quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

Hallottál már a Darts Matekról? A Németh László-iskola már igen!

2025. január 28.

A Darts Matek alapötlete egy húszszoros magyar bajnok dartsozónak köszönhető, aki egy segédeszközt készített a pedagógusoknak, aminek segítségével a diákok nemcsak megszeretik a matekot, de gyorsan fejlődnek is a tantárgyban a digitális program által. A Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ egy tanórai bemutatóval egybekötött szakmai továbbképzést szervezett kedden délután a pedagógusoknak a Németh László Gimnázium, Általános Iskolában, ahol több mint 70 tanár jelent meg az intézményekből, hogy megismerjék ezt a módszert.

– Országosan hódít tanárok és diákok körében egyaránt, már 527 iskolában van jelen és több mint 250 ezer tanuló használja a Darts Matek Kft szoftverét, amit Székely Pál, húszszoros magyar dartsbajnok álmodott meg, és ami bizonyítottan növeli a gyerekek teljesítményét a tárgyból, és meg is szeretik a tantárgyak egyik „rémjét”, mindezt úgy, hogy észre sem veszik – vázolta lapunknak dr. Bogdán Csaba, a Darts Matek Kft ügyvezetője.

Mint részletezte, ez az oktatási segédeszköz egy digitális szoftver, ami szintén digitális eszközökön fut – laptopok, tabletek… – és a matematikai alapképességeket fejleszti, úgy mint a kombinatorika, a logika és a memória.

– Amikor megérkeznek matekra a gyerekek, legyen az akár egy reggeli óra, vagy későbbi időpont, nagy kihívás a pedagógusoknak, a matematika egy külön állatfaj, ahogy szoktuk mondani. A mi programunk játékos módon segít megérkeztetni a matek világába a diákokat, ha az óra elején 10-15 percre előveszik és ezzel játszanak, az bemelegíti őket, így a maradék 30 percben a tanár egy sokkal aktívabb gyerekcsapatot kap, sokkal fogékonyabbak lesznek az ezután jövő ismeretanyagra – ismertette dr. Bogdán Csaba.

Hangsúlyozta, a mai gyerekek digitális érzékenysége igen erős, a Darts Matekkal kiélik magukat, a fejlődés pedig számokban mérhető. Országszerte, a Klebelsberg Központ elrendelésére mérték ezt le, és azt tapasztalták, hogy azok a csoportok, amelyek hetente háromszor 10 percet használták a Darts Matekot, 18 százalékkal nőtt meg 3 hónap alatt a teljesítményük, eredményességük. Akik valamiért kevésbé tudnak jól haladni – például valamilyen tanulási nehézséggel küzdenek – , azok körében ez 23 százalék volt.

Az ügyvezető még elmondta, 4 éves kortól 18 éves korig javasolják használatra a Darts Matekot, az általános iskolások körében pedig a szem-kéz koordináció, a kognitív képességek, a memória, a logika, a 4 alapművelet, a számolás körét is erőteljesen érinti többek között.

Hozzátette, a sikerélmény garantált mindenkinek, függetlenül attól, milyen szinten van, milyen képességei vannak, vagy küzd e valamilyen tanulási nehézséggel. A gyerekek versenyeznek a személyre szabott programban, és észre sem veszik, hogy közben számolnak, feladatokat oldanak meg.

Székely Pál a Darts Matekkal ismerteti meg a diákokat, tanárokat. Fotó:Ács Helga

Mint fentebb írtuk, a dartsmatek megálmodója Székely Pál, húszszoros magyar darts-bajnok, aki az első prototípust még 2014-ben hozta létre, a Darts Matek Kft-vel pedig 6 éve dolgozik együtt.

– Angliában és Hollandiában a diákoknak van olyan, hogy darts óra, Magyarországon viszont nem ismeri a Nemzeti Alaptanterv ezt a fogalmat. Így hát kidolgoztam egy segédeszközt, ami modern és persze digitális. A dartsban rengeteg matek van, számolni kell nagyon sokat, hiszen 501-ről kell levinni 0-ra a pontokat és maga a darts tábla is koordináták, pontos méretek és szabályok alapján működik. Az egyik fő célom az volt, hogy élményszerű oktatási eszköz legyen a pedagógusok kezében – részletezte a bajnok, a Debreceni Aranybikák Darts Klub tagja.

Vas Mariann is éppen ezért jött el a mai bemutatóra-továbbképzésre.

A Németh László Gimnázium, Általános Iskola tanítója, aki elsősöket és negyedikeseket is tanít matematikából úgy látja, a bevésődés egyre nehezebben megy a diákoknak. A szorzótáblát például negyedikben is folyamatosan elő-elő kell venni, holott ezt már másodikban tudniuk kellene a gyerekeknek.

Vas Mariann (a képen jobbra) kollégáival. Fotó: Ács Helga

-Új utak kellenek hozzájuk, élményszerű tanulás, több ingerre van szükségük, és azt remélem a mostani óra-előadás segít abban, hogy ezt hatékonyan be tudjuk építeni a mindennapi matematika-oktatásba – ismertette véleményét.

A Németh László-iskolában tartott bemutató óra után a pedagógusok jelezhették, szeretnék –e, vagy sem beiktatni ezt a módszert a saját óráikba, amennyiben igen, úgy létrejön majd egy megállapodás a Darts Matek és a tankerület között, ezután a szoftver telepítéséhez szükséges kódokat elküldik az intézménynek, a tanárok pedig havonta részt vehetnek egy online workshopon, ami hatékonyan segíti a munkájukat.

KÉPGALÉRIA