Ötvenezer forinttal nőtt átlagosan idén az egy dolgozóra jutó cafeteria keret

Átlagosan ötvenezer forinttal nőtt idén az egy dolgozóra jutó cafeteria keret, a legnépszerűbb juttatás a SZÉP-kártya – derül ki a Prohuman Zrt. országos felméréséből.
A cég közleménye szerint a kutatásban 198 vállalat vett részt, széles körben képviselve a hazai munkáltatói palettát. Ezek több mint fele a GDP jelentős részét adó ipari szektorból érkezett, nagy foglalkoztató. Csaknem megegyező számban vannak jelen a kis- és közepes vállalkozások, valamint a nagyvállalatok, az átlagos alkalmazotti létszám 867 fő.
” Kutatásunk nemcsak a juttatások típusait tárta fel, hanem a mögöttes okokat is vizsgálta ” – idézte a Prohuman Zrt. stratégiai vezérigazgató-helyettesének szavait a közlemény.
Göndöcs Viktor szerint az eredmények azt mutatják, hogy a vállalatok egyre tudatosabban hasznosítják a béren kívüli juttatásokat a munkavállalók motivációjára és megtartására.
A cafeteria növekedése jól tükrözi azt a törekvést, hogy a cégek a versenyképességük megőrzése érdekében folyamatosan fejlesszék juttatási csomagjaikat. A változatos cafeteria-elemek biztosítása – különösen ott, ahol külső HR szolgáltatóknak szervezik ki ezt a tevékenységet – lehetőség a munkáltatóknak, hogy a munkavállalói igényekhez igazodó, rugalmas juttatásokat kínáljanak
– közölte.
A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a béren kívüli juttatások rendkívül népszerűek, csupán a vizsgált cégek 5 százalékánál nincs ilyen és ezek többsége nem is tervezte ennek bevezetését az adatfelvétel időpontjában.
Nagyjából minden második vállalat elemekből álló cafeteria rendszert működtet. A leggyakoribb munkáltatói érv a cafeteria mellett a dolgozói motiváció növelése, a cégek kétharmada legalább kétévente felméri a rendszer hatékonyságát és a munkavállalók elégedettségét – fejtette ki.
A felmérés alapján ötből négy vállalkozás bruttó összegben meg az éves cafeteria keretet, átlagos nagysága idén 454 429 forint volt, ami 51 745 forint, vagyis közel 13 százalékos növekedés 2023-hoz képest.
Ezen a téren cégméret, árbevétel és működési terület alapján is elég nagy szórás mutatkozik: 120 000 és 900 000 forint között mozogtak az összegek.
Ami a jövő évi várakozásokat illeti, a keretösszeg a megkérdezett vállalatok 28 százalékánál fogni, míg 72 százaléknál nem tervez emelést.
A válaszadó cégeknél átlagosan 5,8 elem szerepel a juttatási rendszerben a tavalyi 5,4-es értékhez képest.
Azok a vállalatok, amelyek házon belül kezelik a cafeteriát, átlagosan 5 juttatási elemmel működnek, míg ahol részben vagy teljesen kiszervezik a folyamatokat külső HR-szolgáltatónak, ott átlagosan kettővel több, azaz 7 elemmel érhető el az alkalmazottak számára.
A leggyakrabban biztosított elem továbbra is a SZÉP-kártya, azt követi a bölcsődei és óvodai támogatás, illetve a készpénzbeli megváltás.
A SZÉP-kártya már 2023-ban is népszerű volt, de pozitív fejlemény, hogy azon kívül szinte minden juttatás típusa népszerűsítő nőtt, különösen látványos nyugdíj volt a növekedés az önkéntes- és egészségpénztári tagság támogatásában.