quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

Önazonosságunk nyomába eredhettünk Grezsa Ferenccel a vásárhelyi szabadegyetemen

2024. június 05.

Véget ért Grezsa Ferenc vásárhelyi szabadegyeteme, a „Ki vagyok én? Kik vagyunk mi? Önazonosságunk forrásai” címmel tartott interaktív előadássorozat, amely nagy érdeklődésre tartott számot hétről hétre. Az utolsó alkalom ma délután fél 6-tól volt a Református Ótemplomban.

„Interaktív volt, olyan programot állítottam össze, hogy abban a saját élménynek is legyen szerepe. Az egyes alkalmakon mindig volt egy olyan betét, amikor alcsoportokban – 5-6 fősek – beszélgettek a jelenlévők különböző kérdésekről, – a kérdéseket kivetítettem- , utána pedig az alcsoport szóvivője beszámolt a teljes körnek. Azért nagyon jó módszer ez, mert sokkal élőbb a munka, mindenki úgy érezheti, hogy maga is alakítja a tematikát, részese a folyamatnak, és azért is hasznos, mert mindenkinek alkalma nyílik beszélni és véleményt nyilvánítani, majd az alcsoportok értesülnek is egymás véleményéről a „szóvivő” által” – részletezte lapunknak Grezsa Ferenc, címzetes egyetemi tanár, a Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológiai Intézetének nyugalmazott tanszékvezetője.

Hozzátette, ezt követően az adott témának bizonyos elméleti ismeretanyagát foglalta össze minden alkalommal, de az interaktivitás nem merült ki az alcsoportos foglalkozásokban, volt, hogy kérdőívet kellett kitölteni, pontosabban bizonyos kérdésekre válaszolni, ezt ő összesítette és kiértékelte a következő alkalommal, megvitatva azt a jelenlévőkkel.

Ami pedig a témákat illeti, mint fentebb írtuk, 5 alkalommal, hétről hétre az önazonosság kérdése körül forogtak a foglalkozások-előadások. De miért is fontos, hogy az önazonosságunkkal foglalkozzunk?

„6-7-8 szegmensből épül fel egy személy önazonossága, a személyiségünk egészét felöleli. Az önmagunkról alkotott kép – idegen szóval identitás – egybekapcsolja a múltunkat, jelenünket és a jövőnket. Nincs egy régi, egy mostani és majd egy jövőbeli énünk, egyetlen énünk van, ami megélte a múltat, itt van a jelenben és élni fog a jövőben. Az önazonosság mindenki életének alapkérdése. Ki vagyok? Miért vagyok ebben a világban? Hova tartozom? Vannak, akik talán tudatosabban foglalkoznak ezzel, de az biztos, hogy aki nem foglalkozik vele tudatosan, annak is ott munkálkodnak ezek a kérdések a személyiségében folyamatosan” – hangsúlyozta Grezsa Ferenc.

Első alkalommal a család került elő a téma kapcsán, ki hogy nőtt fel, milyen miliőben, és azzal foglalkoztak részletesebben, hogyan történik a személyiségfejlődés a családon belül. Nagyon szép beszélgetések jellemezték már az első alkalmat is.

Második alkalommal a Vásárhelyhez való kötődés, a lokalitás került terítékre, arra keresték a választ közösen és mindenki magában is, mit jelent vásárhelyinek lenni.

„Kértem a résztvevőket, hogy erre az alkalomra hozzanak magukkal olyan tárgyat is, ami szimbolizálja számukra a vásárhelyiséget. Nagyon szép beszámolók hangzottak el, megható és megindító volt” – tette hozzá Grezsa Ferenc.

A harmadik alkalommal a nemzeti hovatartozással foglalkoztak, azzal, mit jelent magyarnak lenni. Ez is kiscsoportos beszélgetések keretében – is – zajlott.

„Érdekes, mennyire mélyen át tudjuk élni a magyarsághoz, nemzetünkhöz tartozást, de mintha valami szemérmesség is megmutatkozna ebben, ami miatt erről kevesebb szó esik” – fogalmazott a címzetes egyetemi tanár.

Az utolsó előadáson a nemi identitással és a vallási kötődéssel foglalkoztak, aki pedig részt vett az ötből négy alkalmon, tanúsítványt kapott, amelyet a Magyar Mentálhigiénés Szövetség elnöke és Grezsa Ferenc, a Magyar Mentálhigiénés Szövetség tiszteletbeli elnöke is aláírásával látott el.

Kérdésünkre felelve a címzetes egyetemi tanár, nyugalmazott tanszékvezető még elmondta, nagy érdeklődés mutatkozott a szabadegyetem iránt, középkorúak, fiatalabbak, és fiatal házaspárok is részt vettek rajta, 40-50-60 fő vett részt az alkalmakon és közel 40-en meg is kapták vagy kapják a tanúsítványt, azazl 4 alkalmon is jelen voltak.

A szabadegyetem Grezsa Ferenc tervei szerint ősszel tovább folytatódik, de kicsit másabb formában. Nem hetente, hanem havonta, kéthavonta lennének találkozók, amelyek mindegyikén aktuális kérdésekkel a lélek szegmenséből hallhatnak érdekes előadásokat különböző szakemberektől, akik a pszichiátria, a mentálhigiéné és a pszichológia „világából” érkeznek majd, és ezek is közös beszélgetések keretében valósulnának meg a Léleképítő Műhely elnevezésű szabadegyetemi előadássorozatban.

Kapcsolódó

Szabadegyetemet indít Grezsa Ferenc Vásárhelyen

Ki vagyok? Kik vagyunk? – Önazonosságunk forrásai címmel indít jövő hét szerdától Szabadegyetemet Vásárhelyen Grezsa Ferenc címzetes egyetemi tanár, nyugalmazott tanszékvezető. Az ötalkalmas szabadegyetem – amely ezúttal az önazonosság témáját járja körbe és ezzel a személyiségfejlődés kérdését is – a korábbi évekhez hasonlóan bárki számára nyitott, minden érdeklődőt szeretettel vár.