Orbán: Tramtrain lesz Makó és Szeged között

Lázár János országgyűlési képviselő, miniszter a promenad.hu-nak Hódmezővásárhely és Szeged kapcsolatáról körülbelül egy hónapja már beszélt. Erről bővebben itt olvashat.
11:16:
Vége a sajtótájékoztatónak.
11:15:
Újságírói kérdések. Az olimpiáról a 444.hu és az Index.hu kérdezi Orbán Viktort: mit gondol a NOlimpia népszavazási kezdeményezésről? RTL Klubtól kérdezik Donald Trump döntéséről a menekültek befogadásának felfüggesztéséről. Orbán Viktor minden nemzetnek joga van olyan döntést hozni, ami saját érdekeinek megfelelő. Hazánkban elkerülhetetlen a déli határ megerősítése, s meg kell tenni mindent a tőlünk délre fekvő államok stabilizálásában – főleg Törökországra utal. Botka nem válaszol a baloldali összefogásra vonatkozó Hír TV-s kérdésre.
Hegedűs Márk a gyalogos-kerékpáros hídról, a reptérről kérdez. Botka válaszol, körülbelül másfél milliárd forintos beruházás kell a repülőtéren, például a fogadóépület fejlesztésére. Azt nem árulja el a polgármester, hogy hol tervezik a hidat. Orbán hozzáteszi, hogy ezek költségét vállalta a kormány, a híd mintegy 15 milliárdba fog kerülni – komoly összeg. “Lehet, hogy nem a régió legnagyobb városa Szeged, de a legszebb lehet” – fogalmazott a miniszterelnök. “A kétharmadunkkal a háromharmadot kívánjuk szolgálni” – hangsúlyozta. A Délmagyarország kérdezi a miniszterelnököt, aki hangsúlyozza, eltökéltek az ígéreteik betartásában, de ha szükséges, akkor módosítják a megállapodásokat. Meggyőződése, a most aláírt terveket biztos megvalósítják. Összesen 50-70 milliárd forintos értékű fejlesztésekben állapodtak meg, de valószínűleg a tervezetteknél jóval több projekt fog létrejönni.
11:02:
Szegedről tárgyaltak, köszöni a meghívást Orbán Viktor. Egy ellenzéki vezetésű önkormányzat és a kormány tárgyaljon – ritka dolognak látszik, de “ez az élet rendje”. A tárgyalások kiinduló pontja, kormányzatok, önkormányzatok négy-öt éves ciklusokban mérik idejüket, de Szeged, az ország élete évszázadokban mérhető. Örül, hogy sikerült megállapodniuk: a főváros mellett létezzenek regionális központok, Szeged is egy ilyen szereppel bíró város, a városvezetés és a kormányzat is ezt kívánja. A város múltja, fekvése, szellemi ereje (egyeteme) predesztinálja erre a feladatra. Voltak, s lesznek olyan forrásai az országnak, ami ezt segíti. 25 milliárd forintnyi fejlesztésre fordított adósságot elvitt az ország korábban – emlékeztet. Konkrét megállapodások: közös nagy terv észak-déli tengely: Szeged-Miskolc összeköttetése Debrecenen keresztül (ne kelljen Budapest felé kerülni), az M47-es négysávossá alakítása (korábban: M9 néven terv). Szeged-Makó tramtrain fejlesztés megvalósul. Beszéltek a repülőtérről, cél, hogy ne minősítsék vissza a repteret, az ehhez szükséges fejlesztéseket vállalja a kormány. Az élelmiszeripar zászlóshajóinak jól kell húznia, új gyár beruházása – ez összekapcsolódik a 200 hektáros lézerközponthoz is kapcsolódó ipari parkkal. Elfogadta a polgármester javaslatát az okosváros projektről és az ELI melletti inkubátorházról. A Belvárosi híd rekonstrukciója megtörténik, a Tisza Szeged főutcája projektbe is életet lehelnek, s “holnaputáni tervként” kerékpáros és gyalogos híd tervéről is szót ejtettek. Kizárólag elektromos alapú tömegközlekedés tervére is adnak pénzt – az első ilyen magyar város lenne Szeged. Botka kérte. hogy a Mars téri buszállomás helyett a DAKK menjen máshova, az állam visszaadja ezt követően az önkormányzatnak a teret. Széchenyi tér világháború előtti állapotra való visszaalakítását tervezik, erre már a tervrajzok elkészültek – a kormány ennek költségét állja. Sportfejlesztésekben is megállapodtak, elsősorban nem az élsport, hanem a fiatalok, a tömegsport miatt. Az Etelka soron lesz új fedett uszoda (7 milliárd forintból) valamint sportcsarnok is, illetve létesül egy atlétikai centrum, (helyszín: ahol Botka László javasolja, szabadtéri biztosan, s további tárgyalások után akár fedett is) az Etelka sori sportegyesületek így nem kerülhetnek hátrányba.
10:47:
Botka beszél: Szeged fejlesztési koncepcióját, terveit áttekintették Orbán Viktorral. 2007 és 2013 között több mint 300 milliárdnyi EU-s forrás érkezett a városba, ez kiemelkedő. Céljuk, hogy a következő fejlesztési ciklusban is hasonló eredményt érjenek el. Jelenleg 104 fejlesztési projekt zajlik – különböző fázisban tartanak. 34 milliárd forint TOP-forrásból és az önkormányzat forrásaiból valósítják meg ezeket. 19 fejlesztésről, beruházásról tárgyaltak. Kiemelték, nemcsak az EU pénzei, hanem értékei is fontosak. A szegedi fejlesztések városi, régiós, országos érdekek is. Új szegedi déli híd vasúti összeköttetéssel 40 milliárd forint értékben épül meg, Makó-Szeged, Szeged-Temesvár kapcsolatát biztosítja kötött pályán is. Elsősorban vasútfejlesztési források szükségesek még. Gazdasági területeket is feltár az új híd, ami újabb munkahelyteremtő beruházásokat tesz lehetővé. A szegedi lézerközponthoz köthető a másik beruházás: az ipari park. 2,8 százalékos munkanélküliség Szegeden a kormányzati statisztikák szerint – ez siker, mondja Botka. Beszélt Orbán Viktornak a szegedi bérlakásprogramról, azt javasolja, hogy legyen államilag támogatott önkormányzati felújítási program, ennek tapasztalatait örömmel átadja, hogy ebből országos minta legyen. “Alapvető nemzeti ügy a sikeres fejlesztési politika” – vallja. Bízik abban, hogy ennek szellemében tudnak a jövőben közösen dolgozni.
10:40:
A Modern városok program szegedi fejlesztési egyezményének ünnepélyes aláírása.
10:39:
Orbán Viktor kezet fog a vendégekkel. Leült az asztalhoz Botka László és Orbán Viktor. Kezdünk.
10:23:
Orbán Viktor és Botka László útban a sajtótájékoztató helyszínére. A média munkatársai várakoznak.
9:56:
A vendégek sorban megérkeznek. Itt van már Gyüdi Sándor, Szentgyörgyi Pál, Szabó Gábor, Juhász Tünde, Holubán Csilla, Kovács Beáta, a megyei közgyűlés alelnöke, Szentgyörgyi Pál, Szabó Sándor, Nemesi Pál. A sajtósoknak már nincs ülőhely, néhány operatőr, a fotóriporter a székek tetején áll.
9:44:
Még néhány név, akiket várnak: Szabó Sándor országgyűlési képviselő, Juhász Tünde kormánymegbízott, Holubán Csilla, Szegedi Járási Hivatal vezetője, Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója, Tapasztó Sándor projektmenedzser, Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója, Oláh Miklós, a Fejlesztési Iroda irodavezető-helyettese, Solymos László általános alpolgármester, Szentgyörgyi Pál gazdasági alpolgármester, Ormos Pál, az MTA Szegedi Biológiai Kutatóközpont főigazgatója, Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Pogácsa, kávé, ásványvíz mellett csevegnek a sajtó munkatársai, egyedül B. Nagy László beszélget az újságírókkal a politikusok közül.
9:23:
Több mint egy tucat kamera és a média mintegy félszáz munkatársa várja a sajtótájékoztató megkezdését a Házasságkötő teremben. Az első három sor a város prominens személyiségeinek van lefoglalva, többek között Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester, Lázár János, Nemesi Pál, a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora, Sz. Fehér Éva városi főépítész névtábláját láttuk. B. Nagy László országgyűlési képviselő, Csongrád megye fejlesztési biztosa is megérkezett.
8:05:
Megérkezik Orbán Viktor miniszterelnök, mikor kiszáll a Volkswagen Transporteréből Botka László polgármester is kilép a városházáról, fogadja a vendéget. A háttérben mintegy 6-10 fő tüntet a devizahitelesek nevében.
Forrás és fotók: szegedma.hu/MTI