállító szerepelt. Most, a Pannonia Fotográfiai Társaság (Photography Society Pannonia) a FIAP, a PSA és FZS védnökségével meghirdetett 3. PANNON REFLECTIONS 2016 nemzetközi fotópályázatára, a világ 48 országából összesen 4419 fotó érkezett.
Ma már a fénykép nemcsak dokumentál, és nem is a világ precíz képének megörökítésére hivatott: az események, életszerű pillanatok rögzítése mellett képes az érzelmi állapotok, hangulatokat és formai-dekoratív élmények megjelenítésére is. Az igazság keresése mellett, a szépség megtalálásában is szerepet játszik. Mondhatjuk bátran, hogy a fotóművészet nemcsak a pillanat művészete, hanem a gondolkodásé is.”
Forrás: Davor Dolenčić
Fotók: A 3. Pannonia Reflections 2016 nemzetközi fotópályázat díjazott képei, valamint Tomaž Galič, Aleksander Čufar és Olasz Ági felvételei, amelyek a kiállítás-megnyitón készültek