quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 16. szerda
  -  Csongor
0-24

ÁSZ: sokat fejlődött az elektronikus közigazgatási ügyintézés, de hiányosságokat is feltárt az ellenőrzés

2024. április 23.

Lezárult az ÁSZ elektronikus közigazgatási ügyintézés fejlesztése érdekében tett intézkedések értékelését célzó ellenőrzése, amelynek keretében a leggyakoribb közigazgatási ügyek elektronikus felületeit is tesztelték a számvevők felhasználói szempontból.

Az ellenőrzés megállapította, hogy nagy lépés történt a digitális állampolgárság kiteljesedése felé, mindazonáltal hiányosságokat is feltárt a stratégiai tervezésben és a felhasználóbarát szempontok egységes érvényesülésében. A számvevőszéki megállapítások egy része ugyanakkor már az ellenőrzés folyamatában hasznosult.

A technológiai és információs forradalom alapjaiban változtatja meg az állam működését is, ami többek között jelentős hatással van a közigazgatási folyamatokra. A távoli ügyintézés azonban nem csak kényelmi, illetve hatékonysági kérdés, hanem a zökkenőmentes ügyintézés kulcsa is.

Az elektronikus ügyintézés keretrendszerének kialakításakor alapvető elvárás a közigazgatási folyamatok eredményes és hatékony végrehajthatósága érdekében az ügyfélbarát szempontok figyelembevétele. Ezek a tényezők irányították az ÁSZ figyelmét a téma áttekintésének fontosságára.

Az ÁSZ ellenőrzése során a magyarorszag.hu portált és az Ügyfélkaput működtető NISZ Zrt., illetve a digitális állampolgárság megteremtését koordináló kulcsszereplő, a DMÜ Zrt. tevékenységét, az általuk felügyelt rendszerek működését, az elektronikus közigazgatási ügyintézéshez való eredményes hozzájárulását, valamint a kialakított elektronikus ügyintézési felületek ügyfélbarát jellegét értékelte.

A felhasználói élmény értékelése a közérdeklődésre leginkább számot tartó közigazgatási ügyek kezelését biztosító alkalmazások felhasználói felületeinek tesztelésével történt. Az ügyintézés egyszerűségére és egyértelműségére fókuszáló tesztelés a magyarorszag.hu, mint központi portál 25 ügytípusára, valamint azon alkalmazásokra terjedt ki, amelyek ugyanezen ügytípusok ügyintézését tették lehetővé. Ennek keretében az ÁSZ értékelte a hozzáférhetőséget, az ügyintézési cél megfelelőségének felismerhetőségét, a felhasználói hibavédelmet, a működőképességet, a felhasználói felület esztétikáját és a tanulhatóságot is.

Az ellenőrzés során az ÁSZ megállapította, hogy a stratégiai keretrendszer kialakításában, a releváns informatikai rendszerek fejlesztési irányainak meghatározásában és a kapcsolódó tevékenységek részletes kidolgozásában összességében érvényesültek az ügyfélbarát szempontok, ami megfelelő alapot szolgáltatott az elektronikus közigazgatás fejlesztéséhez.

Ugyanakkor az ellenőrzött időszakban a stratégiai célok visszamérési rendszerét maradéktalanul nem alakították ki, továbbá elmaradt a felhasználók igényeinek teljeskörű felmérése és közvetlen bevonása a szolgáltatások fejlesztésébe, valamint az elektronikus közigazgatási ügyintézést biztosító alkalmazások ügyfélbarát jelleg szempontjaira irányuló tesztelése.

A tesztelés alapján az ÁSZ rámutatott, hogy a felhasználói élmény javítása, illetve az elektronikus ügyintézés eredményessége érdekében törekedni kell a rendelkezésre állás elvárt szintjének elérésére, valamint a magyarorszag.hu portálon és az ellenőrzött alkalmazások felületein a felhasználóbarát szempontok maradéktalan érvényesítésére, így különösen azonos struktúra, nyelvezet és vizuális megjelenés biztosítására minden alkalmazásban.

Pozitív tapasztalat, hogy az ÁSZ megállapításai már az ellenőrzés során hasznosultak, a DMÜ Zrt. és a NISZ Zrt. a számvevőszéki jelentéstervezet véleményezése során arról tájékoztatták az ÁSZ-t, hogy a felmerült hiányosságok megszüntetése érdekében intézkedéseket tettek.

borítókép kormany.hu

Forrás asz.hu