Nem fogott ki a magyarérettségi a vásárhelyi diákokon, de volt, amit nehéznek éreztek

Magyar nyelv és irodalom tantárgyból adtak számot tudásukról a végzős diákok hétfőn. Mi pedig, mint minden évben, most is arra voltunk kíváncsiak, hogy érezték, hogy sikerült a megmérettetés a vásárhelyi érettségizőknek. A Corvin-iskolánál és a Bethlen-gimnáziumnál is jártunk, majdnem egyöntetű véleményeket kaptunk.
Antigoné, Babits, Ady és a könyvkiadás is előkerült a középszintű magyar érettségin, amelynek megoldására 240 perce volt a diákoknak.
„Nem volt nehéz a szövegértési feladat, az irodalmi feladatlapot találtam kicsit nehezebbnek. Abban volt például egy olyan feladat, ahol szereplők voltak felsorolva és meg kellett mondani, melyik mű szereplői. Volt olyan köztük, akiről még csak nem is hallottam, valamilyen mellékszereplő lehetett” – részletezte lapunknak Kaszás Lili, a Corvin Mátyás Szakképző Iskola 13. E osztályos tanulója.

Ami a kifejtős, elemzős részt illeti, Lili a novellát választotta, Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című művét kellett elemezni.
A corvinos érettségiző még elmondta, a párjától kapott kabala tollal írta meg a vizsgát, bízik a jó eredményben.
Osztálytársa, Gyüreti-Bor György az érettségi első részét úgy értékelte, sokkal több lexikális tudást igényelt – például költők életrajzának ismeretét – mint logikai gondolkodást. Ő is a novellát választotta, ezt könnyebben tudja elemezni, mint a verseket. György tovább folytatja az érettségi után tanulmányait, villanyszerelő-erősáramú technikus végzettséget szeretne szerezni, majd a cél neki a villamosmérnök szak.

A bethlenesek is a novellára szavaztak
Legalábbis 4 érettségiző biztosan!
Sós Nelli 12. C osztályos tanulónak a nyelvtani rész okozott nagyobb kihívást, bár elmondása szerint erre a részre kevesebb ideje is volt készülni. A szövegértést könnyűnek találta, bár kellett „bogarásznia” is, és ő is a novellaelemzést választotta, és úgy látta, csoportjában mindenki erre „voksolt”.

Az érettségiző még elmondta, a Juhász Gyulán szeretné tanulmányait folytatni, pedagógus szeretne lenni.
Laci, Barnabás és Nimród egyszerre jöttek ki a Bethlen Gábor Református Gimnázium kapuin. A 3 osztálytárs mindegyike a novellát választotta, szerintük igen nehéz volt a másik kifejtős feladat, amiben egy költő 3 versén keresztül kellett az alkotó hitvallását bemutatni, ezért is választották a Karinthy novellát. Egyébként összességében ilyen nehézségű érettségire számítottak.

Mindhárman a Szegedi Egyetemen szeretnék tovább folytatni tanulmányaikat, angol-történelem tanári, agrármérnök és gazdálkodás szakokon.
A magyar nyelv és irodalom érettségiről:
A szövegértési szegmensben egy tekercsekről, kódexekről, könyvkiadásról, átkokról szóló írást kellett értelmezniük a diákoknak, az irodalmi tesztben pedig Szophoklész Antigoné című műve és Ady Endre is szerepelt.
A feladatlapban szereplő, értelmezendő szöveg a Magyar Kultúra egyik szerzőjének könyvekről szóló szövege volt. Az idei tesztben pedig Szophoklészen és Adyn kívül szerepelt egy lyukas szöveges feladat is. A feladatban ki kellett egészíteniük egy kapott költeményt, valamint szereplők nevei alapján meghatározni egy adott mű címét, műfaját és annak szerzőjét.
A második részben Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című novelláját kellett elemezniük a középszinten vizsgázó diákoknak. Akik nem műelemzést választottak, azoknak Babits Mihály költészetéről, ars poéticájáról kellett egy általános témakifejtő esszét írniuk.
A feladatok megoldására emelt- és középszinten egyaránt 240 perc állt a diákok rendelkezésére, amivel maximum 100 pontot szerezhetnek. A vizsga első részében a középszinten vizsgázóknak idén először egy 40 pontos szövegértési-nyelvtani feladatsort, majd egy 20 pontos irodalmi tesztet kellett megoldaniuk. A második részben található szövegalkotással szintén 40 pont szerezhető.
Holnap a középszintű matematika írásbelikkel folytatódnak a vizsgák.
További sikeres vizsgákat kívánunk minden érettségizőnek! 🙂