Mérföldkőhöz ért a TramTrain

Ennek apropóján szerdán délelőtt a sajtótájékoztatót tartottak Vásárhelyen, melyen a két város önkormányzatának képviseletében Hegedűs Zoltán hódmezővásárhelyi és Nagy Sándor szegedi alpolgármester is részt vett, de a megjelentek között ott volt Dr. Németh Zoltán Ádám projektmenedzser, Mercz Gábor tervező, Somodi László Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője és Dr. Fahn Gábor jogi projektmenedzser is.
„A két város testülete döntött úgy, hogy szükséges fejleszteni a Szeged és Vásárhelye közötti közlekedést. Nyugat-Európában a TramTrain rendszer már jól működik, biztonságos, gyors és rugalmas közlekedést biztosít – mondta el Hegedűs Zoltán alpolgármester.
Hozzátette, hogy 2014-ben a Közlekedési Operatív Program keretében 855 millió forintos, 100%-ban Európai Uniós támogatást nyertek el a rendszer tervezésére. Ez a szakasz pedig most a végéhez ért, a TramTrain rendszer pedig ezzel egy mérföldkőhöz érkezett.
Nem csak a két város életében lesz ez mérföldkő, hanem országos viszonylatban is, hiszen ilyen közlekedési megoldás nincs másik az országban, ráadásul már most akadnak olyan város, amelyek érdeklődnek a rendszer iránt, Hegedűs Zoltán elmondta, bízik benne, hogy a Vásárhely és Szeged között tervezett TramTrain jó például szolgálhat majd számukra.
A mostani projekt keretében megterveztek 30 kilométer pályát és a hozzájuk tartozó megálló helyeket, Hódmezővásárhelyen, Algyőn és Szegeden. A vásárhelyi megállók pedig mindenképpen úgy lesznek kialakítva, hogy kerékpárral megközelíthetőek legyen és kerékpártárolók is helyet kapnak majd, hiszen Hódmezővásárhely kerékpáros város, fogalmazott az alpolgármester.
A városban érintett lesz a Bocskai-Andrássy-Petőfi utcák csomópontja is, ahol körforgalmat terveznek, de hasonlóan járnak el a Bajcsy-Zsilinszky és Hódtó utcák találkozásánál is.
Kidolgozták a TramTrain beszerzéséhez szükséges paramétereket is, hiszen tudni kell, hogy egyedileg tervezett járművekről van szó. Valamint a jogi rendszert is kidolgozták, a pályahasználati díjtól, a vasúti szabályzat módosításán át egészen a működési modellig. A TramTrain működtetője egyébként a Máv Start Zrt. lesz.
Hegedűs Zoltán beszámolt róla, hogy az engedélyeztetési folyamat elindult, a kivitelezés pedig a tervek szerint 2017-ben kezdődhet meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt felügyelete mellett. A kivitelezés várhatóan 2018-19-re készülhet el.
Nagy Sándor, Szeged alpolgármestere elmondta, hogy Szeged önkormányzata is fontosnak tartja a TramTrain megvalósítását, fontos, hogy a két város együtt tudjon működni, hiszen sok az ingázó. és könnyen elérhetőnek kell lennie a másik város munkahelyeinek, szolgáltatásainak.
Megemlítette azt is, hogy habár konkrétumok még nincsenek, de a város nyitott arra, hogy legyenek olyan bérletkonstrukciók, amelyeknek köszönhetően a vásárhelyi TramTrain bérletesek, kedvezménnyel jussanak hozzá a szegedi városi közlekedésben használatos bérletekhez.
Somodi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője hozzátett, hogy Magyarország kormánya elkötelezett abban, hogy ez a projekt folytatódjon és 20 milliárd forintos Uniós támogatás szerezzen a megvalósításra. Elmondta, hogy ezzel nem csak a két város lakói nyernek, hanem a környék kistelepülései számára is kényelmes és jó megoldást jelenthet ez a közlekedési forma, amely ráadásul környezetbarátnak is tekinthető más megoldásokkal szemben.
Az önkormányzatok képviselői megköszönték a munkát, a projekten dolgozó mérnököknek, tervezőknek, jogi és közgazdasági szakembereknek és további együttműködésükről biztosították őket.
A TramTrainnal kapcsolatban további információkat itt talál.
szcs
Címkék:
tram-train