Lázár János: társadalmi konzultáció indulhat az új KRESZ-ről

Jövőre fogadhatja el a kormány az új KRESZ-t, és 2026-tól léphetnek életbe az új szabályok – közölte az építési és közlekedési miniszter kedden, miután meghallgatta az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága.
A politikust a meghallgatás után több mint negyed órán át kérdezgették újságírók különböző ügyekben. Az új KRESZ kapcsán elmondta, száz szakértőre bízták, hogy módosításokat tegyenek, amiket jövőre fogadhatnak el és 2026-tól léphetnek hatályba. Ehhez megnézték az összes európai szabályt, mivel az utóbbi években több ember és a korábbinál jóval többféle járművel közlekednek az utakon.
2025 elején egy széleskörű társadalmi konzultációt szeretnék indítani, hogy a KRESZ-szabályok, valamint a járművezetésre és az úthasználatra vonatkozó szabályok hogyan változzanak
– jelentette ki a miniszter. Hozzátette, a kerékpárosok és a rolleresek eszközeit, védelmét külön figyelik.
Soha olyan sokan nem használták a tömegközlekedést, mint idén
Lázár János újságírói kérdésekre elmondta azt is, hogy évente 800 milliárd forintot szánnak a vasút működtetésére, vagyis nem működési, hanem fejlesztési finanszírozási probléma van. Utóbbit az Európai Beruházási Bank hiteléből, valamint a jelenleg blokkolt európai uniós forrásokból kell megoldani a hazai költségvetés mellett.
A politikus kifejtette, a társadalmi igényeknek megfelelően 2010 óta 5500 milliárd forintot költöttek a közúthálózat fejlesztésére, és 1400 milliárdot vasútra.
Európa-szerte elismerik, hogy az egyik legolcsóbbá tettük az utóbbi években a közösségi közlekedést, ezért használták 2024-ben soha annyian a tömegközlekedést, mint korábban
– jelentette ki Lázár János. A politikus szerint ezért is hárult nagyobb figyelem a vasútra, mint korábban, míg régebben azon ment a vita, hogy érdemes-e üres járatokat működtetni az országban.
Lázár János szólt arról is, hogy 2025-ben és 26-ban használt vasúti járművek érkeznek külföldről az országba, mert az új járművek megrendelésre leghamarabb 30 hónapra készülnek el Európában.
Társadalmi igények miatt költöttek többet a közutakra
Az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának meghallgatásán Lázár János elmondta, Magyarországon jelenleg 3266 beruházás van folyamatban.
A politikus ismertette, jelenleg 6900 kilométer vasutat használnak személyforgalomra, amelyből mintegy 3350 kilométer sebességkorlátozott szakasz. A járműállomány átlagéletkora több mint a 40 év.
Lázár János a közúti közlekedésről kifejtette, 2010-ben 1273 kilométernyi gyorsforgalmi út volt Magyarországon, ez ma már ez több mint 1800 kilométer. 2014-ben tizennégy olyan megyei jogú város volt, amit kétszer két sávos úttal össze tudtak kötni, most huszonegy van, valamint a 2010-es háromhoz képes ma már tíz autópálya éri el az országhatárt.