quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 25. kedd
  -  Géza
Promenad.hu archívum

A dédi levelei, válaszok Van Gogh-nak

2016. augusztus 29.


Dóri a pályája elején álló, fiatal alkotóművész. Érdeklődése köre igen tág – fogalmazott a kiállítást a mindszenti Kulturális Központban augusztus 27-én megnyitó Marosi Katalin festőművész, aki három éve tanítja őt. Már 18 évesen is izgalmas, lendületes munkái voltak. Tehetsége, szorgalma látványos és gyors szakmai fejlődést hozott. A Mindszenten bemutatott anyag mintegy két év munkája.

Egyre magabiztosan nyúl mind a síkbeli, mind a térbeli megnyilvánulási formákhoz. Merészsége és kísérletező kedve viszi előre. A jelentéktelennek tűnő dolgokból is tud új, érdekes, szokatlan, eredeti, merész világot teremteni. A művészetnek nem csupán a szemet kell gyönyörködtetni, hanem új világot kell tárni a nézők elé – fejtette ki a festőművész. És Szepesi Dóra ezen az úton halad előre. Művei előtt megállva azokat ízlelgetni kell, elgondolkodni rajtuk, távolabbról szemlélni, majd újra közel lépni.

Van, hogy a téma születik meg előbb, és ahhoz gyűjt anyagot, azt építi tovább, de lehet, hogy egy-egy tárgy fogja meg, és az indítja el a folyamatot. Általában sorozatokat, variációkat készít egy-egy témára. Dóri vallja, hogy egy mű kevés ahhoz, hogy mindent átadjon vele, amit abba a témába szánt.

Ahány alkotás szinte annyi technika. Nem szeret egy anyaggal dolgozni. Ha fest, beleragaszt valamit. A szobrok között se lelünk egy tömbből faragott darabot, mind vegyes. A gyűjtőszenvedély mamájától öröklött. Fontos és jelentéktelen tárgyak váltják egymást az alkotásokban.

Több alkotásban is régi levelekre bukkanunk. Értékes darabok, hordozzák a rizikót alkotás közben, mert, mi van, ha nem sikerül a kép. Saját levelei is köztük vannak. Például tavaly nyári Van Gogh-gal folytatott levelezése. Ugyanis van egy könyve, ami Van Gogh leveleit tartalmazza, de egyoldalúan, válaszok nincsenek. Ő megírta hozzá a fiktív válaszokat. De dédimamája által a dédnagypapának frontra írt levele is belekerült alkotásba, és így a fiók mélyéről a falra.

Teljesen hétköznapi tárgyakat, anyagokat is beemel, így különlegessé válnak, más értelmet nyernek: vonaljegy, rozsda, fűszál, rongydarab, kilapult béka. Így készült nyáron az Önvariációk sorozat, amely saját arcát hordozza megannyi anyagban. Bővíteni akarja: száz a kitűzött cél. Az alapkoncepciója az, hogy a művészet valamilyen szinten tárgyiasítja témáit: a szabadságról festett kép műtárggyá válik, a miénk lehet anyagában a szabadság eszméje. Ő ezt a maszkokon próbálgatja: milyen anyagtól válik mássá az a személy.

Mit üzen alkotásaival? Mindenkinek azt, ami belelát. Őt elsősorban a negatív formák és a hiány filozófiája érdekli. Olyan ez, mint a honvágy: a hiányból keletkezik bennünk egy nagyon erős belső érzés. A semmiből teremtődik.

Forrás és fotók: Juhász Éva