quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 18. péntek
  -  Andrea, Ilma
Makó

Perrel akarja elhallgattatni a szakszervezeti vezetőket a Continental

2023. december 29.

Nyilvánosságra hozták a munkavállalók elbocsátásait, a dolgozókat ért sérelmeket, újabb pert kaptak a nyakukba. A jelek szerint a makói gumigyárban bírósági úton igyekeznek megfélemlíteni és elhallgattatni a munkavállalók jogaiért, érdekeiért kiálló szakszervezeti vezetőket.

Újabb pert indított a szakszervezet és annak vezetője ellen a makói gumigyár – értesült a Promenad24. A Continental makói gumigyárának vezetése beperelte a Gumiipari Szakszervezeti Szövetséget (GSZSZ) és annak elnökét, kétmillió forintos sérelemdíjat követelnek tőlük – tájékoztatott a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség. A közlemény szerint a gumigyár vezetősége azért perelte be a GSZSZ-t és annak elnökét (Radics Gábort) magánszemélyként, mert a helyi szakszervezettel együtt rendszeresen nyilvánosságra hoztak számos törvénytelennek vélt munkáltatói intézkedést.

A GSZSZ ismertette: a szakszervezetek az elmúlt időszakban egyebek között a régi munkavállalókat sértő elbocsátásokról, szakszervezet- és munkavállaló-ellenes jogsértésekről, megromlott egészségi állapotuk miatt végkielégítéssel járó elbocsátás helyett fizetés nélküli „parkolópályán tartott” volt gumigyári dolgozókról és különféle visszaélésekről tájékoztatta a nyilvánosságot. A közleményben idézték Radics Gábort, a GSZSZ elnökét, aki hangsúlyozta, hogy a munkáltató és a szakszervezet között régóta rossz a viszony, álláspontja szerint a helyzetet csak a jelenlegi vezetőség teljes leváltásával lehet rendezni.

A cég és a szakszervezetek közötti viszony elmérgesedésében szerepe volt annak, hogy novemberben a GSZSZ csoportos elbocsátási tervről értesült, és arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy fennáll a lehetősége: az elküldött magyar munkavállalók helyett külföldieket fog alkalmazni a vállalat. A Promenad24 is számos cikkben foglalkozott vele, sajtóhírek és a szakszervezettől származó információk szerint az idei évben 50, zömmel magyar, helyi dolgozót rúg ki Makón a Continental, s félő, hogy az elbocsátások 2024-ben is folytatódni fognak.

Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet vezetője és Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke több írásunkban is felhívták rá a figyelmet: álláspontjuk szerint a Contintental vezetése arra játszik, hogy megrendszabályozza a dolgozókat. Mint rámutattak, a megfélemlítés és az elhallgattatás a német tulajdonú Continental fő fegyvere a munkavállalókkal szemben, megfigyelhető, hogy hamar kívül találhatják magukat, akik véleményt merészelnek megfogalmazni a gyár működéséről, annak vezetéséről. Vélhetően ebbe a stratégiába illeszkedhetnek azok a peres eljárások is, melyeket nem első alkalommal indítanak meg a szakszervezet vezetői ellen. (Radics Gábornak korábban 600 ezer forintjába került „egy-két rosszul megválasztott szó…)

Makó városa és az országgyűlési képviselő kiáll a dolgozók és a szakszervezet mellett

A makói önkormányzat ugyanakkor erkölcsi és anyagi támogatást is biztosít mind az elküldött makói dolgozóknak, mind a munkavállalókért harcoló szakszervezetnek. Lázár János építési és közlekedési miniszter, a térségünk országgyűlési képviselője is többször kiállt a gumigyári munkavállalók mellett. Mint nemrég fogalmazott: „az ország egyik legrosszabb munkaadója, a Continental gumigyár méltatlanul bánik a munkavállalóival, egészen elképesztő egészen elképesztő körülmények közé taszítja a makói dolgozókat”. Lázár szerint nem lehet tovább tűrni, hogy palira vegye a magyarokat a német tulajdonú Continental. A miniszter határozott állami, kormányzati fellépést sürget az ügyben. „Az állami támogatást zsebre teszik, a maguk ígéreteit pedig üzemszerűen megszegik: sorra kirúgják az embereket, de azt is úgy, hogy azzal a lehető legnagyobb félelmet és bizonytalanságot keltsék a munkavállalókban. Terjedjen ki a szuverenitásunk védelme erre a kérdésre is, védjük meg Magyarországot az ilyen külső támadásoktól is. Mert amit a Continental Makón csinál, az bizony támadás a magyar gazdaság, a magyar munkaerőpiac, a magyar emberek ellen. Politikai, jogi fegyverre van szükség, amellyel védekezhetünk ellene. Ideje megtalálni ezt a fegyvert” – írta ezt megelőzően közösségi oldalán a politikus.