quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
0-24

ÉKM: megújul a 135 éves múltra visszatekintő vasúti képzés

2024. június 11.

Megújul a 135 éves múltra visszatekintő vasúti képzés, egységesebbé, rugalmasabbá és hatékonyabbá válik a vasúti alapképzések és a folyamatos időszakos oktatások rendszere – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kedden az MTI-vel.

A közlemény szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó, rugalmasabb és a modern oktatási eszközök lehetőségeit kihasználó képzéseket alakított ki, amelyek vonzóbbá tehetik a fiatalok számára a vasutaspályát, csökkentik a szektorban meglévő munkaerőhiányt, és fokozzák a vasút versenyképességét – „miközben egyetlen dologból jottányit sem enged: a vasútbiztonságból”.

A vasúti közlekedés biztonságának egyik legfontosabb eleme, hogy a vasúti munkavállalók magas színvonalú alapképzésben és rendszeres időszakos oktatásban részesüljenek. A vasúti képzési és vizsgáztatási rendszer azonban jelenleg széttagolt és túlbonyolított, nehezen felel meg a 21. századi követelményeknek, képtelen hatékonyan kezelni a vasúti szakemberek munkaerőhiányát, és hozzájárul ahhoz, hogy a fiatal korosztály számára a vasúti pálya kevésbé vonzó alternatíva maradjon. Az Építési és Közlekedési Minisztérium ezért, régi adósságot teljesítve a vasúti szakma felé, a képzési és vizsgáztatási rendszert megújította és átalakította – írták.

Az országos pályahálózaton, a helyi-elővárosi és a saját célú vasúton, valamint a metróvonalakon dolgozó szakembereket is érintő változások egységesebbé, gyorsabbá és hatékonyabbá teszik a vasúti alapképzéseket és a folyamatos időszakos oktatásokat, ami komoly segítséget jelent a tanulók és az oktatók, a munkavállalók és a foglalkoztatók számára. A legmagasabb közlekedésbiztonsági követelményeket megtartva egyszerűbbé válnak a képzési programok, a tananyagok felülvizsgálata és aktualizálása, a vizsgarendszer egységesítése gyorsítja és olcsóbbá teszi az időszakos oktatásokat a szolgáltatóknak, de segíti a szakképzésben vasúti szakmát szerzők gyorsabb munkába állását, és hatékonyabbá teszi a járművezető-képzést. A megújulás segíti a vasútszakmai oktatói állomány bővítését, ismereteik, tudásuk és gyakorlatuk fejlesztését – áll a  közleményben.

A Magyar Közlöny 2024. június 10. számában megjelent, a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet módosítása a teljes vasúti szakma bevonásával készült. Az új képzési rendszer vonzóbbá teheti a fiatalok számára a vasúti pályát, csökkenti a szektorban meglévő munkaerőhiányt, és fokozza a vasút versenyképességét – tudatta az ÉKM.