Aki négy kerékre ültette Amerikát

A makói József Attila Múzeumban szervezett szerdai konferenciát követően megkoszorúzták Galamb József mellszobrát a város közponjában lévő sétányon. – Galamb Józsefet a híres makaiak sorában az elsők között említhetjük, mivel ő világhírnévre tett szert a munkásságával – nyilatkozta Halmágyi Pál nyugalmazott múzeumigazgató. Munkatársaival közösen ugyanis ő alkotta meg azt az autót, mely a világon legelőször vált a legnépszerűbb gépjárművé, 15 millió példánya talált gazdára. A Ford T-modell lett az első népautó.
– Mi is nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a kiváló mérnök Makón látta meg napvilágot – folytatta a volt múzeumigazgató. A város több pontján is őrzik emlékét: szülőháza, valamint iskolái falán van egy-egy tábla, emellett Szegeden és Budapesten is találhatunk Galamb József tiszteletére utaló jeleket.
Makón két öreg Ford T-modellt is őriznek. Egyet a József Attila Múzeumban, egy pedig a Maros-parti Veterán Autós Motoros Közhasznú Sportegyesület birtokában van. – Ezt a modellt 1908-ban még egyedi darabonként kezdték el gyártani, utána már a futószalagról gördültek le a kocsik – vette át a szót Szilágyi László, az egyesület elnöke. Több újítás is köthető az autónál Galamb Józsefhez, így például az úgynevezett bolygóműves váltó, valamint a szétszerelhető hengerfej.
A múzeumban látható T-modell 1919-es gyártású és teljesen fel lett újítva. Ez a jármű, illetve az egyesület tulajdonában lévő is tavaly kapott oldtimer rendszámot és muzeális minősítést. – A mi kocsink két évvel fiatalabb, egyelőre keressük a méltó helyét, még a város főtere is szóba került, hogy ott helyezzük el – folytatta Szilágyi László. Az utóbbi jármű karosszériájához nem nyúltak, csak a többi részét tették rendbe. – Érdekesség, hogy ez a kocsi 1929-től egy magyar származású amerikai család tulajdona volt, s amikor a családfő megöregedett, árulni kezdte a járművet, mikor kiderült, hogy makóiak is érdeklődnek iránta, azonnal igent mondott, mert tisztában volt vele, hogy abba városba fog kerülni, ahol a főkonstruktőre született – mondta végül Szilágyi László.
Munkatársunktól. K.