Elfogytak a kamionok Nagylakról

Még tavaly december elején arról számoltunk be, hogy naponta 800-900 kamion dübörög át Nagylakon. Mostanra azonban újra csöndes lett a kis határmenti község. – Amíg nem épült meg az autópálya, addig akár 2800 több tonnás jármű is átment Nagylakon, a sztráda átadását ezért úgy vártuk, mint a Messiást – nyilatkozta Gyarmati András polgármester. Az M43-as elkészülte azonban csak részben orvosolta a problémát: a pályát csak az úgymond hétköznapi kaminok használhatják, az élő állatot, veszélyes anyagot és mindenféle speciális dolgot szállítók azonban nem. Ezeket újból Nagylakra terelték.
Hiába próbáltak meg a helyiek mindent, nem segített sem a 40 kilométeres sebességkorlátozó tábla, sem a radaros mérés, a kamionok folyamatosan zúgtak át falun. A házaktól alig öt méterre, így jelentős károkat is okoztak az ingatlanokban. Emellett azt a községi utat, melyet a teherszállítók igénybe vesznek, csak a pálya után minősítették főúttá. Így csak a nevében főút, de továbbra is olyan keskeny, hogy két kamion alig fér el egymással szemben. – Tavaly ősz óta saját hatáskörben próbáltam meg többoldalú egyeztetéseket kezdeményezni, de ezek mind kudarcot vallottak, így hallgatva az országos rendőr-főkapitányság illetékeseinek a tanácsára, a közlekedési tárcához fordultam – folytatta Nagylak polgármestere. Ennek köszönhetően decemberben az a megállapodás született, hogy alkalmi megoldásként újból a régi 43-asra terelik a kamionforgalmat.
A speciális terhet szállító kamionok így újból Magyarcsanádon és Apátfalván haladnak át. Az ott élőknek ez problémát jelent ugyan, de mégsem akkorát, mint korábban. Ugyanis akkor a teljes kamoinforgalom rajtuk keresztül haladt, s Apátfalva központjában megépült parkoló éjjel-nappal hangos volt. Ebben a pihenőben most csak néhányan állnak meg. A 43-as szélessége megfelelő a nagy járművek számára is, nem úgy, mint a már korábban említett nagylaki főutca.
A kamionoknak a pályáról ismét a régi főútra terelése csak tűzoltómunka. A három érintett település, vagyis Apátfalva, Magyarcsanád és Nagylak gondját az oldaná meg teljesen, ha a sztráda makói pihenőjében megépülne a mázsaház, így a különleges, illetve romlandót vagy éllő állatot szállító járműveket egy helyen lehetne átvizsgálni, ellenőrizni. Ez a beruházás a tervek szerint nyár végére készül el. Gyarmati András polgármester azt még hozzátette: Nagylak községet elkerülő útra is szükség van, mert az autópályán bármikor történhet bármi, s akkor a teljes forgalmat ismét rájuk zúdítják.
Munkatársunktól. K.