Egységesebb, egyszerűbb, olcsóbb lesz márciustól a tömegközlekedés

Március 1-jétől a 14 év alattiak és a nagycsaládosok számára is ingyenessé válik az utazás. A pedagógusok és az egészségügyben dolgozók korlátlanul vehetik igénybe az 50 százalékos kedvezményt. A korábbi áttekinthetetlen bérletrendszer helyett csak a nagy népszerűségnek örvendő vármegye- és országbérlet marad érvényben – ismertette Lázár János.
Tarifa-rendszerváltást hajtanak végre a tömegközlekedésben március 1-jétől. Egységesebb, egyszerűbb és olcsóbb lesz a közösségi közlekedés – jelentette be Lázár János. A részleteket a Rádió 7 Közös Nevezőjében ismertette az építési és közlekedési miniszter, térségünk országgyűlési képviselője.
Kiemelte, a 2023-as év legfontosabb lépése a vármegye- és az országbérlet bevezetése volt, ami átütő sikert aratott, hiszen több mint 4,5 millióan vásárolták meg az olcsó és megfizethető bérletet. Lázár szerint ez a közlekedési ágazat legnagyobb sikere volt az elmúlt években. Minden tíz eladott bérletből kilenc vármegye- vagy országbérlet, ami a termék népszerűsége mellett azt bizonyítja, hogy több mint 4,5 millió embernek olcsóbb lett a közlekedése. A MÁV–Volán-csoportnak ezért ezen az úton kell továbbhaladnia. „32 éve nem tudta megoldani a mindenkori közlekedési kormányzat a sok duma ellenére, hogy egyszerűbb legyen Magyarországon a szolgáltatás megfizetése vagy a hozzáférése. Ezért mi most szeretnénk egy egységes jegy- és tarifarendszert és egy normális összehangolt menetrendet létrehozni” – beszélt a tervekről.
A részleteket ismertetve elárulta, március 1-jétől valamennyi bérlet megszűnik a vármegye- és országbérleten kívül. A 65 évnél idősebbeken kívül a 14 év alattiak, valamint a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők is ingyen utazhatnak majd a MÁV és a Volánbusz járatain. 50 százalékos kedvezményt kapnak a 14 és 25 év közöttiek, akik 90 százalékos kedvezményt is igénybe vehetnek, ha még tanulnak. Korlátlanná válik a közalkalmazottak, a pedagógusok és az egészségügyben dolgozók 50 százalékos utazási kedvezménye. Ezenkívül is számos kedvezményt és egyszerűsítést vezetnek be, az autóbuszokon például lehetővé teszik a kártyás fizetést. „Érdemi előrelépés lesz a jegyek egységesítésében, egyszerűsítésében, olcsóbbá tételében, a különböző jegy- és tarifastruktúrák összehangolásában, valamint természetesen a menetrendek egyszerűsítésében és összehangolásában is” – vázolta terveit Lázár János.

A miniszter hangsúlyozta: 2024-ben azt is tisztázni akarja, hogy milyen közösségi közlekedési szolgáltatás jár alanyi jogon a Magyarországon élő magyar állampolgároknak, akik a lakóhelyükről a munkahelyükre, az iskolába, kórházba, hivatalokba utaznak, ebben a kérdésben a parlamenthez fog fordulni. „Szeretném, ha világos alapelvként ki lenne az mondva, hogy aki Magyarországon lakik, magyar állampolgár, annak a lakóhelyétől joga legyen eljutni a legközelebbi járási központba, tehát minden egyes magyar településen minden magyar választó számára egységesen járjon az a jog, hogy a legközelebbi szolgáltatási helyre, legközelebbi járási központba eljusson. Ugyanígy minden megyeközpontból és minden megyei jogú városból közvetlenül el lehessen jutni Budapestre, és minden megyeközpontba és a járási központba be tudjanak jutni a választópolgárok egy tömegközlekedési eszközzel. Hogy ez milyen eszköz, azt nyilván az államnak kell kiválasztania, legyen szó a vasútról vagy Volán-járatról” – avatott be a terveibe.
Illusztráció: MÁV-Start Zrt.
Címkék:
Lázár János közlekedés tram-train MÁV tömegközlekedés építési és közlekedési miniszter Építési és Közlekedési Minisztérium vasútvillamos Volánbusz buszközlekedés Volánbusz Zrt. máv-start vonatközlekedés MÁV-Start Zrt. autóbusz-közlekedés országbérlet vasúti közlekedés vármegyebérlet közösségi közlekedés nagycsaládosok tarifa napijegy tarifareform Máv Zrt.