quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
Vásárhely

Köznevelési helyettes államtitkár a Németh László-iskolában: a népi kultúra kiválóan használható a készség és képességfejlesztés területén is

2024. május 22.

Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára a Németh László Gimnázium és Általános Iskolában rendezett szakterületi módszertani napon tartott előadásán azt mondta, a gyorsan változó világra az oktatásnak reagálnia kell.

Ugyanis már sokkal nagyobb részt tesz ki a fejlesztés a pedagógiai munkából mint korábban.

A népi kultúra erős identitással ajándékozza meg a gyerekeket, amely az egész életük során elkíséri őket. Az erős identitás nem mások ellen szól, hanem kapaszkodót, iránymutatást nyújt a nehéz időszakokban – közölte a helyettes államtitkár.

Úgy fogalmazott, amelyik embernek erős identitása van, az nyitottá válik más emberekre és más kultúrákra is.

 A két évtizeden át néptánc-pedagógusként is dolgozó, az Így tedd rá! programot megalapító politikus kifejtette, a mondókák, a népi játékok és a néptánc a paraszti kultúrában hozzájárult a gyerekek személyiségfejlődéséhez.

Az oktatásba bekerülve a szocializmus évtizedeiben a cél az volt, hogy terméket csináljanak a népi kultúrából, melyet igyekeztek megfosztani identitásteremtő erejétől. A produkcióorientált oktatással szemben elvárás volt, hogy folyamatosan fellépésekre készítsék fel a gyerekeket. Holott a cél az lenne, hogy a gyerekek „fülig érő szájjal”, boldogan vegyenek részt a játékokban, miközben a pedagógusok tudatosan használják azokat a lehetőségeket, amelyeket ezek kínálnak – hangsúlyozta Balatoni Katalin.

A politikus leszögezte, meg kell találni azokat az eszközöket és módszereket, melyekkel meg lehet szólítani a gyerekeket.

A játék, a tánc, az ének olyan közösségi élmény, amelyet együtt élnek át a gyerekek, és ez sokat tud adni a valóság érzékeléséhez. Jól használható eszköz a többi közt a verbális és a nonverbális kommunikáció fejlesztésében.

Míg tíz évvel ezelőtt a gyermekek mozgáskészségében volt leginkább lemaradás, ma már a beszédkészségben is problémákat tapasztalni. Ez részben a pandémia, részben a digitális „kütyűk” elterjedésének következménye – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

fotók mti, Lehoczky Péter