Biztosítók:kevés az autók után fizetett pénz

Magyarországon egyre több a gépjármű-kár és a közlekedéssel kapcsolatos személyi sérüléses kár is, amit magyaráz, hogy mind több autó közlekedik a hazai utakon. 2015-ben már 4,48 millió gépjármű volt az országban, ami több mint 150 ezerrel magasabb adat az előző évinél. Ez önmagában növeli a balesetek kockázatát – mondta a Kossuth Rádióban Szebelédi Ferenc, Magyar Nemzeti Bank (MNB) munkatársa.
A biztosításfelügyeleti főosztály vezetője a jegybank legújabb – júliusban megjelent, és 2015-ről szóló – kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) statisztikájából vett adatokat ismertette a Napközben című műsorban.
Nem csak darabra nő az autópark
Szebelédi Ferenc szerint a statisztikákból az is látszik, hogy az újonnan forgalomba kerülő autók lényegesen nagyobb teljesítményűek, mint a korábbiak, vagyis egyre több van belőlük a hazai gépjárműállományban. Azt pedig statisztikák egyértelműen igazolják, hogy a nagyobb teljesítmény nagyobb kárgyakorisággal és nagyobb átlagkárokkal is jár – tette hozzá.
Emelik az árakat, még sincsenek a pénzüknél
Szebelédi Ferenc arról is beszélt, hogy bár egyre magasabb a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás tarifája, mégis veszteséges az ágazat. A mostani díjszint ugyanis az utóbbi években látható áremelések mellett is jóval alacsonyabb, mint a tíz évvel korábbi. Míg 2006-ban mintegy 130 milliárd forint díjat szedtek be a biztosítók 3,9 millió gépjármű után, 2015-ben csak 106 milliárdot közel 4,5 millió után. A biztosítóknak tehát jóval kisebb bevételből, jóval nagyobb kockázatokat kellett lefedniük, így az eredményeik romlottak, az ágazat veszteséges. A gazdaságot jellemző alacsony hozamkörnyezet miatt ráadásul a biztosítók tartalékain elért plusz bevételek is csökkentek.
Az MNB szerint kell a drágítás
Az MNB szerint a mostani díjemelés mindenképpen hozzájárul ahhoz, hogy az ágazat stabilizálódjon, biztonságos legyen a működése. Ez az árszínvonal ugyanakkor ésszerű is, mert nem haladja meg az a mértéket, ami már káros lenne az ügyfeleknek – mondta a főosztályvezető.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára hangsúlyozta, a rendőrségi statisztikák szerint az összes baleset 9 százalékát okozzák a teherautók és 1 százalékát az autóbuszok, miközben ezekre a járművekre az elmúlt egy-két évben robbanásszerűen nőttek a kötelező biztosítási díjak, amit a vállalkozók elég nehezen viseltek. Példaként említette, hogy öt éve egy pótkocsi éves díja 2500 forint volt, idén pedig nem ritka a 250-300 ezer forintos félpótkocsi –díj. A vontatóknál 2016-ban 40 és 100 százalék közötti volt az emelés.
Szebelédi Ferenc szerint is nagyon jelentős díjnövelés történt a vontatók és nehézpótkocsik esetében. A biztosítók ezt a teherautók esetében magas kárhányaddal magyarázzák, ami azt mutatja hogyan viszonyul egymáshoz a befizetett díj és a károk fedezésére visszakapott összeg. A jegybank munkatársa szerint ezt a hányadot minden díjnövelés javítja, vagyis csökkenti.
Forrás és fotó: hirado.hu