Olcsóbb és színvonalasabb lesz a vásárhelyi buszközlekedés

A nyílt verseny pontot tett mutyizásra, véget ért a négyéves Márki-Zay–Jovány-botránykrónika. A csinos haszonnal dolgozó kampányfuvaros környezetszennyező buszai helyett szerdától a Balaton Busz minőségibb járatai köröznek a városban, s láss csodát: hirtelen a szolgáltatás is kedvezőbb árúvá válik!
Jelentős változás lép életbe szerdától a hódmezővásárhelyi tömegközlekedésben. Október 9-étől a Balaton Busz Bt. járatai szállítják majd a vásárhelyieket, véget ér a Jovány Busz Kft. összességében közel négyéves megbízatása. A veszprémi székhelyű vállalkozás olyan nyílt versenyben nyerte el a szolgáltatást a Joványékéhoz képest jóval kedvezőbb áron, mely tender tisztaságáért, a mutyik kiiktatásáért rendkívül sokat tett mind a hódmezővásárhelyi Fidesz, mind a helyi média, így portálunk is. Az új szereplő az óvodabuszaival már több mint egy hónapja bizonyít, minden igényt kielégítően működik, s szerdától a menetrend szerinti közlekedésben is az eddigieknél színvonalasabb, minőségibb szolgáltatás, modernebb és kényelmesebb buszok várják a vásárhelyieket. Ráadásul úgy, hogy mindez négy évre vetítve több mint százmillió forinttal lesz olcsóbb az itteni adófizetőknek, mintha a polgármester kampányfuvarosa folytatta volna munkáját.
Sokba került a vásárhelyieknek a többszörös törvénysértés
Az elmúlt években számos cikkben mutattuk be: a buszközlekedés 2020. évi kiszervezése lényegében Márki-Zay Péter polgármesterségének állatorvosi lovává vált. Annak idején ugyanis – hogy, hogy nem – az a „szakértő” vállalkozó nyerte el a városi pályázatot, aki előkészítette azt. Jovány Gyula családi cége éveken át önkormányzati százmilliókból gazdagodhatott, miközben az országos politikai karriert építgető, pártot alapító, miniszterelnök-jelöltté is avanzsáló városvezető kampányfuvarosaként is közreműködött. A Közbeszerzési Döntőbizottság azóta kimondta: a hódmezővásárhelyi önkormányzat jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán, tehát többszörös törvénysértést követett el, nemcsak a magyar, de az uniós szabályokat, törvényeket is megkerülte. Jogsértőnek minősítették a „Jovány-privatizációt” is. Összesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtották a várost, amit a vásárhelyi adófizetők pénzéből kellett kicsöngetni, de a jelek szerint a polgármestert ez sem zavarta. Mint ahogy az sem, hogy igencsak „döcögős” lett a 2021 tavaszi indulás, mert kiderült, Joványék nem megfelelő engedélyekkel rendelkező buszokkal kezdték meg a személyszállítást, ezért rögtön három hónap „kényszerpihenőre” küldte őket az illetékes hatóság. A szolgáltatást azóta is sok kritika érte mind szakmai szempontból, mind az utasok részéről: a bírálatok szerint a Jovány-buszok elavultak, korszerűtlenek, kényelmetlenek, sok esetben hűtetlenek-fűtetlenek voltak, s környezetvédelmi szempontból is kedvezőtlen besorolásúak, szennyezték Hódmezővásárhely levegőjét, Márki-Zay ennek ellenére is egészen idáig kitartott mellettük.

Annak ellenére sem akarta elengedni kampányfuvarosa kezét, hogy a privatizáció ügyében számos feljelentés történt, több hatóság nyomozott és vizsgálódik. Információink szerint a rendőrségen jelenleg is nyomozás folyik különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt a vásárhelyi buszközlekedés többszörösen törvénysértő kiszervezése kapcsán, az ügynek tehát még további komoly következményei is lehetnek.
Nagyon úgy tűnt, Márki-Zay további négy évre is a Jovány-cégnek szerette volna kiszervezni a szolgáltatást, erre utalt a város által idén tavasszal megjelentetett újabb felhívás. Emlékezetes, első körben például úgy határozták meg a feltételeket, hogy a 41-es, 42-es és 43-as vonalakon közlekedő járművek hossza nem lehet 9500 mm feletti. Hogy, hogy nem, a Volánbusz alacsonypadlós, modern, Euro-6-os környezetvédelmi besorolású járművei ennél 15 milliméterrel hosszabbak, míg a Jovány Busz járművei „természetesen” belefértek volna a keretbe. Az igencsak mutyigyanús, szakértők szerint több ponton jogsértő, botrányos beszerzést azt követően vonták vissza sebtében, hogy a Promenad24 és a helyi Fidesz politikusai is lerántották a leplet az anomáliákról, trükközési kísérletekről.
Valaki azért jól járt az üzlettel…
Itt jegyezzük meg: Joványéknak az elmúlt években nagyon jól fizetett Márki-Zay barátsága, és az, hogy politikailag is beálltak a polgármester mellé (a kisebbik fiú a politikus pártjának országos ifjúsági szervezetét vezeti, a nagyobbik fiú önkormányzati képviselő lett a polgármester új csapatában). 2020 végétől 2024 nyaráig lényegében minden fontos helyi személyszállítási üzletet elvittek, s miután folyamatosan drágábban és drágábban szolgáltattak a városnak, hatalmasat kaszáltak ezzel. A szépen hízó, árbevételét évről évre növelő családi cég 2021 és 2023 között összesen 98,1 milliós nyereséget könyvelhetett el, amit nem is hagytak a társaságban porosodni, hiszen a nyilvánosan elérhető adatbázisok tanúsága szerint a cégvezető, Jovány Gyula és felesége összesen 73 millió osztalékot rántott ki a vállalkozásból három év alatt.
Minőségibb szolgáltatás kedvezőbb áron

Ahogy azonban megjelent a korrekt kiírás, eltűntek a versenykorlátozó feltételek, azonnal tisztává vált a küzdelem az önkormányzati megbízásért! Bármennyire is izzadtak a torony alatt, Joványékat nem sikerült bebetonozni, külsős, vidéki vállalkozások is pályáztak, mégpedig a város és az itt élők számára sokkal, de sokkal előnyösebb feltételekkel. A „gesztor”, a veszprémi Balaton Busz Bt. kilométerenként nettó 104 forinttal alacsonyabb áron vállalta a munkát, mint Márki-Zay kampányfuvarosa, ami négy év alatt 100-120 millió forint megtakarítást jelenthet a vásárhelyi adófizetőknek. Az egyetlen felelős döntés csak az lehetett, hogy ők nyerik el a megbízást a legkedvezőbb ajánlattal. Jobban jár a város, de jobban járnak az itt élők, a közlekedők is, hiszen eltűnnek a város útjairól a lepukkant, kiszuperált csotrogányok. A Balaton Busz – és közreműködő partnere, a Signum Transfer – nemcsak olcsóbb, de színvonalasabb szolgáltatással, minőségibb, kényelmesebb, környezetbarátabb buszokkal szállítja majd szerdáról a helyi lakosokat.
Fotó: Hódmezővásárhely Város gyorshírszolgálata