Lázár János: valóban felelősséget vállalunk az utasokért

Tízpontos vállalásáról kérdezték az építési és közlekedési minisztert a Hír TV-ben hétfőn este. A politikus elmondta: egy új rendszert vezetnek be a tömegközlekedésben, amivel már rövid távon észrevehető sikereket érhetnek el.
– Soha nem tagadtuk, hogy problémák vannak, illetve, hogy problémák lehetnek a menetrend tartásával. Ennek az az oka, hogy a vasúti pálya elöregedett, fel kellene teljes egészében újítani, amit nyilván egy-két év alatt nagyon nehéz megtenni, és 50-60 éves járművekkel dolgozunk – mondta Lázár János a Hír TV-ben.
Hozzátette, ehhez képest a legutolsó mérések, kutatások és elemzések szerint a magyar vasút az európai középmezőnyben van. Négy vasúti járműből három pontos, illetve a buszjáratoknál nagyon magas a pontosság, a menetrendtartási képesség.
A miniszter múlt héten tízpontos vállalást tett a tömegközlekedés javításáért. Véleménye szerint ez jelképezi azt, hogy valóban felelősséget vállalnak az utasokért, például azzal, hogy 50 százalékos kártérítést alkalmaznak a 20 percet meghaladó késések esetében. Bérleteseknél havi öt késés után a következő bérletből 10 százalék kedvezményt adnak.
– Aki applikációt fog használni, az automatikusan visszakapja a pénzt, csak be kell a késési biztosítás funkciót majd kapcsolni. Magyarország egy árérzékeny ország, ezt abból is lehet látni, hogy azzal, hogy levittük az utazás költségeit, radikálisan megnőtt az utasok száma – fejtette ki a tárcavezető.
A politikus szólt arról is, hogy 35 év lemaradását nem lehet bepótolni két év alatt, de a vállalásokkal már rövid időn belül észrevehető változások érhetők el.
Lázár János szerint a tömegközlekedés a következő tíz évben felértékelődik, azért, mert az emberek sokkal tudatosabbak, ami a pénztárcájukat és a környezetüket illeti.
– Sokkal jobb lesz a szolgáltatás Magyarországon, mint volt a hetvenes-nyolcvanas években, a két világháború között, vagy az első világháború előtt a magyar vasúti közlekedés Európa egyik legjobb közlekedése volt, és a MÁV az egyik legjobb vállalata volt Európának, és ez így lesz tíz év múlva – hangsúlyozta a miniszter.
A tíz vállalás:
- Annak az utasnak, akinek több mint húsz percet késik a busz- vagy a vonatjárata, visszaadják a menetjegy árának felét.
- 2026. január elsejéig felújítják az ország összes pályaudvarán a mosdókat. Ez több mint ezer mosdót jelent.
- Minden Intercity-járaton április elsejétől takarítószolgálat működik majd.
- 2026. április 30-ig ezer új autóbuszt vásárol Magyarország. Ez idén és jövőre is 500 járművet jelent.
- A mozdonyflotta megerősítése.
- Intercity-kocsik hiánycsökkentése. 100 új kocsi áll be a nyári főszezonban az utasszállításba.
- Az utaskomfort, a késések, a tisztaság rendezése és a járműpark megerősítése. A GySEV erőforrásait a magyar utasok szolgálatába állítják.
- Új nyári szolgáltatást vezetnek be, a MÁV-buszt. Erősítő buszjáratokat szerveznek, hogy ne fordulhasson elő az, hogy valaki nem fér fel a vonatokra.
- Klímagarancia. A jegyekről kiderül, hogy van-e az adott járaton klíma, illetve az működik-e vagy sem. Különbséget tesznek klímás és nem klímás járatok között.
- Elindul a MÁV+ applikáció áprilistól.
A teljes beszélgetés:
Borítókép: Lázár János hivatalos Facebook-oldala