quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

Olcsóbb és színvonalasabb lesz a vásárhelyi buszközlekedés

2024. október 08.

A nyílt verseny pontot tett mutyizásra, véget ért a négyéves Márki-Zay–Jovány-botránykrónika. A csinos haszonnal dolgozó kampányfuvaros környezetszennyező buszai helyett szerdától a Balaton Busz minőségibb járatai köröznek a városban, s láss csodát: hirtelen a szolgáltatás is kedvezőbb árúvá válik!

Jelentős változás lép életbe szerdától a hódmezővásárhelyi tömegközlekedésben. Október 9-étől a Balaton Busz Bt. járatai szállítják majd a vásárhelyieket, véget ér a Jovány Busz Kft. összességében közel négyéves megbízatása. A veszprémi székhelyű vállalkozás olyan nyílt versenyben nyerte el a szolgáltatást a Joványékéhoz képest jóval kedvezőbb áron, mely tender tisztaságáért, a mutyik kiiktatásáért rendkívül sokat tett mind a hódmezővásárhelyi Fidesz, mind a helyi média, így portálunk is. Az új szereplő az óvodabuszaival már több mint egy hónapja bizonyít, minden igényt kielégítően működik, s szerdától a menetrend szerinti közlekedésben is az eddigieknél színvonalasabb, minőségibb szolgáltatás, modernebb és kényelmesebb buszok várják a vásárhelyieket. Ráadásul úgy, hogy mindez négy évre vetítve több mint százmillió forinttal lesz olcsóbb az itteni adófizetőknek, mintha a polgármester kampányfuvarosa folytatta volna munkáját.

Sokba került a vásárhelyieknek a többszörös törvénysértés

Az elmúlt években számos cikkben mutattuk be: a buszközlekedés 2020. évi kiszervezése lényegében Márki-Zay Péter polgármesterségének állatorvosi lovává vált. Annak idején ugyanis – hogy, hogy nem – az a „szakértő” vállalkozó nyerte el a városi pályázatot, aki előkészítette azt. Jovány Gyula családi cége éveken át önkormányzati százmilliókból gazdagodhatott, miközben az országos politikai karriert építgető, pártot alapító, miniszterelnök-jelöltté is avanzsáló városvezető kampányfuvarosaként is közreműködött. A Közbeszerzési Döntőbizottság azóta kimondta: a hódmezővásárhelyi önkormányzat jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán, tehát többszörös törvénysértést követett el, nemcsak a magyar, de az uniós szabályokat, törvényeket is megkerülte. Jogsértőnek minősítették a „Jovány-privatizációt” is. Összesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtották a várost, amit a vásárhelyi adófizetők pénzéből kellett kicsöngetni, de a jelek szerint a polgármestert ez sem zavarta. Mint ahogy az sem, hogy igencsak „döcögős” lett a 2021 tavaszi indulás, mert kiderült, Joványék nem megfelelő engedélyekkel rendelkező buszokkal kezdték meg a személyszállítást, ezért rögtön három hónap „kényszerpihenőre” küldte őket az illetékes hatóság. A szolgáltatást azóta is sok kritika érte mind szakmai szempontból, mind az utasok részéről: a bírálatok szerint a Jovány-buszok elavultak, korszerűtlenek, kényelmetlenek, sok esetben hűtetlenek-fűtetlenek voltak, s környezetvédelmi szempontból is kedvezőtlen besorolásúak, szennyezték Hódmezővásárhely levegőjét, Márki-Zay ennek ellenére is egészen idáig kitartott mellettük.

Annak ellenére sem akarta elengedni kampányfuvarosa kezét, hogy a privatizáció ügyében számos feljelentés történt, több hatóság nyomozott és vizsgálódik. Információink szerint a rendőrségen jelenleg is nyomozás folyik különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt a vásárhelyi buszközlekedés többszörösen törvénysértő kiszervezése kapcsán, az ügynek tehát még további komoly következményei is lehetnek.

Nagyon úgy tűnt, Márki-Zay további négy évre is a Jovány-cégnek szerette volna kiszervezni a szolgáltatást, erre utalt a város által idén tavasszal megjelentetett újabb felhívás. Emlékezetes, első körben például úgy határozták meg a feltételeket, hogy a 41-es, 42-es és 43-as vonalakon közlekedő járművek hossza nem lehet 9500 mm feletti. Hogy, hogy nem, a Volánbusz alacsonypadlós, modern, Euro-6-os környezetvédelmi besorolású járművei ennél 15 milliméterrel hosszabbak, míg a Jovány Busz járművei „természetesen” belefértek volna a keretbe. Az igencsak mutyigyanús, szakértők szerint több ponton jogsértő, botrányos beszerzést azt követően vonták vissza sebtében, hogy a Promenad24 és a helyi Fidesz politikusai is lerántották a leplet az anomáliákról, trükközési kísérletekről.

Valaki azért jól járt az üzlettel…

Itt jegyezzük meg: Joványéknak az elmúlt években nagyon jól fizetett Márki-Zay barátsága, és az, hogy politikailag is beálltak a polgármester mellé (a kisebbik fiú a politikus pártjának országos ifjúsági szervezetét vezeti, a nagyobbik fiú önkormányzati képviselő lett a polgármester új csapatában). 2020 végétől 2024 nyaráig lényegében minden fontos helyi személyszállítási üzletet elvittek, s miután folyamatosan drágábban és drágábban szolgáltattak a városnak, hatalmasat kaszáltak ezzel. A szépen hízó, árbevételét évről évre növelő családi cég 2021 és 2023 között összesen 98,1 milliós nyereséget könyvelhetett el, amit nem is hagytak a társaságban porosodni, hiszen a nyilvánosan elérhető adatbázisok tanúsága szerint a cégvezető, Jovány Gyula és felesége összesen 73 millió osztalékot rántott ki a vállalkozásból három év alatt.

Minőségibb szolgáltatás kedvezőbb áron

Ahogy azonban megjelent a korrekt kiírás, eltűntek a versenykorlátozó feltételek, azonnal tisztává vált a küzdelem az önkormányzati megbízásért! Bármennyire is izzadtak a torony alatt, Joványékat nem sikerült bebetonozni, külsős, vidéki vállalkozások is pályáztak, mégpedig a város és az itt élők számára sokkal, de sokkal előnyösebb feltételekkel. A „gesztor”, a veszprémi Balaton Busz Bt. kilométerenként nettó 104 forinttal alacsonyabb áron vállalta a munkát, mint Márki-Zay kampányfuvarosa, ami négy év alatt 100-120 millió forint megtakarítást jelenthet a vásárhelyi adófizetőknek. Az egyetlen felelős döntés csak az lehetett, hogy ők nyerik el a megbízást a legkedvezőbb ajánlattal. Jobban jár a város, de jobban járnak az itt élők, a közlekedők is, hiszen eltűnnek a város útjairól a lepukkant, kiszuperált csotrogányok. A Balaton Busz – és közreműködő partnere, a Signum Transfer – nemcsak olcsóbb, de színvonalasabb szolgáltatással, minőségibb, kényelmesebb, környezetbarátabb buszokkal szállítja majd szerdáról a helyi lakosokat.

Fotó: Hódmezővásárhely Város gyorshírszolgálata