Röpködnek a tízmilliárdok a régióban, hatalmas új gyárak épülnek Szegeden és Makón

Sok-sok ezer embernek ad majd munkát a BYD és a Rheinmetall épülő gyára Szegeden, valamint a Benepack üzeme Makón, de a Maros-parti város gazdaságát a Hagymatikum-bővítés is fellendíti. Eközben Hódmezővásárhelyre hat év alatt egyetlen munkahelyteremtő beruházás sem érkezett.
Gombamód nőnek ki a földből a gyárak a Dél-Alföldön, egymás után létesülnek a nagyobbnál nagyobb munkahelyteremtő beruházások térségünkben. A kormány komoly potenciált lát a régióban, s ennek megfelelően igyekszik kiaknázni az itteni gazdaságban és munkaerőpiacban rejlő lehetőségeket. Politikai színezetre való tekintet nélkül jelentős támogatásokat kaptak az elmúlt időszakban az itteni települések, a fejlesztések egyedüli feltétele tulajdonképpen a kormányzattal való együttműködés képessége volt. Brutális beruházásokkal gazdagodik a baloldali vezetésű Szeged és a fideszes irányítású Makó is. A politikai vitáktól szabdalt, együttműködésre képtelen polgármester által vezetett Hódmezővásárhely mellett elhúznak a szomszédos települések, ide az elmúlt hat évben egyetlen munkahelyteremtő beruházás sem érkezett, az állandósult viszályoktól menekülni látszik a működő tőke is.
A helyzetet jól jellemzi, hogy míg múlt vasárnap Makón a miniszterelnök a kibővített Hagymatikum Gyógyfürdőt avatta fel, Szegeden kedden a honvédelmi miniszter a német Rheinmetall új high-tech üzemének alapkövét tette le, addig Vásárhelyt messze elkerülik a hasonló nagyprojektek. Itt az a kérdés, hajlandó-e végre folytatni a főtér csinosítgatását a budapesti fővállalkozó, aki felmarkolt pár tízmilliónyi előleget, majd mint aki jól végezte dolgát…

Szeged: Rheinmetall, BYD
A baloldal egykori miniszterelnök-jelöltje, Botka László vezette Szegeden két óriási gyár is épül az Orbán-kormány támogatásával. Kedden Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter az ellenzéki polgármesterrel közösen tette le a német nagyvállalat, a Rheinmetall új egységének alapkövét. Az üzem 300 munkahelyet teremt Szegeden. Az új high-tech gyár Európa egyik meghatározó kutatás-fejlesztési projektje lesz, élenjáró technológiával az elektromobilitás és a hidrogénüzemű járművek számára gyártanak majd itt eszközöket. Az üzemet, amely a tervek szerint 2025 végén kezdi meg működését, 25 milliárd forintos beruházással alakítják ki, mégpedig úgy, hogy a későbbiekben a bővítésére is lesz lehetőség az ELI ALPS lézerközpont melletti területen.
2025-ben vagy 2026-ban már termelhet a kínai óriás, a BYD elektromosautó-gyára is Szegeden. A világ első számú elektromosautó-gyártójának szegedi beruházását Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint Botka László polgármester közösen jelentették be tavaly év végén. A helyi ipari park 300 hektáros területén több milliárd eurós (több száz milliárd forintos!) gigaberuházás indult el máris. Az egész Dél-Alföldet új fejlődési pályára állító fejlesztés révén több ezer (akár 10 ezer) új munkahely jön létre, a gyár nyilvánvalóan elsősorban is a szegedieknek és a környékben élőknek kínál majd munkát. A BYD pedig a csongrád-csanádi vármegyeszékhelyről kezdi meg európai terjeszkedését, az első években 150 ezer, később 300 ezer autót akar gyártani Szegeden. Orbán Viktor miniszterelnök közölte: a kormány több milliárd forint értékben indít a projekthez kapcsolódóan infrastruktúra-fejlesztést, ami érinti az úthálózatot, a közműhálózatot, valamint a közösségi szolgáltatásokat is.
Makó: Benepack, Hagymatikum

A fideszes vezetésű Makó is rohamléptekkel fejlődik. Múlt vasárnap Orbán Viktor miniszterelnök avatta fel a 12 milliárdos kormányzati támogatással teljessé vált Hagymatikum Gyógyfürdőt, mely óriási lökést ad a város turizmusának és a szolgáltatásoknak is, rengeteg új munkahelyet létrehozva. Az ipari parkban közben már állnak a világ egyik legjelentősebb agrárgigászához tartozó Benepack Hungary Kft. élelmiszer-ipari csomagolóüzemének tartóoszlopai. Az új kínai gyár 30 milliárd forintos beruházással létesül Makón, az első körben 150, egy-két éven belül 300 embernek biztosítva jól jövedelmező állást a városban és környékén. A termelés már az idei évben megindul. Annak érdekében pedig, hogy újabb hasonló beruházások érkezhessenek ide, a kormány – a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium égisze alatt – 6 milliárdos projektben bővíti és korszerűsíti az ipari park közműhálózatát.
Hódmezővásárhely: sömmi
Hódmezővásárhely esetében hasonló fejlesztésekről nem tudunk beszámolni, az elmúlt hat évben a megyei jogú városba nem érkezett érdemi munkahelyteremtő beruházás. Az állandósult politikai csatározások, vitatkozások és a városvezetés összeférhetetlensége, együttműködésre való képtelensége miatt a cégek, a befektetők a jelek szerint nagy ívben elkerülik Vásárhelyt. A település egyik legnagyobb munkáltatója, a Villeroy porcelángyár ugyanakkor közben nemrég több mint félszáz helyi dolgozóját bocsátotta el, de a Modern Város Program keretében tervezett többmilliárdos iparipark-bővítés lehetőségét sem tudta kihasználni a polgármester.