quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Lázár János: valóban felelősséget vállalunk az utasokért  

2025. január 14.

Tízpontos vállalásáról kérdezték az építési és közlekedési minisztert a Hír TV-ben hétfőn este. A politikus elmondta: egy új rendszert vezetnek be a tömegközlekedésben, amivel már rövid távon észrevehető sikereket érhetnek el.

– Soha nem tagadtuk, hogy problémák vannak, illetve, hogy problémák lehetnek a menetrend tartásával. Ennek az az oka, hogy a vasúti pálya elöregedett, fel kellene teljes egészében újítani, amit nyilván egy-két év alatt nagyon nehéz megtenni, és 50-60 éves járművekkel dolgozunk – mondta Lázár János a Hír TV-ben.

Hozzátette, ehhez képest a legutolsó mérések, kutatások és elemzések szerint a magyar vasút az európai középmezőnyben van. Négy vasúti járműből három pontos, illetve a buszjáratoknál nagyon magas a pontosság, a menetrendtartási képesség.

A miniszter múlt héten tízpontos vállalást tett a tömegközlekedés javításáért. Véleménye szerint ez jelképezi azt, hogy valóban felelősséget vállalnak az utasokért, például azzal, hogy 50 százalékos kártérítést alkalmaznak a 20 percet meghaladó késések esetében. Bérleteseknél havi öt késés után a következő bérletből 10 százalék kedvezményt adnak.

–  Aki applikációt fog használni, az automatikusan visszakapja a pénzt, csak be kell a késési biztosítás funkciót majd kapcsolni. Magyarország egy árérzékeny ország, ezt abból is lehet látni, hogy azzal, hogy levittük az utazás költségeit, radikálisan megnőtt az utasok száma – fejtette ki a tárcavezető.

A politikus szólt arról is, hogy 35 év lemaradását nem lehet bepótolni két év alatt, de a vállalásokkal már rövid időn belül észrevehető változások érhetők el.

Lázár János szerint a tömegközlekedés a következő tíz évben felértékelődik, azért, mert az emberek sokkal tudatosabbak, ami a pénztárcájukat és a környezetüket illeti.

– Sokkal jobb lesz a szolgáltatás Magyarországon, mint volt a hetvenes-nyolcvanas években, a két világháború között, vagy az első világháború előtt a magyar vasúti közlekedés Európa egyik legjobb közlekedése volt, és a MÁV az egyik legjobb vállalata volt Európának, és ez így lesz tíz év múlva – hangsúlyozta a miniszter.

A tíz vállalás:

  1. Annak az utasnak, akinek több mint húsz percet késik a busz- vagy a vonatjárata, visszaadják a menetjegy árának felét.
  2. 2026. január elsejéig felújítják az ország összes pályaudvarán a mosdókat. Ez több mint ezer mosdót jelent.
  3. Minden Intercity-járaton április elsejétől takarítószolgálat működik majd.
  4. 2026. április 30-ig ezer új autóbuszt vásárol Magyarország. Ez idén és jövőre is 500 járművet jelent.
  5. A mozdonyflotta megerősítése.
  6. Intercity-kocsik hiánycsökkentése. 100 új kocsi áll be a nyári főszezonban az utasszállításba.
  7. Az utaskomfort, a késések, a tisztaság rendezése és a járműpark megerősítése. A GySEV erőforrásait a magyar utasok szolgálatába állítják.
  8. Új nyári szolgáltatást vezetnek be, a MÁV-buszt. Erősítő buszjáratokat szerveznek, hogy ne fordulhasson elő az, hogy valaki nem fér fel a vonatokra.
  9. Klímagarancia. A jegyekről kiderül, hogy van-e az adott járaton klíma, illetve az működik-e vagy sem. Különbséget tesznek klímás és nem klímás járatok között.
  10. Elindul a MÁV+ applikáció áprilistól.

A teljes beszélgetés:

Borítókép: Lázár János hivatalos Facebook-oldala