quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Térség

„Bemondásra” módosított szerződést a vállalkozó érdekében az algyői önkormányzat

2024. április 24.

Még igazoló dokumentumokat sem kértek a magáncégtől, mely azzal állt elő, hogy az állítólagos beszállítói áremelkedések miatt számára előnyösen módosítsanak egy 300 milliós kivitelezési szerződést – pár nappal az aláírása után… A Molnár Áron vezette önkormányzat fittyet hányt a jogszabályokra. A törvénysértés, a vállalkozóval való összejátszás súlyos büntetéseket vont maga után.

Tovább dagad a botrány Algyőn, miután a Promenad24 megírta: egy összességében közel 50 milliós közbeszerzési büntetéssel kapcsolatban titkolózik Molnár Áron polgármester már évek óta a helyi lakosok előtt. A településvezető egy videóban igyekszik mosakodni, de ettől még tény: a hatóságok 2020-ban megállapították, hogy az önkormányzat egy közel 300 milliós közbeszerzési szerződés 2018. július 11-i aláírását követően néhány nappal a nyertes cég, a Molnár Áron kedvenc építési vállalkozójaként emlegetett Clean Star Kft. javára módosította a megállapodást: a kiírásban foglaltakhoz képest jelentősen több előleghez juttatták a magáncéget, kedvezőbbé téve számára az elszámolást is. Az önkormányzat és a vállalkozás összejátszásával az egyik legsúlyosabb közbeszerzési jogsértés valósult meg, s Magyarország és az Európai Unió pénzügyi érdekei is sérülhettek, hiszen feltételezhető, hogy a módosított kondíciók ismeretében más kivitelezők akár kedvezőbb, olcsóbb ajánlatokat adhattak volna – szögezték le a különböző szervek.

A községházi forrásainktól lapunk birtokába került hivatalos iratok, anyagokból újabb érdekességekre lettünk figyelmesek. Molnár Áronék ugyanis azzal próbálták utólag magyarázni a hatóságok előtt a feltűnően gyors (2018. július 23-i) szerződésmódosítást, hogy a kivitelező hirtelen, nagymértékű építőipari beszállítói drágulásra hivatkozva kérelmezte azt. A jelek szerint az önkormányzat csuklás nélkül belement ebbe, s a szegedi vállalkozás számára kedvezően változtatta meg a megállapodás gazdasági egyensúlyát. Csakhogy a Pénzügyminisztérium és a Közbeszerzési Döntőbizottság 2020-as jelentéseiből kiderült, úgy mondtak igent a magáncégnek, hogy még dokumentumokat sem kértek tőle a „váratlan” áremelkedés igazolására. Egy 2020-as testületi ülésen még a Molnár Áron által felkért önkormányzati szakértők is elismerték ezt – azaz a jelek szerint „bemondásra” módosította a szerződést az önkormányzat.

A 2020. szeptember 30-i testületi ülésen Géczi József közbeszerzési szakértő idézte fel: röviddel a szerződéskötés után a Clean Star Kft. kérelemmel fordult az önkormányzathoz, hogy a civilház, a polgármesteri hivatal és az egészségház energetikai korszerűsítésére vonatkozó csaknem 300 milliós megállapodásban emeljék meg az előleg összegét 10-től 15 százalékra, mert állítólag „beszállítói áremelések történtek a szerződéskötést követően”. Molnár Áron polgármester erre rá is bólintott, s aláírta a magáncég számára előnyös módosítást. Ezzel nemcsak mintegy 11,7 millió forinttal több előleghez jutott a nyertes kivitelező, de még az elszámolási feltételeket is számára kedvezően változtatták meg. A közbeszerzési szakértő azt mondta: az önkormányzatnak meg kellett volna követelnie a vállalkozótól, hogy dokumentumokkal támassza alá a beszállítói áremelkedéseket, ez azonban nem történt meg. Az önkormányzatot képviselő ügyvéd, Maróthy Károly is kénytelen volt ezen az ülésen elismerni, hogy a kivitelező nem tudta dokumentumokkal alátámasztani a kérést, Molnár Áronék ennek ellenére villámgyorsan lepacsiztak vele a szerződésmódosításról. „Az ügyben az a fő gond, hogy a Clean Star Kft. nem tudta alátámasztani azt az igényt, amelyre hivatkozott, még hiánypótlás keretében sem” – mondta az ügyvéd a jegyzőkönyv szerint.

A 2020-ban indult szabálytalansági eljárások során mind a Pénzügyminisztérium, mind a Közbeszerzési Döntőbizottság is rámutatott, hogy itt bizony valami bűzlik az algyői palacsintában. A közbeszerzési eljárás dokumentumaiban világosan rögzítve voltak a feltételek, melyeket mind az önkormányzat, mind a vállalkozó pontosan ismert, semmi ok nem volt arra, hogy ne lássák előre, mennyi és milyen anyagra lesz szükség a kivitelezéshez, ezzel előre tudtak kalkulálni – húzták alá annak indoklásakor, miért volt súlyosan törvénysértő az eredeti vállalkozói szerződés rapid módosítása, mely a kiírásban foglaltakhoz képest nagyságrendekkel kedvezőbb helyzetbe hozta a szegedi magáncéget.

„A közbeszerzési eljárás megindítása, a vállalkozói szerződések és azok módosításának aláírása közötti rövid időszak alatt az anyagárakban olyan mértékű változás, amely az előre nem láthatóság körülményét alátámasztaná, a szerződéskötést megelőző állapothoz képest nem következhetett be, illetve a beszállítói árak emelkedése olyan, az építőipari piacon köztudomásúnak számító tény, amelyet az ajánlatkérő (azaz az önkormányzat – a szerk.) kellő gondossággal eljárva előre láthatott” – vélekedett a pénzügyi tárca.

„A Döntőbizottság megállapította, hogy a közbeszerzési dokumentumokban egyértelműen rögzítésre került a kivitelezendő építési beruházás, annak volumene, mindezekből következtetést lehetett levonni arról, hogy milyen mennyiségű, értékű, jellegű, stb. építőanyag megvásárlására lesz szükség. Mind az ajánlatkérő (azaz az algyői önkormányzat), mind a kérelmezett (a Clean Star Kft.) ismerte ezeket a feltételeket az ajánlatadáskor, illetve a szerződéskötéskor, mint ahogy azt is, hogy mekkora mértékű előleget biztosít az ajánlatkérő, és az előleggel hogyan kell elszámolni a teljesítés során. […] Az ajánlatkérő nem támasztotta alá dokumentumokkal, hogy olyan speciális építőanyagokra volt szükség, amelyeknél hiány mutatkozott, vagy amelyek esetében valamely különleges, általa előre nem látható ok miatt jelentős áremelkedés történt, illetve az építőipari áremelkedés mértékét – amely egyébként okozati összefüggésben állt az előleg mértéke, azzal való elszámolhatósága körében véghez vitt szerződésmódosítással – egyéb iratokkal sem támasztotta alá” – áll a nagyközséget és a céget is 2-2 milliós bírsággal sújtó határozatban.

Mindezek tükrében joggal merül el a kérdés: miért döntött a Molnár Áron vezette önkormányzat lényegében egy vállalkozás „bemondására” úgy, hogy dokumentumok, igazolások bekérése nélkül, a jogszabályokra is fittyet hányva módosítja a vállalkozói szerződést tizenkét nappal a megkötése után, a magáncégnek kedvezve ezzel? Kinek és miért érte meg ez a manőver?