quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Térség

Elkészültek a szegedi Gogol utca felújításának tervei

2024. július 23.

Teljes egészében felújítanák Szegeden európai uniós források felhasználásával a Tisza Lajos és a Londoni körutat összekapcsoló Gogol utcát – közölte a megyeszékhely városfejlesztési alpolgármestere lakossági fórumon.

Nagy Sándor (Összefogás Szegedért) a ProUrbe Mérnöki és Városrendezési Kft. által készített terveket bemutató eseményen elmondta, a „sétáló belváros” bővítésének egyik eszköze a környező utcák rekonstrukciója. A Gogol utca felújításának célja, hogy javítsák a környezet minőségét, biztonságosabbá tegyék a gyalogosforgalmat, csillapítsák az átmenő forgalmat.

A Kölcsey utcát több mint egy évtizede teljesen sétálóutcává alakították, ennek meghosszabbítása a mintegy 550 méter hosszú Gogol utca.

A jelenlegi árakon mintegy 600 millió forintos költségű rekonstrukciót a többi közt az indokolja, hogy a városi közegben megszokott növények nem bírják az egyre forróbbá és szárazabbá váló klímát, a fák túlnőtték az utcát, megrongálják a járdákat, a pincék falát, illetve a tetőket – közölte az alpolgármester.

A tervek szerint a Gogol utca egyirányú marad az ellenirányú kerékpáros forgalom biztosításával. Az úttesten váltott oldalon parkolósávot alakítanak ki, a két méter széles járda klinkertéglás burkolatot kap, a járda és az út között pedig 1,5-1,9 méter széles zöld sávot alakítanak ki. A keresztutcák által három szakaszra tagolt utcán a kereszteződésekben a járdaszintre emelik az úttestet, a szakaszok felénél sávelhúzással mérséklik a járművek sebességét. Az 5,5-6 méter széles út mellett 36 hagyományos, két akadálymentes és három rakodóparkolót, az utca két körút felőli végén mikromobilitási pontokat alakítanak ki. Oszlopokkal akadályoznák meg, hogy a járdákra parkoljanak – ismertette a terveket Nagy Sándor.

A fejlesztésnek köszönhetően a jelenlegi 670-ről 900 négyzetméterre nő a zöldfelület aránya. Az utcában a jelenlegi fák helyett 108 oszlopos mezei juhart ültetnek gyökérterelők alkalmazásával, valamint 1354 cserjét és talajtakaró növényeket telepítenek.

A projekt fontos eleme a csapadék megtartása, a tetőkről lefolyó vizet szikkasztó blokkokba vezetik, ahonnan lassan szivárog be a talajba. A zöldfelületekhez csepegtetős automata öntözőrendszert telepítenek, a városban más helyütt is használt utcabútorokat helyeznek ki.

A belváros egységes arculatának megfelelően a környéken állókhoz hasonló kandeláberek biztosítják majd a közvilágítást – tudatta a politikus.