quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 25. péntek
  -  Márk
Térség

Évi 200 ezer jármű gördülhet ki a szegedi BYD-gyárból

2024. január 26.

A magyar gazdaság egyik zászlóshajója lehet, jócskán meglökheti a GDP-t a szegedi BYD-gyár, mely nemcsak az ellenzéki vezetésű nagyvárosnak ad új lendületet, de alapvetően meg fogja változtatni az egész dél-alföldi régió sorsát, szerepét, munkaerő-piaci lehetőségeit.

A GDP-ben is jól kimutatható értéket jelenthet a kínai elektromosautó-gyártó üzeme, amely – ha a terveknek megfelelően 2025 második felére felépül – éves szinten 200 ezer járművet állíthat elő Szegeden. A szakértők szerint a beruházás azért is fontos, mert az iparág a jövőben megkerülhetetlen lesz, és az elektromobilitásra való áttérés folyamata immár megállíthatatlan és visszafordíthatatlan – írta meg a Világgazdaság.

Kevés emblematikusabb példája van a kormányzati törekvéseknek, mint a BYD szegedi beruházása, amelyben egyszerre ölt testet a kormány elköteleződése az iparpolitika, a keleti nyitás és az utóbbi időben felértékelődő zöld átállás iránt. Az előbbi kettő közül főleg a második nem meglepetés, miután majd’ egy évtizede hirdette meg ezt a törekvését Orbán Viktor miniszterelnök, és mostanra vannak igazán kézzelfoghatóbb eredményei is, hiszen a külföldi működőtőke-beruházások fele már keletről érkezik – foglalta össze cikkében a gazdasági szaklap.

„Annyiban nem egyedülálló a beruházás, hogy Magyarországon eddig is több nagy járműgyár volt jelen, sőt az elmúlt években is jelentettek be jelentős járműipari beruházásokat. Ugyanakkor mindenképpen újdonság, hogy a BYD kifejezetten elektromos autókat gyárt, a szektor pedig a jövőben szinte biztosan felértékelődik” – mondta a Világgazdaságnak Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető elemzője. Hozzátette: az üzem pontos paramétereit nem ismerjük még, de valószínűsíthető, hogy a GDP-hez való hozzájárulása néhány tized százalékpont lehet. Ennek konkrét értékét a termelési értéken kívül meghatározhatja, hogy mekkora lesz a gyárban a hazai beszállítók aránya, ami persze lehet nagyon alacsony vagy magas is.

A most ismert tervek szerint 2025 második felében már megkezdi a termelést a kínai vállalat, azonban azt még nem tudni, hogy évente mennyi autót fog legyártani. Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki iparszakértője a Világgazdaságnak azt mondta, számos kérdés még tisztázásra vár a beruházást illetően, pontos információi neki sincsenek, a sajtóban 200 ezres éves darabszámot elérő technikai kapacitást emlegetnek.

Két évvel ezelőtt 441 ezer autót gyártottak le a Magyarországon jelenlévő nagy autógyárak, a Mercedes, az Audi, a Suzuki és a próbaüzemmódban termelő BMW, amely a tervek szerint 150 ezer darabot termelhet évente. A BYD-val együtt – ha az összes, még épülő kapacitás termelésbe lép – 2026–2027-től már 800 ezer gépkocsi is legördülhet a hazai gyártósorokról, amely már nincs messze a szlovákok 1 milliós darabszámától.

Regős szerint ezeknek a beruházásoknak köszönhetően a magyar gazdaság potenciális növekedése kedvező esetben elérheti a 3-4 százalékot. „Az érdemi potenciális növekedés egyik alapja lehet az ipar és azon belül a járműgyártás is, amelyben az új beruházások ahhoz is szükségesek, hogy az iparág lépést tudjon tartani a kor kihívásaival – gondoljunk az elektromos autókra való áttérésre. De a beruházásoknak és a fejlődésnek nem szabad csak az iparra koncentrálódniuk: a fejlődésnek, a magasabb hozzáadott értékre való áttérésnek minden területen jellemzőnek kell lennie” – tette hozzá.

A „kínai Teslaként” emlegetett cég azért Szegeden építheti fel új elektromosautó-gyárát, európai bázisát, mert Orbán Viktor miniszterelnök kínai tárgyalásainak eredményeként hazánk például Franciaország, Németország, Lengyelország és Spanyolország elől happolta el az üzletet. A beruházás hatalmas lendületet adhat az egyébként ellenzéki vezetésű vármegyeszékhely gazdaságának mind a munkahely-teremtő kapacitásaival, mind az adóbevételen keresztül. Több ezer főt foglalkoztathat majd a szegedi elektromosautó-gyár, mely a tervek szerint legkésőbb 2025-ben már a termelést is megkezdi.