Mit ígért Lázár?

A hódmezővásárhelyiek elé egy elég világos, 10 pontból álló csomaggal lépett a Miniszterelnökséget akkor államtitkári rangban vezető honatya, aki negyedik országgyűlési kampányának futott neki. A teljes időszakra szóló tervekről még nem érdemes globális képet alkotni, azonban még így is bőven vannak olyanok, melyek korábban teljesültek a vártnál. A 10 pontos csomagot ugyanakkor reálisan 2018 tavaszán lehet átfogóan értékelni. Az utóbbiak közé tartozik az 1500 új munkahely, az Ipari Park bővítése, illetve a komoly befektető érkezése is, akivel már folynak a tárgyalások. Az északi elkerülő út 25 milliárd forintra rúgó beruházása Lázár júniusi közlése szerint azonban már az idén megkezdődik. Ugyancsak történtek lépések a déli elkerülő út bezárása kapcsán. Idén tavasszal újult meg ugyanis a Kaszap utca, valamint a bevásárlóközpontoknál lévő körforgalmas rész a 47-es beérkező szakaszával együtt. Ugyanakkor a Makót Hódmezővásárhellyel összekötő út 1,8 millárd forintra rúgó felújítása véget ért, ami később maga után vonja majd a régi Hódiköt előtti, igen rossz állapotban lévő szakasz felújítását is. Ehhez kapcsolódik, hogy a Vásárhely 2020 elnevezésű konzultációsorozat keretében az itt és a környező településeken élők is kiemelt projektként tekintenek az északi elkerülő útra. Mindemellett megújult a 47-es számú főút Hódmezővásárhely és Orosháza között. A 11,5 tonnára megerősített, 19,7 kilométeres szakasz korszerűsítése 85 százalékos Európai Uniós és 15 százalékos hazai forrás felhasználásával valósult meg, nettó 7,9 milliárd forint értékben, melyhez egy új kerékpárút is csatlakozik. A hódmezővásárhelyi beruházásokhoz szorosan kapcsolódik az is, hogy a korább i ígéretnek megfelelően 2015-ben átalakították a szemétszállítási rendszert is, melynek eredményeként a valós hulladékképződés után kell fizetni a lakosoknak.
Az egyik legnagyobb volumenű beruházás, a TraimTrain rendszer kiépítése 2016-ra eljutott addig a szintig, hogy rendelkezésre áll az ehhez szükséges 13 milliárd forint, valamint további 10 milliárd 8 villamos beszerzésére. A Hódmezővásárhely és Szeged között kialakítandó közlekedési projekt az utóbbi évtizedek legnagyobb, és egyben kiemelt érdeklődéssel kísért beruházása lesz. A 10 pontos tervezet fontos eleme volt a 2020-ra ígért új, központi diagnosztikai tömb, amely a kórházat érinti. Ez a fejlesztés 2016-ig döntő mértékben megvalósult, sőt együtt járt a Hunyadi utca újjáépítésével is. Makó és Hódmezővásárhely egészségügyi intézményeit érintő, összesen 3,243 milliárd forint értékű kórházfejlesztés idén zárult Csongrád megyében. A makói intézményben sor került többek között a radiológia és a járóbeteg szakrendelő felújítására, új intenzív osztály kiépítésére. Megújult az urológia, a kardiológia, a véradó állomás, a tüdőgondozó és a központi betegfogadó, valamint javultak a pszichiátriai osztály betegellátási körülményei. A hódmezővásárhelyi kórházban új épület került kialakításra, amelynek alagsorában a patológiai részleg és a központi gyógyszertár, a földszinten, valamint az első emeleten – a korábban a kórháztól elkülönülten, leromlott állapotú épületben működő helyett kialakított – új járóbeteg szakrendelő kapott helyet. Sor került a központi „A” jelű épületben található diagnosztikai szárny felújítására, átalakításra, amely érintette a radiológiai egységet, a szülészetet, az intenzív osztályt, valamint a központi műtő egységet. A kórház mellett Lázár az iskolák és óvodák felújítását is megígérte, ez a program is elindult, több intézmény – a Kertvárosi Óvoda valamint a Bölcsőde megújult, utóbbi esetében 200 milliós beruházás várható – már 2016-ig korszerűsítésen esett át, s ez a program 2017-ben folytatódik.
Az ifjúsági Úszó EB megrendezése a sportprogram kiemelkedő elemét képezte 2014-ben. Ehhez Lázár János 800 millió forintos kormányzati támogatást szerzett, ami lehetővé tette a program létrejöttét, melynek keretében 43 ország közel 700 versenyzője mérte össze tudását. Emellett új medence és további 500 millió forintból fedett élményfürdő is létesült, illetve 650 milliót fordítottak a 2015-ben átadott vívó- és ökölvívó centrumra is. A vásárhelyi atlétikai pályát illetően 2014-ben kezdődtek meg a tárgyalások az önkormányzat és a Magyar Atlétikai Szövetség között. Ennek értelmében a szövetség 154 millió forinttal támogatta a pálya elkészülését, az önkormányzat pedig 30 millió forinttal egészítette ezt ki. Ennek eredményeként 2016 tavaszán egy nyolcsávos, akár nemzetközi versenyek rendezésére is alkalmas pályát adtak át a sportolók számára. Egy 2015 év végi döntés értelmében egyébként Hódmezővásárhely 1,2 milliárd forint fejlesztési támogatásban részesült. Összegezve elmondható, hogy Lázár sportkoncepciója a ciklus felére szinte maradéktalanul meg is valósult. Sőt, a Városi Stadion vonatkozásában fokról fokra zajlottak az egyes felújítások, egészen napjainkig, hiszen komoly versenyek megszervezésére is alkalmas atlétikai futópálya található a területén. Eközben megújultak a focipályák, műfüves pályákat építettek ki. Ezek közül az egyiket már be is fedték, öltözőket és fedett játékos kijárót alakítottak ki. A népkerti pihenőparkban a korábbi 1 kilométeres pálya meghosszabbításaként további 500 méter futópálya készült, sőt 43 millió forint értékben edzőeszközök is helyet kaptak a területen.
A 740 millió forintos városrehabilitációs program a Hódi Pál utcai mélygarázs, valamint a park és játszótér kialakításával 2016. január elején befejeződött, ezzel együtt kora nyárra a Hódi Pál és a Bakay utca felújítását – 150 millió forintból – is végrehajtották. Teljesült Lázár azon ígérete is, mely szerint a mezőgazdasági területek öntözését minden gazda számára ingyenessé teszik. A közbiztonság erősítése a Fidesz és Lázár személyes kampányának is a fókuszában volt 2014-ben. A rendőrkapitányság épületének 1 milliárd forintos beruházása a következő két esztendőben kell, hogy megvalósuljon, a 2017-es tervek között azonban már ez is szerepel. Ezzel együtt folytatódott a vásárhelyi laktanya és a városi önkormányzat eddig is jó együttműködése, nem véletlenül vezetett ide az új honvédelmi miniszter első útja is.
Makó esetében Lázár János általános célkitűzéseket fogalmazott meg, hiszen a kampányidőszakban a várost már 20 esztendeje szocialista polgármester vezette Buzás Péter személyében, MSZP-s ellenlábasa pedig Varga Péter apátfalvi polgármester volt. Amíg Hódmezővásárhely esetében a város gazdaságpolitikai és fejlesztésbeli lehetőségeivel teljes mértékben tisztában volt, melyre 12 éves képviselői, illetve azzal szinkronban 10 éves polgármesteri múltja is predesztinálta, addig Makó Lázárnak új területnek számított. Mindezzel együtt a konkrétumok között a jelentős agrárbázissal bíró település gazdálkodói számára is megígérte az ingyenes öntözés lehetőségét, melyet később meg is valósított. Az M43-as kiépítése szintén fontos programpont volt, 2015 júliusában át is adták a forgalomnak azt a 23 kilométeres szakaszt, ami Makótól a román határig nyúlik. Az infrastrukturális fejlesztés megalapozhatja azt az ígéretet, mely szerint 2020-ig 1800 új munkahely létesülhet a régióban. Makó a könyvtár felújítását, illetve a Hagymatikum bővítését célzó beruházás előkészítésére 2015 végén 300 millió forintot kapott, melyet Lázár egy makói választási fórumon ígért meg 2013-ban. A két beruházás várhatóan meghaladja 5 millárd forintot.
A Csongrád megye 4. számú egyéni választókerületéhez tartozó kistelepüléseket az országgyűlési kampány során kivétel nélkül meglátogatta Lázár. 2014. március 19-én például egyetlen nap alatt részt vett Nagyér, Ambrózfalva, Csanádalberti, Pitvaros, Kövegy és Csanádpalota képviselőtestületi ülésein. Ez egy ilyen időszakban nem meglepetés, az már annál inkább, hogy győzelmét követően ismét útnak indult és részt vett valamennyi község önkormányzati ülésén, ahol igényeket mért fel. Ez alól csupán az egykori ellenfele által vezetett Apátfalva volt a kivétel, ahol nem látták szívesen – októberben azonban a szocialista Varga Péter megbukott, székét a Fidesz által támogatott Szekeres Ferenc vette át. A kormány intézkedései nyomán számos település adósságátvállalásának bizonyságlevelét átadta a grémiumoknak.
Algyő esetében a kiváltott adósságállomány és a fejlesztési támogatás közel 888 millió forint volt, emellett több célra 60 millió forintot kapott a nagyközség (iskola, faluház, buszpályázat), sőt 2015-ben 20 milliós BM-támogatás is érkezett. Ambrózfalva közel 45 millió forinttal gazdagodott 2015-ben, a település busz- és tűzifapályázata is nyert, sőt, a belterületi utakra pedig több mint 12 millió forintot fordíthattak. Apátfalva 2014-ben 9 darab térfigyelő kamerát szereltethetett fel, míg egy évre rá 551 millió forintos támogatást kapott a régóta várt sportcsarnok építéséhez. Csanádalberti közösségi házzal gazdagodott 140 millió forint értékben. Csanádpalota 2014 óta 5 milliárd forintot meghaladó kormányzati támogatásban részesült. A térfigyelő kamerák kihelyezése mellett orvosi rendelő, idősek otthona és könyvtár újulhatott meg, a szennyvízberuházás pedig 100 százalékos támogatást kapott másfél milliárd forint értékben. Emellett a Kövegyig nyúló kerékpárútra 126 mlliót, a Nagylakig tartó útra 1 milliárd 600 milliót, a tornacsarnokra 259 millió forintot nyert a település. Földeák 12 térfigyelő kamerát helyezhetett ki, iskoláját pedig 120 millió forintból újathatta fel, további 19 milliót napelemekre kapott már 2014-ben, később 80 millió forintot fordított belterületi útjaira. Királyhegyes azon települések közé tartozott, amely az adósságot nem keletkeztető önkormányzatok számára kiutalható 10 millió forintot is kiérdemelte, 5 és fél millió forintot pedig kamerarendszerre kapott. Kiszomboron 8 millió forintból már 2014-ben kiépülhetett ugyanez. Mindemellett napelem-beruházásra 19 millió forintot, önkormányzati feladatellátásra 153 milliót, míg a leginkább várt, Makóig tartó kerékpárútra 241 milliós támogatást kapott a község. Kövegyen szintén két évvel ezelőtt közel 6 millióból hajthattak végre közbiztonsági fejlesztést, a Csanádpalotáig húzódó kerékpárútra pedig 111 millió forintos támogatásban részesültek, míg a belterületi utak 11,3 millióból újulhattak meg. Magyarcsanádon 2014-ben 8 térfigyelő kamerát helyeztek ki, sőt, egyéb helyi feladatokra 13 és fél millió forintot vehettek fel. 2015-ben a könyvtár fejlesztéséhez közel 3 milliót, a művelődési házhoz és az egészségügyi intézmény építéséhez pedig 240 millió forinttal járult hozzá a kormány. Maroslele 16 térfigyelő kamerával gazdagodott, egyéb önkormányzati feladatokra közel 14 millió forintot kapott. 2015-ben 70 millióból újult meg az iskolakonyha, járdafelújításokra pedig 15 milliót költhettek. A község egyik legújabb programja a szociális bérlakások építése lesz, amihez 140 millió forint támogatást kaptak. Mártélyon 2014-ben először a buszpályázat volt sikeres, majd a közös hivatal feladataihoz kaptak közel 31 millió forintot. Egy évvel később 28 millióból épülhetett belterületi kerékpárút, majd az óvoda kapott közel 160 millió, az egészségház pedig 45 millió forintot. Nagyér közel 16 millió forint pluszjuttatást kapott 2014-ben, melyhez 2015-ben az Agrocentrum építése társult, amihez 32 millió forintot kaptak. Nagylak, annak köszönhetően, hogy nem volt adóssága, 10 10 millió forintban részesült, 2015-ben buszokra 8, működésre 2,3, míg a művelődési ház felújítására 50 millió forintot kaptak. Óföldeák mintegy 32 milliós támogatáshoz jutott 2014-ben, majd a sikeres buszpályázat hozott 8 milliót, de megújult az önkormányzati épület és az orvosi rendelő, melyre 8 millió forintot fordíthattak. 13,7 millió forintos támogatásból rendezhette működési költségeit Pitvaros, ahol egy nagyobb volumenű beruházás keretében 100 millió forintból komplex egészségügyi intézmény készülhet el. Székkutason ebben a ciklusban teljesen kiépült a szennyvízhálózat, melyet 100 százalékban támogatott a kormány. A teljes bekerülési költség mintegy 1,5 milliárd forint volt, melyet 100 millióval fejeltek meg belterületi utakra és csatornafejlesztésre. A másik nagy – Székkutast döntő mértékben érintő – innováció a Hódmezővásárhely és Orosháza közötti, 19,7 kilométer hosszú útszakasz, amely a kerékpárút építésével együtt 12,1 milliárd forintba került.
A megvalósult fejlesztéseket, a folyamatban lévő beruházásokat, valamint a további terveket áttekintve leszögezhető, hogy Lázár János döntő többségében teljesítette vállalásait, sőt, időarányosan jobban is haladt a vártnál. A régió koncepcionális fejlődése az útrekonstrukciós és infrastrukturális tükörben elemezve is gyors ütemű, melynek az előttünk álló időszak a munkahelyteremtés eszközével még nagyobb lendületet adhat.
Munkatársunktól