Lázár János: márciustól új időszámítás kezdődik a tömegközlekedésben

Az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése következik a tarifarendszer átalakításával. Március 1-jétől 4,5 millió ember utazása válik olcsóbbá, egyszerűbbé és igazságosabbá. Az új kedvezményrendszerrel több tízezer forintot spórolhatnak a családok.
Új időszámítás kezdődik március 1-jén a közösségi közlekedésben – jelentette be csütörtökön Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter budapesti sajtótájékoztatóján ismertette a péntektől életbe lépő új tarifarendszer részleteit. Az elmúlt 35 év – egyesek szerint az elmúlt száz év – legnagyobb átalakítása megy végbe a tömegközlekedésben, aminek lényegében két új termék, a vármegye- és az országbérlet sikere ágyazott meg – mondta Lázár, kiemelvén: 4,5 millió ember jár jól a változással, olcsóbbá, egyszerűbbé és igazságosabbá válik az utazásuk, s több tízezer forintot spórolhatnak a magyar családok az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentésével.
A tárcavezető először is köszönetet mondott a MÁV–Volán-csoport 56 ezer munkatársának, akik minden nap azért dolgoznak, hogy 4,5 millió ingázót juttassanak el a célállomásaikra. Ebben az együttműködésben lényeges elem volt, hogy a MÁV–Volánnál létrejött a hároméves béralku, a munkabéke szükséges feltétele volt a tömegközlekedés további átalakításnak. Ez ugyanakkor nem jöhetett volna létre a kormány bátorsága nélkül – folytatta. Lázár szerint régen volt ilyen kormánya Magyarországnak, amely ekkorát álmodott a közösségi közlekedésben, s a terveit meg is tudta valósítani. A március 1-től hatályos döntés az utóbbi esztendők legnagyobb rezsicsökkentése, mindenkinek kevesebb lesz a díjtétele, olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben és igazságosabb feltételek mellett utazhatnak a magyar polgárok – fogalmazott.
Kitért rá, a tavaly májusban bevezetett vármegye- és országbérlet rekordot rekordra halmoz, a kedvezményes bérletekből, jegyekből 6,8 milliót adtak már el. Minden tíz értékesített bérletből kilenc ország- vagy vármegyebérlet. Bár ellendrukkerek, pesszimisták és szkeptikusok azzal riogattak, hogy a szuperbérlet komoly, 40-50 milliárdos veszteséget okoz az államnak, a tények mást mutatnak: míg 2022-ben az állami tömegközlekedési szolgáltató 122 milliárd forint árbevételt termelt, addig 2023-ban már 128 milliárdot. A „kleine Fische, gute Fische” elv működött, 6 milliárdos plusz keletkezett, mert az emberek még többet vásároltak az olcsó jegyekből, bérletekből. A MÁV-nál a korábbi 130 milliós utazásszám tavaly 180 millióra emelkedett, a Volánnál az előző évi 530 millió helyett 2023-ban 570 millió utazást regisztráltak, csúcsokat döntött a MÁV–Volán-csoport. Ezt az irányt folytatja a tarifareform is – szögezte le Lázár János.
A március 1-jétől életbe lépő kedvezményeket ismertette a miniszter:
- 700 ezer 6 és 14 év közötti gyermek van Magyarországon, ők díjmentesen utazhatnak márciustól a helyközi közlekedésben;
- 1 millió olyan fiatal van – diák és ifjú melós –, aki 14 és 25 év közötti, ők márciustól féláron vehetik igénybe a közösségi közlekedést;
- 300 ezer 65 év alatti nyugdíjas van, akik szintén ingyen utazhatnak majd a következő hónaptól;
- van 1 millió közalkalmazott, akik eddig mindössze 12 alkalommal kaptak 50 százalék kedvezményt az utazás során, márciustól egy regisztrációt követően a kedvezmény korlátlanul igénybe vehető;
- 200 ezer nagycsaládos (1 millió ember) számára díjtalanná válik a közlekedés, ha együtt utaznak;
- 900 ezer magyar igazolvánnyal rendelkező, nem Magyarországon élő magyar állampolgár van, akik 12 alkalmas ingyenes utazásra kapnak lehetőséget;
- 280 ezer fogyatékos honfitársunk márciustól szintén ingyenesen használhatja a közösségi közlekedést.
A fővárossal kötött megállapodás értelmében ugyancsak március 1-jétől a BKV-járatokon elfogadják a vármegye- és az országbérletet, míg a buszokon és a HÉV-eken a Budapest-bérletet. Így:
- 200 ezer budapesti diák fog jóval kevesebbet fizetni a közlekedésért. Eddig havonta 3450 forintba került a bérletük, ez márciustól 945 forintra csökken;
- 100 ezer 14 év alatti diák ingyenesen utazhat be az agglomerációból, s közlekedhet Budapesten;
- 85 ezer az agglomerációból bejáró 14 és 25 év közötti nagydiák spórol havi 2500 forintot;
- 75 ezer Budapestre bejáró felnőtt munkavállaló takarít meg havi 10 ezer forintot;
- s 350 ezer budapesti polgár a Budapest-bérlettel immár a Budapesten kívüli, vármegyén belüli szolgáltatásokat is igénybe veheti.
„4,5 millió ember közlekedését segítjük holnaptól, számos vidéki és budapesti utasnak nyújtunk ezzel támogatást. Új korszak kezdődik és új fejezet nyílik a magyar tömegközlekedésben” – foglalta össze Lázár János. Úgy összegzett: az általa vezetett minisztérium a szolgáltatási csomagot, a díjtételeket megnyugtatóan rendezte, a következő évek feladata az utastájékoztatás, az infrastruktúra, az utak, a vasúthálózat és a járműpark rendbetétele lesz.
Címkék:
Lázár János közlekedés tram-train országgyűlés parlament MÁV tömegközlekedés építési és közlekedési miniszter Építési és Közlekedési Minisztérium vasútvillamos Volánbusz buszközlekedés Volánbusz Zrt. máv-start vonatközlekedés MÁV-Start Zrt. autóbusz-közlekedés országbérlet vasúti közlekedés vármegyebérlet közösségi közlekedés nagycsaládosok tarifa napijegy tarifareform Máv Zrt.