Ha megcsúszunk, ne essünk pánikba

Csúszós utakon a gumik tapadása jelentősen csökken, ezért a sebességet mindig az út és látási viszonyoknak megfelelően kell megválasztani. Vad Róbert rendőr őrnagy adott jó tanácsokat olvasóinknak.
A Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság megbízott szóvivője elmondta: lassabb tempóval több idő marad reagálni a váratlan helyzetekre, például egy kanyarban megcsúszó autóra vagy egy hirtelen fékezésre.
Hirtelen fékezés esetén az autó könnyen irányíthatatlanná válhat, főleg ha jeges az útfelület. A modern autók többsége rendelkezik ABS-szel (blokkolásgátló fékrendszerrel), amely segít megőrizni az autó irányíthatóságát.
Vad Róbert hozzátette: ABS nélküli autóknál a pumpáló fékezés ajánlott, amely csökkenti a kerekek blokkolását. Ilyenkor próbáljunk finoman fékezni, és kerülni kell a hirtelen mozdulatokat, hogy minimalizáljuk a megcsúszás kockázatát.

– Másik kritikus eleme a téli vezetésnek a kanyarodás. Ha túl gyors a tempó vagy rossz technikát alkalmazunk, az autó könnyen kicsúszhat. Már a kanyar előtt lassítsunk és ne az ívben próbáljuk csökkenteni a sebességet. A kormányt óvatos mozdulatokkal kezeljük, hogy a jármű tapadása megmaradjon – javasolta a szakember.
Néha a fék sem segít
Ha mégis megcsúszunk, a legfontosabb, hogy ne essünk pánikba. Amennyiben az első kerekek csúsznak meg, a lábunkat levesszük a gázról és lassan visszakorrigáljuk a kormányt a menetirányba. Ha a hátsó kerekek csúsznak meg, óvatosan kormányozzunk az ellenkező irányba, hogy egyenesbe hozzuk az autót. Ilyenkor kerülendő a fékek használata.
Borítókép: Illusztráció