Egyetemi docens tartott előadást az NLG-ben

A Németh László Gimnázium, Általános Iskola diákjainak a SZTE Geoinformatikai, Természet- és Környezetföldrajzi Tanszék munkatársa, Dr. Barta Károly tartott órát.
Ezt írják:
2024. 02.15. A hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium, Általános Iskola Természettudományos Önképzőkör (TÖK) újabb előadója között köszönhettük Dr. Barta Károly egyetemi docenst, aki Szegedről érkezett hozzánk, SZTE Geoinformatikai, Természet- és Környezetföldrajzi Tanszék munkatársaként.
Hálásan köszönjük a Tanár Úrnak Tadzsikisztán: Miért és hogyan juthat el egy földrajzos egy ilyen távoli világba? című diákközpontú, a gyerekek tanulmányaihoz magyarázatokkal (Hogyan képződnek a folyóteraszok?) igazodó, színes előadását!
Diákjaink betekintést kaphattak Tadzsikisztán világába, mely ország zászlaja a magyarral igencsak rokon, (Nem hiszed? Nézz utána! ? megtudhattuk, hogy lakossága hasonló számmal bír, mint hazánké, területe nagyobb ugyan, de domborzatát a magashegységek világa uralja, így a népesség kisebb területen koncentrálódik, és még kisebb területet tud mezőgazdaság szempontjából hasznosítani (rendkívül száraz terület). Hallhattunk az ott élők történelméről, állapotokról, az iskola után a porban vidáman focizó gyerekekről, a helyiek leírhatatlan vendégszeretetéről, amit Dr. Barta Károly a következő szavakkal illetett: „Egy nagyon más világ, ahonnan van mit (vissza)tanulnunk. Természetesen mesélt nekünk arról is, hogy milyen kutatási céllal utaztak oda, miszerint az Eurázsia hegységrendszer tandzsiki hegységemelkedés (Zeravsán-hegység, Aláj-hegység, Pamír) és völgybevágódás ütemének tanulmányozását vizsgálták OSL kormeghatározási módszer segítségével a Bartang és Gunt . Ezen területen ugyanis nagyon intenzív a kőzetlemezmozgásoknak köszönhető hegységemelkedés, és ezzel párhuzamosan a folyók bevágódása, és a teraszképződés.
Mindig rendkívül izgalmas egy olyan hely életébe bepillantani, ahol még nem jártunk, vagy kis eséllyel juthatunk el. Köszönjük szépen az életre való élményt, a közös nevetést és ezáltal az információk megmaradásának érzelmi megerősítést.