Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (XIV.): a Modern Városok Program százmilliárdos buktája

Nem épült meg a 117 kilométer külterületi kerékpárút, sem a naperőműpark, nem történt meg az ipari park bővítése, nem települtek a városba új mezőgazdasági feldolgozóipari vállalkozások, nem újultak meg a gimnáziumok, szakképző iskolák, kollégiumok, nem valósult meg a Minőségi Otthoncsere Program. Amit az elődök előkészítettek, Márki-Zay Péter elkótyavetyélte. Hódmezővásárhely a Modern Városok Program legnagyobb vesztese lett.
Előremutató és hasznos tárgyalást folytattak Orbán Viktor miniszterelnökkel, és olyan megállapodást írtak alá, amely a további fejlődés ígéretét hordozza magában. A hódmezővásárhelyiek nyertesei a szerződésnek, amely új távlatokat nyit a város életében.Mindezt Almási István polgármester mondta 2017. május 26-án, mikor a Modern Városok Program keretében több mint százmilliárd forint értékű fejlesztésekről egyezett meg a kormányfővel.
Almási István halála után 2018. február 25-én a hódmezővásárhelyiek polgármesterré választották Márki-Zay Pétert, akinek 2019-ben újabb esélyt adtak. Öt és fél év telt el, majd 2023. november 2-án a kormány arról döntött, hogy leállítja azokat a programelemeket, melyekben az érintett önkormányzat az elmúlt hat esztendő során semmilyen előrelépést nem tett. Öt év és fél alatt Márki-Zay politizált és kampányolt: országot járt, az országos tévékbe rohangált, mozgalmat hozott létre, előválasztáson vett részt, miniszterelnök-jelöltként villogott, majd megbukott, de utána is új ellenzéki pártot szervezett. A város ügyeivel nem foglalkozott, a fejlesztések előkészítésére nem jutott kellő figyelem, idő, energia és szakértelem. Hódmezővásárhely a Modern Városok Program legnagyobb vesztese lett. Több mint százmilliárdot buktak a vásárhelyiek, pótolhatatlan veszteség érte a helyi oktatást, gazdaságot és közösséget.
Ezt veszítették el a vásárhelyiek
A városvezetés és az önkormányzat semmittevése miatt többek között az alábbi beruházásoktól estek el a hódmezővásárhelyiek:
- az ipari park fejlesztése, bővítése,
- naperőműpark létesítése,
- Minőségi Otthoncsere Program,
- mezőgazdasági feldolgozóipari vállalkozások idetelepítése,
- a vármegyei agrárkamara Vásárhelyre költöztetése,
- új könyvtár és tudásközpont, illetve 300 férőhelyes mélygarázs építése,
- a helyi agrár-felsőoktatás fejlesztése,
- ösztöndíjprogram kialakítása az agrár-felsőoktatásban tanulók számára,
- a Bethlen Gábor Református Gimnázium, illetve a Németh László Általános Iskola és Gimnázium korszerűsítése, bővítése,
- a Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum Eötvös József Technikum, a HSZC Corvin Mátyás Technikum és Szakképző Iskola Kalmár Zsigmond Szakképző Iskola Intézményegysége, valamint a HSZC Cseresnyés Kollégium felújítása,
- a 117 kilométer külterületi kerékpárút megépítése, benne a Rárósi út felújítása,
- a vásárhelyi kórház katona-egészségügyi szolgáltatásokkal történő fejlesztése.
A Modern Városok Program keretében 2018-at követően csak azok a fejlesztések indultak el, valósultak meg Hódmezővásárhelyen, melyekhez nem volt köze az önkormányzatnak, melyeket a kormányzat, a honvédelmi tárca és/vagy Lázár János országgyűlési képviselő irányított és menedzselt. Ilyen volt a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamos, a Szeged-Szabadka közötti vasútvonal kialakítása, újranyitása, a hódmezővásárhelyi laktanya infrastrukturális fejlesztése, illetve a honvéd középiskola és kollégium építése.
Na de ki a hibás?
Márki-Zay Péter természetesen a Modern Városok Program kihagyott lehetőségei, elszalasztott fejlesztései miatt sem vállalta a felelősséget. Mindig és mindenkor másra mutogatott, a kormányt okolta. Csepreghy Nándor miniszterhelyettes azonban egy interjúban tiszta vizet öntött a pohárba, s világossá tette, ki miatt bukták el a vásárhelyiek a talán soha vissza nem térő esélyt. Idézzünk fel néhány sokatmondó részletet!
- „Személyesen tárgyaltam több polgármesterrel is, de Hódmezővásárhely sok tekintetben kivételesnek számított. Kivételes és meglepő is volt egyben, mert míg az összes többi polgármester kívülről ismerte városa összes fejlesztését, addig Márki-Zay Péter polgármester úr kollégái segítsége nélkül igen nagy bajban lett volna. Szóval vegyes érzésekkel zártam a vásárhelyi tárgyalást, mert úgy tűnt, hogy a kormánynak fontosabb a város fejlesztése, mint a helyieket elvben képviselő polgármesternek.”
- „Ha a Modern Városok Program vásárhelyi elemeire tekintünk, akkor azt láthatjuk, hogy az egész országban ez a legsikertelenebb város. A legtöbb programelem elakadt, vannak, ahol évek óta információra, dokumentumokra, az elképzeléseik konkretizálására várunk. […] Márki-Zay Péternek öt éve volt arra, hogy koordinálja a város fejlesztéseit, de semmit nem tudott befejezni. Hódmezővásárhely történelmi lehetőségtől esett el, belátható időn belül hasonló program nem várható. Vásárhely ma már egy másik város lenne, ha sikerült volna megfogni a munka végét.”
- „A tram-train nem a polgármester érdeme, hanem Lázár Jánosé, a vásárhelyi polgárok méltán lehetnek büszkék a vasútvillamosra, ahogyan a kormány is az. Ha csak erre az egy projektre szerződtünk volna a néhai Almási István polgármester úrral, akkor talán boldogabbak is lehetnénk, mert nem lenne hiányérzetünk az önkormányzat által el nem végzett munka miatt.”
- „Hódmezővásárhely kiváló adottságokkal rendelkező város, a 2017-ben megkötött megállapodás is több helyen reflektál az agráriumban és élelmiszeriparban rejlő lehetőségekre. De sajnos ez csak lehetőség marad mindaddig, ameddig valaki nem tesz ebbe munkát, és nem szervezi meg a teljes folyamatot. Az ellenzéki lét önmagában nem lehet mentség arra, hogy valaki nem végzi el a házi feladatát, amivel a választók megbízták. A városnak lobbiznia kellett volna, befektetők után mennie, ahogyan tették ezt más települések.”
- „A szaktárca évekig várta [a naperőműpark ügyében] az Önkormányzattól az elképzeléseik átgondolását, valamint az előterjesztéshez szükséges adattartalom összeállítását. A 2018-as időközi választásokat követően, a városvezetésben történt változások óta nem érkezett be az előterjesztéshez szükséges dokumentumok egyike sem. Az önkormányzat egyetlen alkalommal telefonon kért felvilágosítást a projekt kapcsán 2019. júniusában, amikor az ITM munkatársai szóban tájékoztatta a benyújtandó dokumentumokról. Azóta sem történt semmi sem.”
- „Ez nem politikai hovatartozás kérdése, a kormánynak az az érdeke, hogy minden településnek segíteni tudjon. […] nagyon sikeres együttműködéseket folytattunk ellenzéki településekkel is. De csak annak tudunk segíteni, aki tesz is a sikerért. Azt azért ne várja el senki, hogy majd a kormány fogja az önkormányzat munkáját elvégezni, vagy meghozni azokat a döntéseket, amelyet a helyi közösségnek kell. Nehéz, sőt egy idő után lehetetlen azzal együtt dolgozni, aki mást sem akar, csak békétlenséget, mindezt pedig a szeretet zászlaja alatt.”
- „…mintegy 100 milliárd forinttal lett szegényebb Vásárhely a nemtörődömség és a háborúskodás miatt. Ha a város a munkát elvégezte volna, akkor a polgármester ennyivel tehette volna gazdagabbá Vásárhelyt.”
Új szövetségre van szükség
A hódmezővásárhelyi Fidesz szerint 2023. november 2-a gyásznap a város életében. Egyértelművé tették, 50-100 évente kap egy város ilyen történelmi lehetőséget a fejlődésre, mint amit a Modern Városok Program csomagja Hódmezővásárhelynek jelentett volna. Sajnálatosnak nevezték, hogy Márki-Zay Péter fontosabbnak érezte az országos politizálást, mint a tervezett nagyberuházások megvalósítását. „Nagyon szomorú, hogy ezek a fejlesztések nem valósulhattak meg. Sajnálatos, hogy az elmúlt öt évben Márki-Zay Péter polgármester fontosabbnak tartotta az országos politizálást, a kormánnyal szembeni folyamatos harcot, mint ennek a fejlesztési programnak a megvalósítását. Nyilvánvaló, hogy ezen bukott el az egész” – mutattak rá.
Grezsa István, a kormánypártok polgármesterjelöltje többször is kinyilvánította, a legnagyobb szívfájdalma, hogy Márki-Zay az elmúlt években hagyta elveszni a Modern Városok Programot. Azt ígéri, ha bizalmat kap a vásárhelyiektől, csak a várossal, csak Vásárhely ügyeivel fog törődni. Új szövetséget köt a kormánnyal, mely által pluszforrásokhoz juthat a város, s sok-sok fontos fejlesztés valósulhat meg. Köztük talán olyanok is, melyeket 2018 óta a jelenlegi polgármester engedett elúszni. 2024. június 9-e tehát ebben a tekintetben is fordulópontot jelenthet. A bölcs döntés, a változás a további fejlődés ígéretét hordozza magában, új távlatokat nyithat a város életében – ahogyan abban Almási István 2017. május 26-án bízott.
Sorozatunk korábbi részei:
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (I.): Amerikából jöttem
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (II.): átjáróház lett a városházából
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (III.): város- helyett pártépítés
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (IV.): törvénytelen beszerzések, elfolyatott tízmilliók
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (V.): a Jovány-privatizáció hosszú árnyéka
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (VI.): a közétkeztetés kálváriája
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (VII.): gazdagodott sógor, koma és jóbarát
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (VIII.): kórház a város szélén
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (IX.): egy szoknya és egy nadrág
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (X.): a Nyugdíjas Lakópark tragédiája
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (XI.): földadó – mindenáron!
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (XII.): belvárosi kemping, te pénznyelő, te drága!
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (XIII.): elbaltázott építkezések, avagy a jó nem ilyen!