quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

Biztosítók:kevés az autók után fizetett pénz

2016. augusztus 05.


Magyarországon egyre több a gépjármű-kár és a közlekedéssel kapcsolatos személyi sérüléses kár is, amit magyaráz, hogy mind több autó közlekedik a hazai utakon. 2015-ben már 4,48 millió gépjármű volt az országban, ami több mint 150 ezerrel magasabb adat az előző évinél. Ez önmagában növeli a balesetek kockázatát – mondta a Kossuth Rádióban Szebelédi Ferenc, Magyar Nemzeti Bank (MNB) munkatársa.

A biztosításfelügyeleti főosztály vezetője a jegybank legújabb – júliusban megjelent, és 2015-ről szóló – kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) statisztikájából vett adatokat ismertette a Napközben című műsorban.

Nem csak darabra nő az autópark

Szebelédi Ferenc szerint a statisztikákból az is látszik, hogy az újonnan forgalomba kerülő autók lényegesen nagyobb teljesítményűek, mint a korábbiak, vagyis egyre több van belőlük a hazai gépjárműállományban. Azt pedig statisztikák egyértelműen igazolják, hogy a nagyobb teljesítmény nagyobb kárgyakorisággal és nagyobb átlagkárokkal is jár – tette hozzá.

Emelik az árakat, még sincsenek a pénzüknél

Szebelédi Ferenc arról is beszélt, hogy bár egyre magasabb a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás tarifája, mégis veszteséges az ágazat. A mostani díjszint ugyanis az utóbbi években látható áremelések mellett is jóval alacsonyabb, mint a tíz évvel korábbi. Míg 2006-ban mintegy 130 milliárd forint díjat szedtek be a biztosítók 3,9 millió gépjármű után, 2015-ben csak 106 milliárdot közel 4,5 millió után. A biztosítóknak tehát jóval kisebb bevételből, jóval nagyobb kockázatokat kellett lefedniük, így az eredményeik romlottak, az ágazat veszteséges. A gazdaságot jellemző alacsony hozamkörnyezet miatt ráadásul a biztosítók tartalékain elért plusz bevételek is csökkentek.

Az MNB szerint kell a drágítás

Az MNB szerint a mostani díjemelés mindenképpen hozzájárul ahhoz, hogy az ágazat stabilizálódjon, biztonságos legyen a működése. Ez az árszínvonal ugyanakkor ésszerű is, mert nem haladja meg az a mértéket, ami már káros lenne az ügyfeleknek – mondta a főosztályvezető.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára hangsúlyozta, a rendőrségi statisztikák szerint az összes baleset 9 százalékát okozzák a teherautók és 1 százalékát az autóbuszok, miközben ezekre a járművekre az elmúlt egy-két évben robbanásszerűen nőttek a kötelező biztosítási díjak, amit a vállalkozók elég nehezen viseltek. Példaként említette, hogy öt éve egy pótkocsi éves díja 2500 forint volt, idén pedig nem ritka a 250-300 ezer forintos félpótkocsi –díj. A vontatóknál 2016-ban 40 és 100 százalék közötti volt az emelés.

Szebelédi Ferenc szerint is nagyon jelentős díjnövelés történt a vontatók és nehézpótkocsik esetében. A biztosítók ezt a teherautók esetében magas kárhányaddal magyarázzák, ami azt mutatja hogyan viszonyul egymáshoz a befizetett díj és a károk fedezésére visszakapott összeg. A jegybank munkatársa szerint ezt a hányadot minden díjnövelés javítja, vagyis csökkenti.

Forrás és fotó: hirado.hu