quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 17. csütörtök
  -  Rudolf
Térség

Válasz a globális természeti kihívásokra: megújul az SZTE TTIK Földrajz- és Földtudományi Intézete

2024. október 01.

Október elsejétől új szervezeti felépítéssel működik tovább a Szegedi Tudományegyetem Földrajz- és Földtudományi Intézete (FFI), ahol az oktatók és a kutatók korunk legnagyobb globális természeti kihívásaira keresik a válaszokat, és ezt a hagyományokra épülő, innovatív tudást és szemléletet  kívánják átadni a hallgatóiknak. A hazai földtudományi oktatás és kutatás egyik legjelentősebb bázisa úgy alakul át, hogy hatékonyabbá válik a kiválóság elérése, ösztönzése.

A megújult Földrajz- és Földtudományi Intézet országosan is kiemelkedő oktatási területei:

– földtudomány, geológia

– földrajz, geográfia,

– környezetmérnök,

– geoinformatika,

– földrajztanár.

A nyersanyagkutatásban, a terepi (in situ) és távérzékelt adatok feldolgozásában, a modellek és szimulációk alkalmazásában és fejlesztésében, az időjárás és éghajlat előrejelzésében, valamint az új és nagy nemzetközi potenciállal rendelkező, a mesterséges intelligencián alapuló módszerek fejlesztésében a meteorológiában és a geoinformatikában vezető szerepet játszik az intézet, amelyek támogatását szintén elősegíti az átalakulás.

Az intézetet továbbra is Prof. Dr. Pál-Molnár Elemér vezeti, aki 1992 óta folyamatosan a Szegedi Tudományegyetem alkalmazottja. 2008 óta vezeti a Földrajz- és Földtudományi Intézetet, de megbízott vezetőként irányított több tanszéket is az intézetben. – A globális természeti kihívások, mint a klímaváltozás, az energiagazdálkodás, az élelmiszerellátás, a népességgel kapcsolatos kérdések mind szorosan kapcsolódnak oktatási, kutatási területeinkhez. Olyan szakembereket kell képeznünk, akik képesek lesznek válaszokat adni ezekre az égető kérdésekre. A földtudomány egyre inkább interdiszciplinárissá válik, ez követendő az oktatásban, a kutatásban és a szolgáltatásokban is. A Szegedi Tudományegyetemen összegyetemi és kari szinten is kiemelt fontosságú az interdiszciplináris kutatásfejlesztési és innovációs kiválóságra való törekvés, ami intézetünkben is alapvető, ráadásul ezt az oktatásban is erőteljesen megjelenítjük – mondta el Dr. Pál-Molnár Elemér.

Az új Intézet neve: Földrajz- és Földtudományi Intézet (Institute of Geosciences).

Az Intézeten belül négy jól fókuszált, növekedési potenciállal és jövőképpel rendelkező tanszék jön létre:

Geológia Tanszék, (Department of Geology),

Légkör- és Téradattudomány Tanszék, (Department of Atmospheric and Geospatial Data Sciences),

Természet- és Környezetföldrajz Tanszék, (Department of Physical and Environmental Geography),

Társadalomföldrajz Tanszék, (Department of Human Geography).

Az intézet szervezeti átalakulását alapvetően az infrastrukturális átalakulások és a megváltozott oktatási, kutatási feladatok, feltételek indokolják, alapozzák meg. Az átalakítás legfontosabb általános alapelvei a következők:

–       a tudományos nomenklatúra előtérbe helyezésével egy logikusabb, átlátható struktúra kialakítása;

–       a szakmai és a tudományos szempontok elsődleges figyelembevétele, a nemzetközi láthatóság növelése, valamint az oktatás, kutatás, szolgáltatás hármasának komplex és integrált fejlesztése;

–       az új egységek – elsősorban kutatási területükben és stratégiájukban – legyenek jól fókuszáltak;

–       az oktatás intézeti koordinálású, az átalakulás során a tantárgyak a tárgyfelelősökhöz/oktatókhoz kötődnek és nem tanszékekhez;

–       az intézet esetén alapvetően fontos, hogy minden szak oktatásában minden tanszék részt vesz;

–       minden szak esetén legyen egy jól definiált tanszék (szakmai közösség), amely a képzés stratégiájáért felel.