quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Szórakozás

Balett-thrillerrel jelentkezik a Szegedi Kortárs Balett

2024. április 03.

Balett-thrillerként dolgozza föl Fekete hattyú címmel Csajkovszkij 150 éve megálmodott klasszikusának történetét a Szegedi Kortárs Balett, a Juronics Tamás koreografálta darabot április 12-én mutatják be Szegeden – tájékoztatta a társulat szerdán az MTI-t.

A különleges darabban a balettművészet legismertebb művének nyomán más megoldásokon keresztül keresik az eredeti történettel való alapvető kapcsolatokat és különbségeket, a felszín alatt rejlő valóságot. A hattyúk tava mindig egyfajta nézői elvárást von maga után, hiszen Csajkovszkij 150 éve megálmodott klasszikusáról van szó.

Juronics Tamás szerint a társulat számára nem az a feladat, hogy szembemenjen a tradícióval, hanem hogy másik látószöget mutasson, alternatívát adjon a szimbolikus mese mai megfejtésére. A Fekete hattyú elnevezés az eredeti nagybalett-tel való összehasonlítást igyekszik kikerülni, ugyanakkor a legismertebb negatív karakter kiemelése nyilvánvalóan pszichoanalitikus megközelítést sejtet. Van a történetben egy, a lelkekben keresendő sötét szál, amely többek között gyilkossághoz, nyomozáshoz, a néző számára is megfejtendő titkokhoz vezet.

A legfőbb karaktereket és az alapvető formai elemeket ugyan megtartják, de más a történetvezetés, és jelentéstartalmakban az új darab sok ponton ellentéte az eredetinek, egyfajta játék a témával. A hagyományos verzióban az egymással rivalizáló két szerepet, a fehér és a fekete hattyút ugyanaz a táncosnő táncolja, míg a Fekete hattyúban egy személy két alakját két külön művész játssza. A darab végére ugyanis kiderül, hogy személyiséghasadás, a skizofrénia egyik fajtájának ábrázolásáról van szó.

A történet egy 19. századi pszichiátria falai között játszódik, ahol fehér kényszerzubbonyszerű öltözéket viselő lányok élnek. A klasszikus feldolgozásban a hattyúlét elvarázsolt állapotot, rabságot jelent, a most színpadra kerülő műben a belső lelki szabadságot, a meggyötört testből és félelmekkel teli világból a boldog mesébe való elszárnyalást szimbolizálja. A furcsa, szinte szárnyakat idéző, hosszú, bő ujjú jelmezek lekötözött madarakra emlékeztetnek, egy olyan köztes állapotot, az átváltozás pillanatát mutatják, amikor a viselői még nem hattyúk, de már nem is normális emberek. A lányok e két állapot között lebegnek és csak egy pici kell számukra ahhoz, hogy megváltozva a ruha szárnyakká váljon és elrepítse őket a valóságból.

A szegedi premiert követően a társulat a darabbal brüsszeli, majd párizsi bemutatóra utazik, a színpadi látvány megteremtésekor ezért sem használhattak monumentális díszleteket. A kórház valóságát idéző fallal és áttetsző paravánokkal hozzák létre a teret, melyet különleges, dupla vetítéssel emelnek el a hallucinációk, a mese világába.

A külföldi vendégjátékot követően a produkció budapesti bemutatóját május 2-án tartják a Nemzeti Táncszínházban, majd az előadás újra látható lesz Szegeden, május 16-án pedig Balatonfüreden is.