quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Szórakozás

Pénteken mutatják be a Fekete hattyú, a Szegedi Kortárs Balett új produkcióját

2024. április 11.

Pénteken mutatják be a Szegedi Nemzeti Színházban a Fekete hattyút, a Szegedi Kortárs Balett új produkcióját, a darabbal a társulat ezt követően belgiumi turnéra indul.

    Juronics Tamás, a társulat művészeti vezetője az előadás főpróbája előtt újságíróknak elmondta, a világ legismertebb klasszikus balettjének feldolgozása során nemcsak új formai megoldásokat kerestek, hanem új tematikai lehetőségeket is. A darab címeként a Fekete hattyút, a történet negatív, konfliktusokat szülő karakterét választották.

 A történethez pszichoanalitikus megközelítéssel fordultak, az előadás mélyebbre ás a lelki témákban, mint ahogy az egy hagyományos balettprodukciótól elvárható lenne. Csajkovszkij klasszikus zenéjét azonban megtartották, hiszen az önmagában annyira erős és kifejező, hogy jól tudja szolgálni a modernebb változat drámaiságát – közölte a művész.

A feldolgozás során új történet született, amely egy lány sorsát követi, aki egy 19. század végi orosz pszichiátria lakója. Ebben a korban még nem a pszichológusi beszélgetések voltak a terápia jellemző eszközei, hanem a gyógyszerek és néha a még durvább beavatkozások – mondta Juronics Tamás.

A hagyományos verzióban az egymással rivalizáló két szerepet, a fehér és a fekete hattyút ugyanaz a táncosnő táncolja, míg a Fekete hattyúban egy személy két alakját két külön művész játssza. A darab végére azonban kiderül, hogy személyiséghasadás, a skizofrénia egyik fajtájának ábrázolásáról van szó. A darab műfaja balett-thriller, hiszen a történetben feltűnik egy krimiszál, a több haláleset körülményeit a pszichoanalízis eszközeivel tárják föl – mondta a koreográfus.

 Juronics Tamás úgy fogalmazott, „nem tántorodnak el attól, hogy színházat csinálnak”. Nagyon erősen hisznek a színpadi összhatásban, a karakteres látványelemekben és a történetmesélés erejében. A darab képi világának megteremésében Bianca Imelda Jeremias segített jelmezeivel, Tóth Kázmér a díszletek, Szabó Dániel a fények, Madarász „Madár” János a vetítések megtervezésével. A koreográfia a társulat tagjainak bevonásával született, ki-ki aktívan részt vett az általa játszott karakter mozdulatainak megformálásában, a duettek megtervezésébe pedig Czár Gergely kapcsolódott be.

Pataki András igazgató elárulta, a társulat belga partnerétől kapták több mint egy éve az ötletet, hogy dolgozzák föl Csajkovszkij klasszikus művét A hattyúk tavát. Az együttes április 18-tól hét belgiumi városban nyolc előadást tart, ajd októberben Franciaországban vendégszerepelnek a darabbal, ezt követően Finnországban, ősszel pedig újra visszatérnek Brüsszelbe.

A produkció budapesti bemutatóját május 2-án tartják a Nemzeti Táncszínházban, majd az előadás újra látható Szegeden, május 16-án pedig Balatonfüreden is.