quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

A történelmi gondolkodás fejleszthető

2016. november 07.


„Nem csak az ’56-os forradalom kérdése merült fel a beszélgetésen, hanem az egész huszadik századi magyar történelem kérdése is. Hiszen az a negyven esztendő, ami 1945 után a történelmi tudat torzításáról szólt, ahol újraírták az egész történelmet, de főleg a huszadik századit, nyilván a kommunista mozgalom és azok vezetőinek érdekében, hosszú ideig hatott. Az ami ezt ellensúlyozta volna az a családi emlékezet, de az is komoly sérülést szenvedett, hiszen jól meggondolták a szülők is, hogy mit mondjanak gyermekeiknek. Olyan nemzedékek nőttek fel ebben a hamis történelemtudatban, akik ma tanítanak. Ők sok energiát mozgósítanak azért, hogy valamivel kompenzálják azt a sok befolyást, amit kisdiákként, pedagógus hallgatóként kaptak. Ehhez segítségre van szükség” – mondta el Árva László, a Németh László Gimnázium és Általános Iskola igazgatója, illetve a Történelem Tanárok Városi Munkaközösségének vezetője, aki a szeminárium levezető elnöke volt ezen az eseményen.

Konferenciákkal és könyvekkel lehet újraértelmezni az ezekről az eseményekről kialakított képet. Utóbbi kapcsán, az ELTE-n tanító Borhegyi Péter, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetnél a történelem tankönyvek vezető szerkesztője, hiteles előadást tudott tartani ebben a témában. Előadását „Magyarország 1945 és 1989 között – Hogyan segítik elő a történelmi gondolkodás fejlesztését az új tankönyvek?” címmel tartotta, ahol elhangzott, hogy az új tankönyvekkel arra törekszenek, hogy a diákokat elgondolkodtassák arról, hogy milyen alapon változtak meg, vagy éppen hogyan nézett ki, ’89 előtt ’56 megítélése. Erről nem csak egy főszöveg, hanem gondolkodtató háttérblokk, módszertani segédanyag is rendelkezésre áll a tanulóknak.

Ezen a műhelyszemináriumon előadást tartott még Kojanitz László az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos segédmunkatársa, aki arról beszélt a hallgatóságnak, hogy miként őrizhető meg 1956 különlegessége a mai fiatalok számára. Jancsák Csaba a Szegedi Tudomány Egyetem Juhász Gyula Pedagógiai Kar Alkalmazott Társadalomismereti és Kisebbségpolitikai Intézet főiskolai docense arról beszélt, hogy milyen új kihívások és lehetőségek vannak 1956 tanításában.

Dr. Kas Géza a budapesti Városmajori Gimnázium történelem szaktanár, illetve a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének tagja a XX. századi történelem oktatásáról számolt be, a források tükrében. Tóth Eszter Zsófia a VERITAS Történetkutató Intézet tudományos főmunkatársa a forradalmi és az ellenforradalmi bűnbakképzés prizmatöréseiről beszélt.

 

RV