quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely

15 milliméteren múlhat, ki indulhat a vásárhelyi buszos pályázaton

2024. április 02.

Különös „véletlenek” sora tarkítja a vásárhelyi önkormányzat – elvileg – ma lejáró buszos közbeszerzését. Furcsamód gyorsított eljárás, környezetszennyező buszok és az a bizonyos 15 milliméter. Nagyon úgy tűnik, mintha egy bizonyos szolgáltatót akarnának helyzetbe hozni a torony alatt.

Elvileg ma, azaz április 2-án jár le annak az autóbuszos közbeszerzésnek a határideje, melyen akár 15 milliméteren múlhat, hogy ki adhat be pályázatot, s ki szolgáltat Hódmezővásárhelyen a következő kettő plusz kettő évben. Mint megírtuk, a pályázat ezer sebből vérzik, jogorvoslati eljárás is indult ennek kapcsán, így várhatóan nem lesz egyhamar eredménye, a közgyűlés Márki-Zay Péter-féle többsége ezért múlt csütörtökön további négy hónappal meghosszabbította a Jovány Busz Kft. megbízását.

A vásárhelyi önkormányzat ismét kiállította saját szegénységi bizonyítványát, ugyanis egy kiemelt jelentőségű (alap)közszolgáltatás esetében nem sikerült úgy előkészíteni a tendert, hogy annak eredménye legyen az előző szerződés végéig. A Jovány Busz Kft. konkraktusa ugyanis 2024. március 31-ig szólt, de a város új pályázatának a beadási határidejét április 2-a reggel 8 órában jelölték meg. Ennek kapcsán a közgyűlésen – politikai színezettől függetlenül – több képviselő élesen bírálta a városvezetést és a polgármesteri hivatalt, amiért nem sikerült tartani a határidőket, nem tudtak normálisan összerakni egy ilyen fontos közbeszerzést.

A gyorsított uniós nyílt közbeszerzési eljárás több, általunk megkérdezett jogi és közlekedési szakértő szerint is jogsértő lehet, több ponton sértheti a közbeszerzési törvényt. A gyorsított eljárásnak, a „kivételesen indokolt és sürgős helyzetre” való hivatkozásnak nem lehet ugyanis az indoka, hogy az ajánlatkérő, azaz a város nem volt képes időben összerakni, kiírni egy közbeszerzést, aztán leketyegett az óra. Márpedig Márki-Zayék az ilyen esetekben minimálisan szokásos 30 nap helyett csak 14(!) napot akartak hagyni a jelentkezésre egy olyan, négyéves tenderen, melynek keretösszege akár 1 milliárd forintra is rúghat. A pályázatot a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt megtámadó Volánbusz nem véletlenül hívta fel rá a figyelmet: a rövidített határidőre vonatkozó rendelkezéseket a város „rosszhiszeműen és visszaélésszerűen” alkalmazta, hiszen a 14 napos felhívásba 4(!) húsvéti ünnepnap is belesett. A lapunk által megkérdezett szakértők egyöntetűen úgy foglaltak állást: ez a kiírás egyértelműen az „inkumbens”, azaz az önkormányzatnak jelenleg is szolgáltató céget hozza előnybe, az egyéb érdeklődőket lényegében megoldhatatlan feladat elé állítja.

Rendkívül különös emellett a kiírás azon pontja is, mely szerint a 41-es, 42-es és 43-as vonalakon közlekedő járművek hossza nem lehet 9500 mm feletti. Hogy, hogy nem, a Volánbusz alacsonypadlós, modern, Euro-6-os környezetvédelmi besorolású ISUZU CITIBUS járműveinek 9515 milliméteresek, vagyis 15 milliméterrel hosszabbak annál, amit a város el akar fogadni. (Szemben a jelenlegi szolgáltató, Jovány Busz járműveivel, melyek beleférnek a 9500 mm-be.) Műszaki szempontból ez mindenféleképpen versenykorlátozó kikötésnek tűnik.

Ugyanígy nehezen magyarázható a pályázat azon része is, mely a továbbiakban is lehetővé tenné a korszerűtlen, levegőszennyező Euro-3-as buszok vásárhelyi pöfékelését. (A Jovány Buszt rengeteg kritika érte az elmúlt években a régi, környezetszennyező buszok – sokszor ráadásul üresen történő – köröztetése miatt.) Márki-Zayék tendere szerint semmiféle előnyt nem élvez az a szolgáltató, aki csak és kizárólag modern, környezetbarát Euro-6-os besorolású buszokkal látná el a szolgáltatást. Szakértőink szerint ez mind szakmai, mind környezetvédelmi szempontból igen aggályos, a vásárhelyi közösség számára a műszaki színvonalat tekintve és hosszú távon egészségügyileg is hátrányos.

Summa summarum: nagyon úgy tűnik, kék szalag ide vagy oda, a jogilag ezer sebből vérző kiírással egy bizonyos szolgáltatót próbáltak meg helyzetbe hozni Hódmezővásárhelyen…

Joványék politikailag is meghálálják a zsíros üzletet
A Hódmezővásárhelynek évről évre dráguló tömegközlekedési szolgáltatás évek óta rendkívüli jól jövedelmez a polgármester házi buszos vállalkozójának. Mint ismeretes, a Márki-Zay kampányfuvarosaként elhíresült Jovány Gyula különféle megbízásokkal évi 160-200 milliót hasít ki a vásárhelyi adófizetők pénzéből. A korábban 20-30 millió körüli forgalommal pöfékelő családi cég, a Jovány Busz Kft. a városi megbízások révén gyújtotta be a rakétákat, évi nettó árbevétele az önkormányzattól megkapott szolgáltatással 2021-ben 66 millióra, 2022-ben 119 millióra ugrott fel (2023-ban pedig még jóval feljebb, de a pontos adat egyelőre nem ismert). 2021-ben és 2022-ben a cég mintegy 64 millió forint nyereséget termelt, s 61 millió forint osztalékot vett ki a cégből Jovány Gyula és felesége. Ezt a zsíros üzletet immár politikailag is igyekszik meghálálni a család, a nagyobbik Jovány legény képviselőjelölt is lesz a jelenlegi polgármester csapatában, a kisebbik fiú a Márki-Zay-párt ifjúsági szervezetének országos elnöke…