Nagy bejelentésekkel kezdi az évet Lázár János

Jelentős átalakításokat ígér a tömegközlekedésben az építési és közlekedési miniszter 2025-től. A vásárhelyi és a makói térség országgyűlési képviselője a Rádió 7 csütörtöki Közös Nevezőjében elmondta: komoly, érdemi változások jönnek, amelyek már a nyáron észrevehetők lesznek.
– Egészen elképesztő módon megnőtt azoknak a száma, akik igénybe akarják venni a közösségi tömegközlekedést – jelentette ki Lázár János. A politikus a műsorban ismertette: brutális számokat produkáltak 2024-ben az ország- és vármegyebérleteknek, valamint az olcsó közlekedési tarifáknak köszönhetően, a 2023-as eredményeknél is jobbakat. Pontos adatokról a január 7-i Közlekedésinfón ad részletes tájékoztatást a miniszter, aki számos átalakításról is beszámol.
– A tömegközlekedésben 30 év problémáját kell rendbe rakni, amit én rendbe is fogok rakni, ne legyen senkinek kételye. 2025-ben, amiről januárban fogok majd beszélni, komoly, érdemi átalakítások jönnek, amiben lesz komoly digitalizáció, utaskomfort, komoly minőségi változás, már a ’25-ös nyári szezont illetően is – hangsúlyozta a tárcavezető. Sok olyan változás lesz, például új applikációval fizetés, ami a modernitás és a fejlesztés irányába mutat majd.
Évtizedek óta nem látott építkezés jöhet
Lázár János szólt az ötpontos közlekedési akciótervről is. Ebben szerepel az új KRESZ elfogadása, a közúthálózat- és vasúthálózat fejlesztése, a járműállomány korszerűsítése, a MÁV és a Volán összevonása, valamint a nyári és éves közszolgáltatás új megszervezése.
A vasútépítés kapcsán elmondta, ez lesz az első olyan akció, hogy 35 évvel a rendszerváltozás után a magyar állam a zsebébe nyúl, és saját pénzből nagy volumenben vasutat épít.
Ilyenre nem volt példa tulajdonképpen a második világháború utáni újjáépítés óta
– szögezte le a miniszter.
Mindig a gyengébbet védi az új KRESZ
Márciusban már a kormány is tárgyalja az új KRESZ-t, ami kapcsán társadalmi egyeztetés indul, mindenki hozzászólhat majd az új tervezethez.
Lázár János kifejtette,
a mai kor elvárásához igazítják a közlekedési szabályrendszert, az úthálózatot ugyanis nem a jelenlegi járműparkra tervezték.
– A családok jó részének már nem egy, inkább kettő, sőt, van, akinek három járműve van, és akkor biciklikről, rollerekről nem beszéltünk, tehát rengeteg szabályoznivaló van – sorolta a miniszter.
Az új KRESZ szerint a gyengébbet kell védeni az erősebbel szemben, például gyereket az időssel, időst a biciklissel, biciklist a motorossal, motorost az autóssal, autót a teherautóval szemben.
– Ezt a logikát fogjuk erősíteni, és rengeteg új modern technológiai, személyi kihívás, technikai kihívás van, amit még meg kell válaszolni – mondta még el a politikus.
A teljes Közös Nevező itt hallgatható meg:
Borítókép: Illusztráció