A báb nem csak gyerekjáték! – idén is Szegeden

A Kövér Béla Bábszínház ’Hány éves a kapitány?’ felnőtteket megcélzó programsorozatát már jól ismerheti a szegedi közönség.
Havonta egy hétfő este, amikor a bábszínház hangosan hirdeti: A báb nem csak gyerekjáték! Az év első eseménye épp a magyar kultúra napjára esik. Január 22-én újra megnyílik a bábszínház nagyterme a felnőtt közönség előtt, ezúttal a társulat saját, A Szemüveges Szirén című előadása lesz megtekinthető. A Dunajcsik Mátyás mesekönyvéből bábszínpadra adaptált produkció épp a magyar kultúra napján kerül színre, az előadást követően pedig Mezey Eszter gyászfeldolgozás módszer specialistával Kiss Ágnes igazgató, bábterapeuta, szociális munkás beszélget a darabra reflektálva.
Mezey Eszter gyászfeldolgozás módszer specialista, tánc- és művészetterápiás csoportvezető és végzős hallgató a mentálhigiéné szakirányú továbbképzésen. Az elmúlt években segítő szakemberként veszteség- és gyászfeldolgozással foglalkozik. Az előadást megnézve fogalmazódott meg benne: ezt mindenkinek látnia kellene! Ez a felismerése egyfajta katalizátora is lett az eseménynek, visszajelzést adott a színháznak, hogy igen, ez a darab nem csak kicsiknek, de nagyoknak is sokat tud mondani.
Fontos missziója a bábszínháznak, hogy létrehozzon szociálisan érzékenyítő előadásokat – az előző évadban például a Mara és a pillangófül darab témája a bullying volt. A Szemüveges Szirén sok aspektusból mutatja meg a gyász különböző stádiumait, hogy hogyan is lehet feldolgozni valakinek az elvesztését, hogyan állunk hozzá, hol vannak bennünk az elakadások. Az előadás művészeti képekben, metaforákban is megjeleníti a halál témakörét, de sokféle erényt és jó tulajdonságot is felcsillant. Megjelenik benne a természet közelsége és szeretete, illetve sok benne a humor. Az előadás ugyanakkor lehetőséget ad arra is, hogy átgondoljuk, hogyan viszonyulunk a halál témájához, mennyire tudunk közelíteni ehhez a mindannyiunk végességét előre jelző tényhez. A kisgyerekek ugyanakkor gyakran játékban dolgozzák fel, értik meg a világot. A darabot követő beszélgetés alkalmával a gyerekek gyászáról és az ehhez kapcsolódó szülői/nevelői viszonyulásunkról is szó esik majd.
Dunajcsik Mátyás A Szemüveg Szirén meséjét bábszínpadra alkalmazta Schneider Jankó, a bábokat fia, Berzsián gyerekrajzai alapján tervezték. Zenéjét Csernák Zoltán Samu állította össze az író által a kötetben ajánlott jazz-zenék alapján.