Látni és látszani: mikor melyik lámpát kell / lehet használni?

Itt az ősz, jönnek a ködlámpás, helyzetjelzős, nappalifényes verdák… Te tudod, hogy melyik lámpádat mikor és hogyan kell használni? Igyekszünk „felvilágosítani” a témában.
Nappali menetfény (DRL)
Nappal kötelező, azonban csak jó látási viszonyok között használható. Minden más esetben, például korlátozott látási viszonyok között (köd, eső, havazás, por, szürkület stb.) illetve éjszaka válts át a tompított fényszóróra, mivel a nappali menetfény a legtöbb típusnál nem működteti a hátsó helyzetjelzőket, továbbá a kisegítő lámpákat sem lehet vele kapcsolni (például távolsági fényszórót vagy ködlámpákat).
Első helyzetjelző
Csak álló járművön, annak pozíciójának jelzéseként használd! Feladata, hogy olyan területen, ahol az úttest sötétben nem kellőképpen megvilágított az álló jármű észrevehetőbb legyen.
Hátsó helyzetjelző
Mozgó és álló járművön egyaránt használható, annak elhelyezkedését mutatja meg.
Tompított fényszóró
Bármikor használható, viszont éjszaka és korlátozott látási viszonyok mellett kötelező! A tompított fényszórót álló járművön tilos használni, kivéve a forgalmi okokból történő megállást, valamint a ködöt és a havazást (automata fényszóró esetén is lehet helyzetjelzőt kapcsolni!). Ellenben nappali menetfénnyel el nem látott gépkocsi tekintetében lakott területen kívül nappal, jó látási viszonyok mellett szintén kötelezően be kell kapcsolni.
A nappali menetfénnyel felszerelt jármű esetében fölöslegesen ne hasznád a tompított fényszórót, hiszen már a helyzetjelző bekapcsolásával is működnek a hátsó jelzetjelzők, műszerfal és rendszámtábla világítás, amelyek javítják az autó láthatóságát!
Fontos viszont, hogy minden olyan esetben, amikor a járművel nagyobb súlyt szállítasz, ne feledkezz el a fényszóró beesési szögén állítani, mivel a megváltozott súlyelosztás miatt a fényszóró, a szemből érkező járművezetőket jelentősen zavarhatja.
Távolsági fényszóró (reflektor)
Csak lakott területen kívül, éjszaka és mások elvakítása nélkül használható. Lekapcsolandó két, vagy több jármű szembe találkozásakor, illetve egy másik, vagy több jármű követése esetén, elkerülve ezzel a többi közlekedő elvakítását.
Fénykürt
Előzés megkezdése előtt röviden, illetve balesetveszélyes helyzet elkerülése érdekében hosszan használható.
Ködfényszóró (első ködlámpa)
Ködlámpát csak ködben és sűrű hóesésben szabad használni, amikor az időjárási viszonyok nagyon lassú haladást tesznek lehetővé. Ködlámpát lakott területen belül használni nem szabad és álló járművön is tilos használni!
Hátsó helyzetjelző ködlámpa (ködzárófény)
Üzemeltetésére ugyanaz vonatkozik, mint az első esetében annyi kitétellel, hogy a korlátozott látási viszonyt előidéző jelenség (köd, eső, havazás, porfelhő, füst) ha 50 méter alá csökkenti a látótávolságot. Ha valaki mögéd ér (és tartósan ott is marad), városba érsz, vagy megszűnt a jelenség, ami indokolttá tette a használatát, kapcsold ki! Használd bátran, amikor indokolt és szükséges, de semmiképpen se felelőtlenül és meggondolatlanul.
Féklámpa és pótféklámpa
A fékpedál érintésével lép üzembe, ami jelzi a mögöttes forgalom számára, hogy az adott jármű sebességcsökkentést végez. Vannak autótípusok, melyeknél a pótféklámpa gyors villogása azt jelzi, hogy a jármű vezetője vészfékez.
Tolatólámpa
A sebességváltó hátramenetbe kapcsolásakor automatikusan bekapcsol, ami egyrészt jelzi a többi közlekedő számára, hogy az adott jármű hátramenetben közlekedik, valamint éjszaka megvilágítja a járművezető számára a gépkocsi mögött lévő területet.
Irányjelzők (index)
Kötelezően használnod kell, amennyiben a járművel irányváltoztatást végzel. Többletinformációt lehet vele adni a többi járművezetőnek, viszont megtéveszteni vele másokat szigorúan tilos! Használnod kell továbbá elinduláskor a baloldali indexet, valamint megálláskor a jobboldali indexet.
Vészvillogó/Elakadásjelző
A jármű figyelmeztető lámpáit a néhány esetekben célszerű használni. Forgalmi torlódás esetében (ide nem értve a lakott területen kialakuló forgalmi torlódást), emelt sebességű szakaszokon, autóút, autópálya, viszont főúton kimondottan hasznos lehet hirtelen, véletlenszerű lassítások kialakulásakor (mely rád és a téged utolérőkre veszélyes lehet).
Arra is használható, ha a jármű motor és/vagy elektronikai probléma miatt arra kényszerül, hogy egészen lassan haladjon. Addig is hasznos, amíg az elakadásjelző háromszöget kihelyezed, valamint annak visszavételekor (amennyiben szükséges).
Minden egyéb esetben használhatod, ha a megállás a többi közlekedőre nézve ideiglenesen veszélyt jelenthet (például a leállósávon egy utas rosszulléte miatt).
Tipp: forgalmi torlódás észlelésekor hasznos a vészvillogó bekapcsolása a megállásig, vagy a lassítás befejezéséig; ha vannak mögötted kikapcsolhatod, ha nincsenek, akkor addig villogj, amíg vissza nem gyorsulsz biztonságos sebességre, avagy valaki mögéd nem ér, (függetlenül attól, hogy állsz, vagy tartósan lassan haladsz), aki onnantól kezdve átveszi utolsóként a te feladatodat. Figyeld a visszapillantó tükörben érkezőt, hogy felfogta-e, mi történik, és tarts minél nagyobb követési távolságot az előtted lévőtől azért, hogy a mentősáv kialakításához minél könnyebben tudj igazodni.
Fontos: ne használd semmiképpen vontatás közben (emelve, vontatva, ha a jármű teljesen üzemképtelen, mivel kötéllel, vagy rúddal vontatás esetében a féklámpákat és az irányjelzőket működtetni kell, hogy tudja a többi közlekedő, hogy merre tartasz). Ne használd megtévesztően minden egyes jelentéktelenebb lassítás miatt, vagy tilosban parkolásra! Ugyanúgy, mint az irányjelzés, a figyelmeztető lámpák használata sem lehet félrevezető!