quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
0-24

Lázár János: Magyarországnak „kulcsországgá” kell válnia kelet és nyugat között

2024. május 16.

A gazdasági lehetőségeket kihasználva Magyarországnak „kulcsországgá” kell válnia a két világ, kelet és nyugat között – jelentette ki a magyar építési és közlekedési miniszter csütörtökön Nagyváradon.

Lázár János a Festum Varadinum gazdasági konferencián tartott előadásában elmondta, ez azt jelenti, hogy az ország egyfajta belépési ponttá válik a keletieknek az Európai Unió világába, rajta keresztül vezet fizikai, politikai és társadalmi értelemben is az út nyugat felé, így a környékbeli és távolabbi országok érdekeltek Magyarország sikerében. Az új gazdasági központok építésével olyan gazdasági átalakításba, „újraiparosításba” kezdett az ország, amelynek bevételei képesek lesznek az ország fejlődését saját alapon is támogatni – hangoztatta a tárcavezető.

A miniszter az önrendelkezés fontosságát hangsúlyozva elmondta, Magyarország azért nem kapja meg a neki járó európai uniós forrásokat, mert nemet mond a háborúra, a migrációra és nem hajlandó a genderkérdésben kompromisszumot kötni. Rámutatott, a nemzeti önrendelkezés jogát és lehetőségét nem szabad feláldozni az integráció oltárán „pénzért cserébe”, mégis, a társadalmakat jelenleg az integráció vagy szuverenitás, az önrendelkezés vagy az önfeladás dilemmája foglalkoztatja. Szavai szerint az uniós pénzek nem „ajándékforrások”, a szövetséghez történő csatlakozáskor Magyarország és Románia is lemondott a vámok lehetőségéről és a tőke korlátozásáról, tehát nem ingyen kapjuk a pénzt, nagyon sokat feladtunk önmagunkból a közös piac megvalósulásáért.

Lázár János a Bihar és térségének vállalkozói számára tartott eseményen hangsúlyozta, a következő években két- vagy többpólusú világban kell élni, de ebben a világban is törekedni kell a szabad együttműködésre és a minimális polarizáció megvalósítására. Megerősítette, rövid távon nem várható az Európai Unió és Magyarország között ezekben a kérdésekben megegyezés, ami lehetővé tenné a blokkolt uniós források feloldását. A 2020 és 2027 közötti ciklusra 21,8 millárd euró áll rendelkezésre Magyarország számára, ebből eddig 10 milliárd eurót szabadítottak fel számunkra, a többi blokkolva van „intellektuális világnézeti szempontok ütközése és értékrendi különbségek” miatt – hangoztatta.

Lázár János elmondta, ebben a helyzetben egy nemzetnek „nyitottnak és talpraesettnek” kell lennie, sikerében a nyugatnak és a keletnek is érdekeltnek kell lenni. Jelenleg Magyarországon 6400 milliárd forint kínai befektetés zajlik, így már nem a nyugatiak a legnagyobb ipari-gazdasági befektetők, hanem a dél-koraiak és a kínaiak vették át az első helyet. Közép-Európában a legnagyobb külföldi befektetés itt realizálódik, ami jelenleg évente 13-15 milliárd dollárt tesz ki, a jövőben pedig 20 milliárd dollár lesz, ami lakosság- és területarányosan gigantikus mértékűnek számít, ez jelzi, hogy az ország nyitott a keleti, feltörekvő nemzetek beruházásaira – jelezte.

Ez a struktúraváltás következett be a hazai politikában, aminek gazdasági eredményei egyaránt beértek – fejtette ki. A magyarországi kínai beruházásokat ismertetve azt mondta, zajlik a Budapest-Belgrád közötti vasútvonal hazai szakaszának fejlesztése kínai pénzből 2,2 milliárd dollár értékben, az autóiparban pedig például a BYD hazai megjelenése jelent versenyhelyzetet a nyugat-európai gyártóknak. A hazai gazdasági problémákra kitérve Lázár János elmondta, gondot jelent a demográfia, fontos feladat a védelmi képesség erősítése és új védelmi ipar létrehozása, valamint kihívást jelent a gazdasági teljesítőképesség növelése.

A miniszter egyértelműsítette, Magyarország nem konkurensként, hanem szövetségesként tekint a Romániával határos régiókra, ezért itt a közlekedési infrastruktúra, az átjárhatóság és a konnektivitás fejlesztésére van szükség. A fórumon felszólalt Cseke Attila szenátor, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) Bihar megyei szervezetének elnöke és Bíró Rozália, az RMDSZ képviselője.

Fotó: Facebook/Lázár János