quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 25. kedd
  -  Géza
Promenad.hu archívum

Katonai gépjárművek az utakon

2017. január 16.


A határvédelmi feladatok miatt a déli országrészben megnövekedett a katonai gép és harcjármű forgalom. A közlekedésben résztvevők az érintett területen gyakran találkozhatnak önállóan haladó, a határvédelmi feladatban résztvevő katonákat szállító járművekkel is.

A magyar honvédség speciális feladataiból adódóan ezek a járművek sokszor túlsúlyosak (közel 10 tonna), túlméretesek, több mint 20 személy szállítására alkalmasak, vagy speciális felépítménnyel rendelkeznek, amelyek korlátozhatják a kilátást, ezért megközelítésük fokozott óvatosságot követel. Ezen kívül a járművek nagy súlya miatt megnövekedik a fékútjuk is, amely egy személygépkocsihoz képest akár a kétszerese is lehet.

A járművek zárt katonai oszlopban is közlekednek, ami azt jelenti, hogy az oszlop elején és végén megkülönböztető jelzést használó gépjárművek vezetik fel, kísérik, zárják közre a járműveket. A zárt katonai oszlopba behajtani és azt megelőzni tilos (KRESZ 42§) és veszélyes, mert a szembejövő járműforgalom elől nem tud biztonságosan visszatérni a menetirány szerinti forgalmi sávjukba. A zárt katonai oszlopban közlekedő gépjárművek között nincs szükség az átlagos követési távolság betartására (KRESZ 27§2.pont), valamint a sebessége eltérő lehet (gyorsabb vagy lassabb) az adott útvonalon megengedett legnagyobb sebességtől.

A járműoszlop nem szakadhat szét, tehát mozgása egyszerre történik. Ennek érdekében útkereszteződésekben, le- és felhajtóknál, útakadályoknál, előzésnél, valamint szűk és beláthatatlan útkanyarulatoknál időszakos forgalomkorlátozásokra lehet számítani.

Forrás és fotók:

Búz Csaba hadnagy